| کد مطلب: ۱۰۱۴۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد

فيلترينگ كلاب هاوس؟ - قانوني بوده نبوده!

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: دولت آقای روحانی در تصمیم گیری‌ها به شدت تحت تأثیر فضای مجازی بود ولی کافی نبود. حادثه آبان به نظر من به دلیل عدم شناخت تحول جهانی و جهانی شدن و نقش جامعه در حکمرانی بود. حتما باید یک سیاستگذاری مهم را قبلا به گفتمان اجتماعی برسانی و اگر به گفتمان اجتماعی نرسانی، حتی اگر در مجلس هم تصویب می‌کردند حادثه آبان ماه، شاید با شدت کمتری اتفاق می‌افتاد. ابوالحسن فیروزآبادی ادامه داد: چون یکی از دلایل حادثه آبان ماه این بود که اصلا به اطلاع ملت نرسیده بود. (تا پیش از آن تصمیم) همواره به صورت یک طرفه گفته می‌شد که شاید بنزین گران شود، ولی موضوع به بحث گذاشته نمی‌شد. هر حادثه‌ای درس خودش را دارد و باید این را پرسید که آیا این هزینه به این درس می‌ارزید؟! آیا نمی‌شد این درس را با هزینه کمتری بگیرند؟! کما اینکه الآن برای اصلاح نظام حکمرانی کشور که من آن را یک نیاز عاجل می‌دانم، آیا حتما باید با هزینه یاد بگیریم که نظام حکمرانی را اصلاح کنیم؟! وی خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم برای اینکه هزینه‌ها پایین بیاید حداقل این است که همان چیزی که امام فرمودند «میزان رأی ملت است»، انتخابات نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد و فضایی که برای انتخاب مردم تعیین می‌کنیم فضای باز و قدرت انتخابی که برای مردم تعیین می‌کنیم بالا باشد.
توضیح درباره فایل صوتی ظریف
ابوالحسنی در پاسخ به این سوال که یک فایل صوتی از آقای ظریف منتشر شد و آقای ظریف در آن از عدم هماهنگی بین حوزه‌های مختلف دیپلماسی انتقاد می‌کند. شما اگر رئیس جمهور شوید برای ناهماهنگی‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ توضیح داد: من شاید فعلا اهلیت نظر در این حوزه را نداشته باشم. ولی استنباط خودم به عنوان یک شهروند این است که مقداری آقای ظریف دچار جلسه زدگی شده بود و رعایت انصاف ایشان مقداری کم بود. البته پخش آن نوار را کاری بسیار خبیثانه می‌دانم و درست نبود که آن حمله‌ها به آقای دکتر ظریف صورت بگیرد. آقای ظریف یک نیروی بسیار باارزش و از دیپلمات‌های سابقه‌دار و حرفه‌ای کشور هستند ولی باید منصف باشیم؛ زحمات شهید سلیمانی سزاوار این نیست که با این نحو با آن برخورد کنیم. دبیر شورای عالی فضای مجازی، گفت: من معتقدم وزیر خارجه باید خاطرات خودش را مکتوب بنویسد.
ما خاطرات علم در دوران شاه را داریم. با اینکه شاه بسیار کنترل می‌کرد ولی از 600 صفحه خاطرات آقای علم مطلع نمی‌شود. این قدر حفاظت را رعایت کرده بود و الآن هم به نظر من یکی از منافع خوب تاریخی قابل استفاده است. اگر آقای ظریف می‌خواست انتقال تجربه کند باید از روش‌های 45 سال پیش استفاده می‌کرد. به هر حال انسان جایز الخطاست و این خطا صورت گرفته است.
فیلتر یا غیر فیلتر؛ مساله این است
ابوالحسنی در بخش دیگری شنیده‌ها مبنی بر دعوا بر سر فیلترینگ یکی از شبکه‌های اجتماعی را رد کرد و درباره فیلتر لایو اینستاگرام گفت: اصلا تا الان در جلسات شورای عالی راجع به فیلترینگ بحث نداشته‌ایم. وی در پاسخ به اینکه در مورد کلاب هاوس هم هیچ بحثی نبوده است؟ توضیح داد: در شورای عالی نبوده است. در کارگروه تعیین مصادیق بحثی صورت گرفته است. وی در واکنش به اینکه الان که خلاف قانون را فیلتر کرده‌اند شما به عنوان سیاستگذار نظرتان چیست؟ گفت: اگر خلاف قانون کرده باشند نباید این کار را بکنند. ابوالحسنی در تعریف خلاف قانون چنین گفت که در این تشکیک هست که صادر شده یا نشده است. من اطلاعی ندارم. فکر می‌کنم آقای جهرمی در کلاب هاوس اشاره‌ای داشتند. چون بعضی از تصمیم گیری‌ها در جلسه حضوری و بعضی دیگر در چارچوب نرم افزار است. در چارچوب نرم افزار فیلتر شدن کلاب هاوس تصویب شده بود. لذا الان تشکیک هست و بعضی‌ها می‌گویند قانونی بوده و بعضی‌ها می‌گویند قانونی نبوده است. کسانی که معتقدند قانونی بوده به فیلتر کردن اقدام کرده‌اند و کسانی که معتقد نبودند قانونی بوده اقدام نکرده‌اند. وی در پاسخ به اینکه احتمالا بعد از انتخابات فیلتر می‌شود؟ اظهار داشت: من بعید می‌دانم. چون اگر بحثی بوده که این فیلتر صورت بگیرد شاید یک تدبیر پیشگیرانه در رابطه با انتخابات بوده و بعید می‌دانم که این کار صورت بگیرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار