| کد مطلب: ۱۰۲۲۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد

تولیدکنندگان داخلی تا پایان سال نفس راحت می‌کشند؟!

آرمان‌ملی: واردات لوازم خانگی تنها تا پایان سال ادامه خواهد داشت. این صحبت‌های معاون وزیر صمت است که معتقد است دولت امکان جلوگیری از واردات را در طولانی‌مدت نداشته و تنها می‌تواند از ابزارهای تعرفه‌ای برای حمایت از تولیدات داخلی بهره‌گیری کند. ضروت حمایت از تولید لوازم‌خانگی داخلی در حالی مطرح می‌شود که واحدهای تولیدی معتقدند در خلال سه سال انحصار شکل گرفته در بازار به‌واسطه سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای صورت‌گرفته نیاز بازار از طریق تولیدات داخلی تامین شده است، بنابراین ضرورتی برای حضور برندهای خارجی وجود ندارد. البته فعالان این حوزه برای تحقق خواسته خود از روش‌های دیگر نیز بهره‌گرفته به‌طوری‌که بارها تاکید کرده‌اند برندهای خارجی که در زمان تحریم‌ها معاملات خود را با ایران قطعا کرده‌اند نباید اجازه ورود به کشور را داشته باشند. اگرچه با وجود تمامی ‌این توجیهات بازهم هر گونه خبری در خصوص احتمال واردات برندهای خارجی با واکنش‌های ابراز نگرانی فعالان این حوزه مواجه می‌شد حال به‌نظر می‌رسد با اعلام معاون وزیر صمت مبنی بر تداوم انحصار بازار تا پایان سال حداقل واحدهای تولیدی تا چند ماه آینده نفس راحت خواهند کشید و همانگونه که پیش از این اعلام کرده بودند فرصت کافی خواهند داشت تا خود را آماده رقابت در بازار کنند. اگرچه که به‌نظر می‌رسد پس از این مدت بازهم طرح‌ها و ادعاهای توجیهی دیگر مطرح خواهد شد تا بتوانند دولت را مجاب کنند به این انحصار ادامه دهد و در این میان تنها مصرف‌کنندگان هستند که باید از مهمترین حقوق خود یعنی حق انتخاب و بهره‌گیری از کالاهای باکیفیت و متنوع را از دست بدهند و این حق را از طریق کالاهای قاچاق به‌دست آورند.
مزیت در لوازم خانگی
در این رابطه محمدرضا پورابراهیمی، ‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عــدم وجود سنــد استراتژیک توسعه در کشـــور اظهارکـرد: صنعت لوازم‌خانگی از مزیــت خوبی برخوردار اســـت. طـــی سال‌های اخیــر دانش تخصصی بومی‌شده است، باید در این عرصه استانداردهای منطقه‌ای را کسب و به‌عنوان تولیدکننده مهم مطرح شد. پورابراهیمی‌ با بیان اینکه سامانه بهین‌یاب خوب عمل نکرده است، تصریح کرد: وزارت صنعت باید این اشکال را برطـــرف کند همچنیـــن ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور امکـــان تولید مشترک را فراهـــم می‌کند. از سوی دیگر سرمایه‌گذار خارجــی به مفهوم این نیست که مجموعه مستقلی به داخل ایران بیاید، می‌توان از دانش فنی استفاده کرد، امکان همکاری بیشتر با سرمایـــه‌گذار خارجی را برای تصاحب در حوزه بازارهای برون‌مرزی و افزایش کیفیت را می‌توان در داخل کشور فراهم کرد.
شرایط برای صادرات فراهم است
در ادامــــه غزنوی سخنـــگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه دولت باید تسهیلات ارزان‌قیمت به مردم دهد تا تقاضا اثر مولد داشته باشد ادامه داد: باید برای حق انتخاب مردم احترام قائل شد نظریه دیگری وجود دارد که باید جلوی واردات را گرفت از تولید داخل حمایت شود دنیا خیلی جلوتر است و الان باید به فکر تولید بود. غزنوی با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۹۷ رقابت در کالاهای خارجی هم وجود داشت، افزود: اما تولیدکنندگان لوازم‌خانگی کشور ضعیف و ضعیف‌تر شدند و نهایتا واردات تحریم شد و لوازم‌خانگی خارجی از کشور رفتند، لذا این تجربه هیچ دستاوردی نداشت. در سه سال اخیر اشتغال‌ ده‌هاهزارنفری ایجاد شد و کالای مورد نیاز مردم تامین شد، بنابراین باید برای صادرات برنامه‌ریزی کرد و در سالجاری امکان صادرات لوزام خانگی فراهم است. وی با تاکید بر اینکه فرآیندها دچار اشکال است، عنوان کرد: سامانه بهین‌یاب مشکل دارد در بحث ورق‌های فولادی مکانیزم‌ها دچار مشکل است. باید بر فرآیندها نظارت صورت بگیرد. غزنوی بیان کرد: ما موافق سرمایه‌گذار خارجی هستیم، سرمایه‌گذار خارجی باید در حوزه‌هایی که ما سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم کار را دنبال کند و یا اگر توان آن را از لحاظ مالی نداریم و یا تکنولوژی مربوطه را نداریم ورود پیدا کند. نباید برای کالاهای اساسی و یا صنایع تکمیلی لوازم‌خانگی که امکان تولید آن را داریم سرمایه‌گذار خارجی بیاوریم.
ممنوعیت تا پایان سال برداشته می‌شود
در ادامه صادقی‌نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه ممنوعیت موقت واردات لوازم‌خانگی تا پایان سال افزود: ممنوعیت واردات طبق احکام دائمی ‌امکان‌پذیر نیست. وی با اشاره به اینکه دولت در راستای حمایت از تولید داخل فقط موانع تعرفه‌ای و ضوابط فنی می‌تواند داشته باشد، خاطرنشان کرد: ممنوعیت موقت واردات لوازم خانگی تا پایان سال برداشته می‌شود. معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به اینکه بورس کالا پلتفرم شفافی دارد و هرکسی که در آن خرید انجام دهد مشخص است که چه مقدار خرید انجام داده است، گفت: ورق‌های فولادی صنعت لوازم‌خانگی به‌صورت ارز اختصاصی برای لوازم‌خانگی اختصاص داده شده است که صرفا مختص تولیدکنندگان لوازم خانگی است. صادقی‌نیارکی با اشاره به اینکه رشد تولید در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه قبل را شاهد هستیم، افزود: سال ۹۷ نسبت به سال ۹۸، ۷۰ درصد رشد داشتیم و همچنین نسبت به سال ۹۶ رشد ۳۲ درصدی داریم. امسال برنامه تولید ما ۱۶ و نیم میلیون دستگاه لوازم‌خانگی بزرگ و کوچک است. وی اظهارکرد: براساس مصوبه شورایعالی سران قوا در سال ۹۷ ممنوعیت واردات تنظیم شد و تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوعیت تداوم دارد، کشور ما ظرفیت تولیدی دارد که باید آن را به‌کار بگیریم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار