| کد مطلب: ۱۰۱۸۶۱۲
لینک کوتاه کپی شد

خبر

جورج بوش:
خروج از افغانستان اشتباه است
جورج بوش پسر که در مقام رئیس‌جمهور آمریکا واشنگتن را وارد جنگ ۲۰ ساله در افغانستان کرد، خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از این کشور را «اشتباه» خواند. چهل و سومین رئیس‌جمهور آمریکا که به دلیل نقش او در جنگ‌های اشغالگرانه سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ در افغانستان و عراق، به ارتکاب جنایت جنگی متهم است، در یک مصاحبه جدید درباره خروج واشنگتن از افغانستان هشدار داده است. رئیس‌جمهور سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ آمریکا در مصاحبه با «دویچه‌وله» درباره مسائلی از قبیل خروج واشنگتن و متحدانش در ناتو از افغانستان بعد از ۲۰ سال جنگ اشغالگرانه در این کشور صحبت کرد. جورج بوش پسر که در دوران ریاست‌جمهوری، آمریکا را در سال ۲۰۰۱ وارد جنگ افغانستان و در سال ۲۰۰۳ هم به بهانه تلاش عراق برای دستیابی به سلاح کشتار‌جمعی به این کشور لشکرکشی کرد، در مصاحبه با این شبکه آلمانی خروج نظامیان آمریکایی و کشورهای عضو ناتو را «اشتباه» خواند. رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با گرفتن ژست حمایت از حقوق زنان و دختران در افغانستان گفت: «زنان و دختران افغانستانی متحمل صدمات وصف‌ناپذیری خواهند شد. این (خروج آمریکا و ناتو از افغانستان) اشتباه است.»

وزیر کشور اوکراین استعفا کرد
در حالی که در ماه‌های اخیر اعتراض‌ها برای برکناری آرسن آواکوف وزیر کشور اوکراین دامنه گسترده یافته بود، وی استعفای خود را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری ریانووستی، دفتر مطبوعاتی وزارت کشور اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که آواکوف استعفانامه خود را نوشته است. آواکوف در استعفانامه خود نوشت که مطابق با بخش اول ماده ۱۸ قانون کابینه دولت اوکراین، از مقام وزیر کشور استعفا کرده است. وی از پرسنل وزارت کشور اوکراین به‌خاطر سال‌های همکاری با وی ابراز قدردانی کرده است. الیزابتا یاسکو نماینده مجلس رادا از فراکسیون «اسلوگا نارودا» طرفدار رئیس‌جمهوری اوکراین در کانال تلگرام نوشت: مجلس رادا (پارلمان اوکراین) در جلسه علنی خود موضوع استعفای آواکوف را بررسی می‌کند. الکساندر کاچورا عضو دیگر فراکسیون «اسلوگا نارودا» هم در کانال تلگرام نوشت که حزب «اسلوگا نارودا» به پیشنهاد رئیس‌جمهور، دنیس موناستیرسکووا رئیس کمیسیون دفاعی رادا را برای مقام وزیر کشور نامزد خواهد کرد.

اشرف غنی:
کمر طالبان را می‌شکنیم
رئیس‌جمهور افغانستان در اظهاراتی عنوان داشت که اوضاع امنیتی این کشور تا سه ماه دیگر بهبود می‌یابد. «محمد‌ اشرف‌غنی» در سفری به ولایت بلخ گفت که کمر طالبان خواهد شکست و تمامی مناطقی که به دست این گروه افتاده‌اند، به‌زودی پس گرفته خواهند شد. رئیس‌جمهور غنی که برای بررسی اوضاع امنیتی به ولایت بلخ رفته بود، گفت تا سه ماه دیگر اوضاع امنیتی به‌گونه چشمگیری در سراسر کشور بهبود خواهد یافت. سفر غنی به بلخ در حالی صورت می‌گیرد که درگیری‌های سنگین میان نیروهای دولتی و طالبان در اغلب ولایت‌های افغانستان جریان دارد. او در این سفر با شماری از فعالان جامعه مدنی، فعالان حقوق زن و خبرنگاران دیدار کرد و بر انسجام و وحدت ملی در کشور تاکید ورزید. در یک ماه گذشته مراکز ۹ ولسوالی ولایت بلخ به دست طالبان افتاده و طالبان تا دروازه‌های مزارشریف رسیده است. پس از تشدید حملات طالبان در بلخ، بسیج مردمی برای پشتیبانی از نیروهای دفاعی و امنیتی در این ولایت ایجاد شد.

تاکید ترکیه و چین
بر ارتقای روابط دوجانبه
رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتای چینی خود ضمن تاکید بر لزوم ارتقای روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف، گفت آنکارا به تمامیت‌ارضی و استقلال حاکمیتی چین احترام می‌گذارد. «رجب طیب اردوغان» شامگاه سه‌شنبه به‌صورت تلفنی با «شی جین‌پینگ» همتای چینی خود گفت‌وگو کرد. اداره ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه طی بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی، اعلام کرد که اردوغان و شی درباره گام‌های لازم جهت ارتقای روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف صحبت کردند. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، دو طرف با تاکید بر لزوم بهبود روابط ترکیه و چین در بخش صنعت، تجارت، سرمایه‌گذاری، انرژی و تحولات منطقه‌ای، گفتند که پتانسیل بالایی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد. طبق بیانیه ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان ضمن اشاره به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ترکیه و چین، گفت کارگروه مشترک عالی‌رتبه دو کشور، نیروی محرکه بزرگی به همکاری‌های دوجانبه خواهد داد. بر این اساس، رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با بیان اینکه آنکارا برای حاکمیت و تمامیت ارضی چین احترام ویژه‌ای قائل است، خواستار فراهم‌شدن زندگی بهتر برای «ترک‌های اویغور» ساکن منطقه سین‌کیانگ شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار