| کد مطلب: ۱۰۶۸۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد

پذیرش مزیت‌های برجام و FATF

چند ماه دیگر که بگذرد این دولت سه سال است که هدایت دستگاه اجرایی را در دست گرفته است. در این مدت وضعیت ارزی کشور جز چند ماه اخیر متشنج بود به طوری که این دولت دلار را در مرزهای 24 هزار تومان تحویل گرفت و اکنون با وجود آرامش در بازار قیمت دلار حدود 50 هزار تومان است.

هرچند وضعیت اقتصادی به علت تحریم‌های آمریکا در ابتدای  روی کار آمدن دولت  مطلوب نبود اما بدون شک وضعیت اقتصادی بعد از گذشت  2سال بهبود نیافته است. فشار اقتصادی هر روز افزایش می‌باید و سفره‌های مردم کوچک می‌شود. از سوی  دیگر هر چند دولت مدعی کنترل رشد نقدینگی است اما برخی شاخصه‌های اقتصادی نشان می‌دهد این کنترل مقطعی بوده و برخی سیاست‌های پولی و مالی کشور نشان می‌دهد در ماه‌های آینده و حتی ماه‌های آخر سال شاهد افزایش نقدینگی  وتبعات آن خواهیم بود. ریشه بسیاری از این مشکلات در وجود تحریم‌های یکجانبه آمریکاست؛ تحریم‌هایی که در دولت گذشته می‌رفت که با پیش زمینه‌های ایجاد شده لغو گردد اما  به هر علت مذاکرات به این دولت واگذار شد و این دولت نیز تاکنون نتوانسته به صورت عملی گامی برای لغو تحریم‌‌ها و احیای برجام بردارد. به نظر می‌رسد. البته اخیرا تحولاتی در مذاکرات برای بازگشت به برجام ایجاد شده که امیدها برای کاهش تحریم‌ها افزایش یافته است. از سوی دیگر این دولت در یک خود تحریمی دیگر هم به سر می‌برد و آن اینکه با وجود اینکه می‌توانست با مذاکره با نهادهای مربوط، اف‌ای‌تی‌اف را اجرایی کند اما تلاش چندانی برای به اجرا درآوردن  FATF انجام نداده است .

این درحالی است که هزینه نپذیرفتن  ستون‌های اف‌ای‌تی‌اف و هزینه عدم عضویت در این کارگروه  اگر نگوییم بیشتر از تحریم‌های ظالمانه است، کمتر از آن نیست چرا که زمانی ایران وارد لیست سیاه این نهاد می‌شود در آن معناست که اگر بانک‌ها و تجار خارجی بخواهند با ایران مراوده مالی داشته باشند عملا باید ریسک آن را بپذیرند. در این حالت  علاقه‌ای به تجارت با دولت و حتی تجار ایرانی نخواهند داشت.

به نظر می‌رسد دولت بعد از دو سال و اندی این مهم را پذیرفته است که باید تحولی در مسیر خود  ایجاد کند. چرا که محدودیت‌هایی که در تجارت بین‌المللی برای اقتصاد ایران به وجود آمده مشکل‌زاست از این رو دولت وارد روند جدیدی شده تا روش دیگر و شاید بهتری را برای عبور از این شرایط ایجاد کند. دولت باید خود را از حاشیه‌های ایجاد شده برای خود برهاند. از این رو از مدت‌ها قبل پیوستن به بریکس و شانگهای و رابطه با کشورهای عربی منطقه را در دستور کار قرار داده است. از این رو بعید نیست همزمان با تلاش برای احیای برجام که مدتی است آغاز شده تلاش برای عضویت در اف‌ای‌تی‌اف را هم آغاز کرده باشد چرا که اعضای اتاق بازرگانی این خبر را اعلام کرده‌اند که دولت قصدهایی در این زمینه دارد.  هر دو اقدام دولت در زمینه احیای برجام و تلاش برای اجرای اف‌ای‌تی‌اف ضروری است  و باید از این اقدامات حمایت کرد.

* اقتصاددان

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار