سبزیجاتی که پخته‌شدن آنها مغذی‌تر است

خام‌گیاه‌خواری یک سبک غذایی نسبتا جدید است و طرفداران این رژیم بر این باورند که هرچه غذا کمتر فرآوری شود، سالم‌تر است. با ‌این‌حال همه غذاها وقتی خام مصرف‌ شوند، مغذی‌تر نیستند. درواقع برخی از سبزیجات در صورت پخته‌‌شدن، مغذی‌تر هستند.

کلم‌پيچ زماني سالم‌تر است که کمي بخارپز شود زيرا آنزيم‌هايي را که مانع استفاده بدن از يد مورد نياز براي غده تيروئيد مي‌شوند، غيرفعال مي‌کند. براي همه سبزيجات دماي بالاتر، زمان پخت طولاني‌تر و مقادير بيشتر آب باعث از بين‌‌رفتن موادمغذي بيشتر مي‌شود. از روش‌هاي ديگر پخت مانند بخارپز يا کباب‌کردن استفاده کنيد. همچنين اگر آب پخت‌وپز باقي مانده است، از آن در سوپ استفاده کنيد.

فلفل دلمه‌اي نيز منبع عالي آنتي‌اکسيدان‌ و تقويت‌کننده سيستم ايمني بدن است. گرماديدن اين سبزي باعث مي‌شود که بدن، کاروتنوئيدهاي موجود در آن را راحت‌تر جذب کند.

 

هويج پخته‌شده حاوي بتاکاروتن بيشتري نسبت به هويج خام است. بتاکاروتن از رشد استخوان، بينايي و سيستم ايمني حمايت مي‌کند. پختن هويج با پوست، بيش از دو برابر قدرت آنتي‌اکسيداني آن را افزايش مي‌دهد.

 

اسفناج سرشار از موادمغذي از جمله آهن، منيزيم، کلسيم و روي است. با اين‌ حال وقتي اسفناج پخته مي‌شود، موادمغذي موجود در آن راحت‌تر جذب بدن مي‌شوند. تحقيقات نشان مي‌دهد که بخارپزکردن اسفناج خطر ابتلا به برخي سرطان‌ها را کاهش دهد.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه