تئـاتر کشور در ورشکستگی کامل بهسر میبرد
نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: بهتر است مسئولان فرهنگی که سالها تئاتر را بهحال خود رها کردهاند صدای ما را بشنوند، ما نیازمند این هستیم که مسئولان فرهنگی این هنر را جدی بگیرند و شرایطی ایجاد کنند تا هنرمندان عرصه نمایش بتوانند در این عرصه زیست کنند. قطبالدین صادقی افزود: وضعیت تئاتر هیچ تفاوتی نکرده است، به اصطلاح تماشاخانهها فعالیت دارند اما در واقع هیچ فرقی با تعطیلی ندارد زیرا اوضاع تماشاگر و مخاطب در ایام کرونا به هیچ وجه خوب نیست و علنا همه در این زمان ضرر میدهند. مدیر تماشاخانه شانو کرونا را معضلی بزرگ در عرصه نمایش دانست و اذعان کرد: کرونا نهتنها برای تئاتر بلکه برای تمام مشاغل و عرصهها ایجاد مشکل کرده است، در حال حاضر میبینیم که تمامی مشاغل نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان با اختلال روبهرو شده است، کرونا جهان را فلج کرده و طبیعتا هنر ضعیفی همچون تئاتر در چنین بحبوحهای ضرر بیشتری میبیند. وی در همین رابطه ادامه داد: بهتر است مسئولان فرهنگی که سالها تئاتر را بهحال خود رها کردهاند صدای ما را بشنوند، مسئولان فرهنگی این هنر را جدی بگیرند و شرایطی ایجاد کنند تا هنرمندان عرصه نمایش بتوانند
در این عرصه زیست کنند. این مدرس تئاتر با تاکید بر تنها ماندن تئاتر در دوران کرونا اذعان کرد: در دوران کرونا تئاتر بهشدت تنهاتر شده است، اکثریت تماشاخانهها ورشکست شدند و بسیاری از اهالی تئاتر در تمامی رشتهها خانهنشین و بیکار شدهاند، بالاخره وقت آن رسیده تا مسئولان فرهنگی به خودشان آمده و این هنر را حمایت کنند.
کرونا کمر تئاتر را شکست
این تماشاخانهدار تئاتر با اشاره به مشکلات فراوان در اداره این مکان فرهنگی در ایام کرونایی افزود: کرونا کمر تئاتر خصوصی را شکست و این تئاتر در ورشکستگی کامل بهسر میبرد. هیچ چیز برای ما باقی نمانده، اما با این وجود شخصا تا آخرین لحظه و آخرین نفس میایستم و تماشاخانه شانو را حفظ میکنم، اما باید باور کنیم که شاید یک روز دیگر توانی برای مبارزه نمانده باشد. وی پیرامون برنامههای تماشاخانه شانو در دوران کرونا اضافه کرد: واقعیت امر گروههای نمایشی تمایلی به اجرای اثر ندارند، البته یک اجرا در تماشاخانه روی صحنه رفت و با اقبال نسبتا خوبی هم روبهرو شد، اما تئاتر فعلا با وضعیت آرمانی خود بهشدت فاصله دارد. صادقی در مورد عدم استقبال مردم از هنر تئاتر تاکید کرد: باید به مردم حق داد، باید به مخاطبان فرصت دهیم تا به سالنهای نمایش اعتماد کنند و باردیگر به تماشاخانههای تئاتر برگردند. اینکه امروز مخاطب با ترس به سالن تئاتر میآید طبیعی است، زیرا هیچ چیز والاتر و مهمتر از حفظ جان انسان نیست. وی درباره فرصت پیش آمده در دوران کرونا برای تغییر در زیرساختهای تئاتر اظهارکرد: پیش از دوران کرونا سلبریتیها و سودجویان تئاتر
را به وضعیت بدی کشیده بودند، سودجویان با آوردن نمایشهای موزیکال از هر راهی پول در میآورند، امیدوارم کرونا دست سودجویان را از این هنر جدا کند. صادقی در همین راستا خاطرنشان کرد: امیدوارم در وضعیت فعلی به فکر وادار شویم، کمی به عقب برگردیم و ببینیم که کجای کار را اشتباه کردهایم که راه و کار به اینجا کشیده شده است، بهنظر من بهترین راه برای نجات تئاتر این است که کمی از گیشه و کلیشهها دور شویم و به جایگاه واقعی تئاتر برگردیم.
ارسال نظر