بهزاد عبدی:
ویدئوهای جشنواره استانداردهای لازم را داشت
بهــزاد عبــدی معتقد است که پخش مجازی و کیفیت بالای ویدئوی ارائهشده از اجراهای جشنواره، موجب جذب مخاطبان بیشتر شده است. سیوششمین جشنواره موسیقی فجر روزهای پایانیاش را سپری میکند. این دوره از جشنواره به شیوهای متفاوت برگزار شد. شیوع کرونا باعث شد که تماشاگری به سالنها نیاید. اجراها بهصورت ویدئویی ضبط و طبق جدولی مشخص شده، پخش شدند. این اتفاق در عینِ حال که محدودیتهای نبود تماشاگران را رقم زد، اما نکات مثبتی هم داشت. یکی از مهمترین اتفاقهای این دوره از جشنواره، ضبط ویدئوییِ اجراهای جشنواره با کیفیتی استاندارد بود که موجبِ پدیدآمدنِ آرشیوی تصویری برای موسیقی ایران شد. در همین باره بهزاد عبدی آهنگساز و تنظیمکننده موسیقی کشورمان، به نکات مهمی اشاره میکند. در این دوره از جشنواره «سوئیت برای قیچک و قانون و کوئینتت زهی رسپینا» به آهنگسازی بهزاد عبدی سهشنبه 28 بهمن 1399 از طریق سایتهای مختلف پخش شد. عبدی درباره این اجرا و کیفیت ویدئوی پخش شده، میگوید: کیفیت ویدئوها و کیفیت پخش خیلی خوب بود. در این دوره از جشنواره آرشیو خیلی خوبی از اجراهای مختلف موسیقی درست شد. شیوع کرونا و پدیدآمدنِ محدودیتها سبب خیر شد تا گروههای حاضر در جشنواره فیلم خوبی از اجراهایشان داشته باشند. وی با اشاره به صدابرداریِ اجراها تاکید میکند: بههرحال اجراها بهصورت زنده ضبط میشد و طبیعی است که کیفیت صدایی ایدهآل نباشد. اما من از حاصلِ کار راضی بودم و آنچه شنیدم مناسب بود. عبدی درباره برگزارشدن یا برگزارنشدنِ سیوششمین جشنواره موسیقی فجر اظهارکرد: جشنواره موسیقی فجر فرصت یک هفتهای به اهالی موسیقی میدهد تا آثارشان را به مخاطبان ارائه کنند. برخی از اهالی موسیقی در طول سال این فرصت را دارند و کارشان را به هر شکل ارائه میکنند. در این بین اما بسیاری از گروهها هستند که امکانِ ارائه آثارشان را ندارند. این جشنواره فرصت خوبی بود برای همین گروهها که بیایند و با حمایتهای جشنواره کارشان را اجرا کنند. وی ادامه میدهد: در این دوره از جشنواره فیلمبرداریِ خوبی که از اجرای گروهها انجام شد، فرصت مهمی برای این گروهها بود. شاید هیچکدام از این گروهها تاکنون فیلمی با این کیفیت از اجراهایشان نداشتند؛ اما جشنواره امسال این فرصت را در اختیارشان قرار داد. این آهنگساز درباره مخاطبان اجرایِ آثارش در جشنواره تصریح کرد: در حالت عادی و با تبلیغات معمولی که برای اجراهای جشنواره میشود، اجرای ما به اندازه همان ظرفیت تالار رودکی مخاطب داشت. البته این موضوع به سیستم و حجم تبلیغات بسیار وابسته است. اما در پخش مجازیِ اجرای خودمان شاهد بودیم که نزدیک به هزار نفر در همان شب اول اجرا را دیدند. وی ادامه میدهد: همین پخش مجازی و فیلم با کیفیتی که برای مخاطبان ارائه شد، باعث شده که افراد بیشتری با گروه ما آشنا شوند و شاید در کنسرتهای بعدی بتوانیم مخاطبانی به اندازه ظرفیت تالار وحدت داشته باشیم.
ارسال نظر