| کد مطلب: ۱۰۴۵۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد

نگــــره

گزارش آرمان ملي از کارنامه 16 ماهه دولت

از وعده درماني تا شرايط امروز جامعه

قريب به يکسال و نيم از روي کار آمدن دولت سيزدهم مي‌گذرد و رئيسي و يارانش 16 ماه است که زمام امور اداره کشور را به‌‌دست گرفته‌اند، اما اگر نگاهي به عملکردها طي اين مدت بيندازيم خواهيم ديد که حتي در حوزه مورد تاکيد رئيس‌جمهور که به گفته خود براي آن برنامه هم داشت تغييري حاصل نشده و شرايط معيشتي مردم به مراتب از مدت مشابه در سال گذشته نيز سخت‌تر شده است. امروز جداي از منتقدان، حاميان دولت و به‌ويژه مجلس همراه نيز انتقاداتي را به نوع عملکرد دولت وارد مي‌کنند. از افزايش لجام‌گسيخته قيمت کالاهاي مصرفي مردم تا قيمت دارو و نرخ ارز، سکه و... صداي انتقاد مردم و حتي سياسيون را بلند کرده است. لذا برخي معتقدند فعلا برنامه‌اي که به‌واسطه آن بتوان برون‌رفت از شرايط فعلي را رقم زد را ندارد. نکته اينجاست که روند عملکردي و اقداماتي دولت به نحوي است که حتي وعده‌هاي انتخاباتي داده شده نيز ميسر نشده از وعده‌هاي اقتصادي تا عدم فيلترينگ و کسب‌وکار بر بستر شبکه‌هاي اجتماعي و ... که مردم همچنان منتظر تحقق وعده‌هاي داده شده‌اند. اما دولت در اين ميان روند ديگري پيش گرفته و در چنين موقعيت‌هايي مشاهده مي‌کنيم تندروها، سوء‌استفاده کرده و سياستگذاري براي افزايش محدوديت‌ها را در جهت تشديد تقابل مردم با دولت، پيش مي‌برند. سياست‌هايي که نارضايتي مردم را به‌دنبال داشته است.

طرح صيانت و نارضايتي مردم

يکي از مسائلي که طي چند ماه اخير موجبات ايجاد نارضايتي در جامعه و ميان مردم را رقم زد طرح صيانت از فضاي مجازي بود که دولت از آن به بهانه حمايت از اينترنت ملي، پشتيباني کرد. طرحي که با اجراي آن پلتفرم‌هاي خارجي مسدود مي‌شدند. مرکز آمار ايران در مهرماه1400 گزارش داده بود که شغل 11 ميليون نفر ايراني به شبکه‌هاي اجتماعي وابسته است و 83 درصد درآمد کسب‌وکارهاي تجارت‌ الکترونيک از اينستاگرام است. خبرآنلاين همان موقع پيش‌بيني کرده بود که اجراي طرح صيانت از فضاي مجازي و فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي به نارضايتي عموم منجر خواهد شد. کاهش پهناي باند اينترنت بين‌ا‌لملل، فعال‌سازي قفل کودک از مقدمات اجراي طرح صيانت بود که نمايندگان مجلس نيز از جزئيات اجراي آن اعلام بي‌خبري کردند.

مساله گشت ارشاد

در فاصله فروردين‌ماه امسال تا شهريور که ماجراهايي پيرامون نحوه عملکرد گشت ارشاد رخ داد و پس از آن شاهد برخي نارضايتي‌ها در جامعه بوديم رئيسي در جايگاه رئيس‌جمهور و رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و شوراي فرهنگ عمومي که گشت ارشاد به استناد يکي از مصوبات آن اجرا مي‌شود، واکنشي براي توقف کاستي‌ها يا اصلاح مصوبات نداشته است. رئيسي در پاسخ به انتقاد عموم مردم به رويکرد گشت ارشاد که ويدئوهايي از برخورد نامناسب برخي ماموران افکار عمومي را جريحه‌دار کرده بود، صرفا به فعاليت گشت ارشاد مديران اشاره کرد. موضوعي که سخنگوي دولت دستگيري مشاور وزير راه را يکي از دستاوردهاي گشت ارشاد مديران معرفي کرده بود. اين در حالي است که رئيس دولت سيزدهم به نامه احزاب و گروه‌هاي سياسي در ارتباط با نامه جمعي از احزاب اصلاح‌طلب به رئيسي براي برگزاري تجمع اعتراضي هم پاسخ نداد. چه اينکه رئيسي در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي گفته بود بايد مجري سياست‌گذاري شوراي انقلاب فرهنگي درباره حجاب و عفاف را به‌جاي وزارت کشور به وزارت ارشاد واگذار کرد؛ وعده‌اي که تاکنون محقق نشده است. از طرفي برخي اعتراضات باعث شد تا فرصت مناسب براي فيلترينگ واتساپ و اينستاگرام فراهم شود و تندروهاي حامي رئيسي، از فقدان حضور دولت در عرصه‌هاي تصميم‌سازي درباره فيلترينگ سوءاستفاده کرده. چنانکه مرتضي آقاتهراني از اعضاي برجسته جبهه پايداري و رئيس کميسيون فرهنگي مجلس که از مدافعان سرسخت طرح صيانت است، گفته «بايد در حوزه فضاي مجازي سفت بگيريم تا خارجي‌ها همکاري کنند.

نرخ دلار و سفره مردم

اگرچه رئيسي در ايام انتخابات1400، به ارتباط نرخ دلار و سياست خارجي و سفره مردم معتقد نبود و مي‌گفت مي‌توان با توليد داخلي، در برابر تحريم‌ها مقاومت کرد، حالا بعداز يکسال از حکمراني دولت سيزدهم، نوسان قيمت دلار بازار آزاد همچنان ادامه دارد، به‌طوري‌که هر دلار آمريکا در معاملات در کانال 35هزار تومان قرار دارد. اما زماني‌که رئيسي کرسي رياست‌جمهوري را به‌دست آورد، دلار در ميانه کانال 25 هزار توماني قرار داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار