| کد مطلب: ۱۰۴۱۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد

دریاچه ارومیه خشک نشده است

آرمان ملي: سخنگوي صنعت آب ضمن رد شايعاتي مبني بر خشک شدن درياچه اروميه، گفته: در مهرماه سال 1394 تراز درياچه اروميه 1270. 4 بود، اما اکنون اين عدد به 1270. 18 رسيده که اين نشان دهنده افزايش تراز درياچه اروميه است. فيروز قاسم‌زاده در نشست خبري خود، با بيان اين‌که مساحت درياچه اروميه 1000 کيلومتر بوده در حالي که اين عدد در سال 1394 حدود 700 کيلومتر بوده است، اظهار کرد: حجم آب درياچه اکنون به يک ميليارد و 360 ميليون متر مکعب رسيده در حالي که در سال 1394 اين عدد يک ميليارد متر مکعب بوده است. او با تاکيد بر اينکه اکنون نگراني‌هايي بابت درياچه اروميه وجود دارد چرا که شرايط تغييرات اقليمي، مصارف و تلفات همچنين افزايش دما و کاهش بارندگي‌ها ادامه پيدا کرده است، تصريح کرد: اميدواريم در زمستان در نوار غربي بارش‌هاي خوبي را شاهد باشيم تا به افزايش سطح آب درياچه کمک کند. سخنگوي صنعت آب با بيان اين‌که اقدامات ستاد احياء همچنان تداوم دارد گفت: تکاليف وزارت نيرو در ستاد درياچه اروميه مشخص شده، در بخش رهاسازي نقدهايي به وزارت نيرو مطرح مي‌شود اما بايد توجه داشت که اولويت ما تامين آب شرب است. به گفته او: سدها بايد در فصل پاييز آب شرب را تامين کنند، لذا پس از رهاسازي آب به درياچه اگر با آب شرب مواجه شويم اولويت را تامين آب شرب قرار مي‌دهيم. قاسم‌زاده با اشاره به اقداماتي که براي بستن چاه‌هاي غيرمجاز صورت گرفته است، ادامه داد: کاهش آب کشاورزي 40درصد تعيين شد که اين مساله در حال انجام است در حوزه رهاسازي آب نيز از زمان تصويب اين مساله رهاسازي صورت مي‌گيرد و اکنون براساس اين چارچوب در حال حرکت هستيم.

آب شرب در آذربايجان غربي، نرمال است

سخنگوي صنعت آب با اشاره به کيفيت آب شرب در آذربايجان غربي اظهار کرد: علت کاهش کيفيت آب ورود تراز پايين سد به تصفيه‌خانه بود که منجر به بوي نامطبوع و کدري آب شد، اما اين موضوع در مدت کوتاهي برطرف شد و اکنون آب باکيفيت و استاندارد تحويل داده مي‌شود. او با اشاره به وضعيت منابع آبي گفت: اکنون شرايط زير نرمال است و خشکسالي ادامه دارد و به‌رغم اين‌که نسبت به سال گذشته ميزان بارندگي‌ها 30درصد افزايش يافته، اما نسبت به نرمال 18درصد کاهش داشته است. قاسم‌زاده، با بيان اين‌که امسال مخازن سدها 41درصد پرشدگي دارند اظهار کرد: بر اساس برآوردهاي صورت گرفته در سال‌هاي اخير ميزان پرشدگي مخازن بايد به 50درصد مي‌رسيد اما طبق آمار پنج سال گذشته 35 درصد کاهش داشته‌ايم. اين مقام مسئول، ادامه داد: با توجه به کنترل‌هايي که انجام شد ميزان خروجي آب 18درصد کاهش يافته است، اما به‌رغم کاهش بارندگي‌ها و وضعيت نامناسب حجم سدها با تنش چنداني در تامين آب مواجه نبوديم. سخنگوي صنعت آب با اشاره به طرح آبرساني غدير اظهار کرد: طرح آبرساني غدير با يک پنجم هزينه پيش‌بيني شده بود و با کيفيتي به مراتب بهتر به بهره‌برداري رسيد، طرحي که در دولت سيزدهم براي آبرساني به خوزستان در نظر گرفته شده است به نام طرح ميان‌مدت غدير بسيار با طرح قبلي متفاوت بوده و مي‌توان ادعا کرد طرح ابتکاري در اين دوره رقم خورده است. او با بيان اين‌که طرح ميان‌مدت غدير از نظر هزينه با يک پنجم هزينه پيش‌بيني شده و با يک‌هزار ميليارد تومان به بهره‌برداري رسيده دليل کاهش هزينه‌ها نيز تغييرات اساسي در طرح ميان‌مدت نسبت به طرح قبلي است و بايد گفت که طرح جديد با اصلاحات جدي در دولت سيزدهم اجرايي شد.

تا هفته آينده تامين آب شهر همدان، مشکلي ندارد

قاسم‌زاده با اشاره به وضعيت تامين آب در استان همدان اظهار کرد: ضمن عذرخواهي از مردم هنگامي که اين مشکل در استان همدان به وجود آمد تيم‌هاي فني از همان ابتدا حضور داشتند دليل اين امر اين بود که براساس پيش‌بيني‌هايي که اتفاق افتاده بود تصفيه‌خانه شهيد بهشتي بايد وارد مدار مي‌شد، اما به دليل افزايش دما اين اتفاق نيفتاد و با مشکل تامين آب مواجه شديم. او ادامه داد: متأسفانه در آن 10 روز مخازن خالي شدند و تا وارد مدار شدند مجدد با سختي مواجه شديم؛ اما پيش‌بيني مي‌شود که نهايتا تا هفته آينده تامين آب شهر همدان به صورت پايدار صورت گيرد تا مشکلي به وجود نيايد. سخنگوي صنعت آب با اشاره به پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته براي تامين آب در پاييز و زمستان اظهار کرد: پيش‌بيني مي‌شود که پاييزي کم‌بارش اما زمستاني پربارش را پيش‌رو داشته باشيم به لحاظ تامين آب نيز مشکل نخواهيم داشت و در فصل زمستان نيز آب مورد نياز بخش کشاورزي را تامين مي‌کنيم. قاسم‌زاده در پاسخ به اين سوال که آيا افزايش احداث مسکن مي‌تواند مشکلاتي را براي تامين آب به وجود آورد، گفت: احداث مسکن به معناي جمعيت جديد نيست و خانه‌هاي جديد ميزان مصرف را تحت‌الشعاع قرار نمي‌دهند ضمن اين‌که براي هر طرح توسعه‌اي برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي تامين آب صورت مي‌گيرد. او درباره باروري ابرها گفت: اين برنامه در دولت دنبال مي‌شود، اما زماني که توده هوا فعال باشد نسبت به باروري اقدام مي‌کنيم.

پيش بيني اين است که آب شرب بدون مشکل تامين شود

سخنگوي صنعت آب با اشاره به آخرين وضعيت تخصيص حقابه هيرمند گفت: در سفر وزير نيرو به افغانستان و طي مذاکراتي که صورت گرفت قرار شد آب به سمت گودزره نرود و سازه اصلاح شود. اکنون 19ميليون متر مکعب آب وارد چاه نيمه‌ها شده و سرجمع در سالجاري 27ميليون متر مکعب آب به ايران رسيده است. قاسم‌زاده با اشاره به حقابه زاينده رود گفت: قرار بود يک ميليارد و 100 ميليون متر مکعب آب وارد سد شود اما با تغييراتي که صورت گرفت مقرر شد 950 ميليون متر مکعب ورودي داشته باشيم که تاکنون 958 ميليون متر مکعب محقق شده است، اما اين ميزان آب پاسخگوي نياز پايين دست، کشاورزي و شرب نبود، جلسات متعددي با مردم و کشاورزان داشتيم و در شرق و غرب اصفهان آب شرب تامين شد به‌گونه‌اي که پنج نوبت آب به غرب و سه نوبت هم براي شرق رهاسازي شد. او با بيان اينکه قرار شد 320 ميليون متر مکعب براي کشاورزان اصفهان و 75 ميليون متر مکعب براي کشاورزان چهار محال تامين شود، اظهار کرد: اکنون پيش بيني اين است که آب شرب بدون مشکل تامين شود، اما لازم است مديريت مصرف هم صورت گيرد، در حال حاضر زاينده رود 194ميليون متر مکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته 21درصد کاهش يافته است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار