| کد مطلب: ۱۰۱۳۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد

قاعده انتشاراخبار كلاب‌هاوس

دكتر حجت‌ا... عباسي مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه

اخبــار و اطلاعــات اتــاق‌هــاي گفت‌و‌گوي كلاب‌هاوس براي انتشار عمومي در رسانه‌هاي اجتماعي به دو متغير مهم شهرت سخنرانان و اهميت موضوع بستگي دارند. درشبكه اجتماعي كلاب‌هاوس ميزان انتشار(P) اخبار اتاق‌ها درعرصه عمومي و در نتيجه تاثير بر افكار عمومي تقريبا معادل حاصل‌ضرب اهميت موضوع(I) ضربدر شهــرت سخنرانان(F) است؛ يعنــي P I*F. بر اساس قاعده فوق اگر موضوعي بي‌اهميت باشد هر چقدر هم سخنران مشهور باشد، شانس زيادي براي عمومي شدن سخنانش پيدا نمي‌كند. همچنين اگر موضوع بسيار با‌اهميت و مهمي هم توسط شخصيت ناشناخته‌اي مطرح شود امكان اينكه آن موضوع در رسانه‌هاي اجتماعي ترويج يابد نيز ضعيف خواهد بود. اولين متغير مستقل اين فرمول شهرت سخنران است. اخبار و اطلاعات سخنرانان در بازار رقابتي بسيار گسترده‌كنشگران كلاب‌هاوس، در شرايطي مي‌توانند در رسانه‌هاي واسط مانند پيام‌رسان‌هاي تلگرام و واتساپ و شبكه‌هاي اجتماعي اينستاگرام، فيس‌بوك و توئيتر و... شانس انتشارعمومي پيدا كنند كه اشخاص در عرصه عمومي مشهور باشند. در‌حال‌حاضر در شبانه روز انواع اتاق‌هاي گفت‌و‌گو با سخنرانان ناشناخته برگزار و شانس چنداني نيز براي استقبال مخاطبان و انتشار در رسانه‌هاي اجتماعي پيدا نمي‌كنند. متغير با اهميت ديگر موضوع مطرح شده و دربرگيري آن براي افكار عمومي است. هر چقدر موضوع با اهميت و چالش‌برانگيز باشد شانس بيشتري براي انتشار درعرصه عمومي پيدا مي‌كند. اگر يك مقام تراز بالا براي موضوعي پيش پا‌افتاده در اتاق كلاب‌هاوس سخنراني كند شانس اندكي براي ترويج سخنان او در عرصه عمومي وجود دارد. اما اگر درباره يك موضوع با اهميت و به‌ويژه چالش‌برانگيز براي افكار عمومي صحبت كند، شانس زيادي براي عمومي‌شدن مطالب او در رسانه‌هاي اجتماعي وجود دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار