| کد مطلب: ۱۰۹۱۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد

شورای ائتلاف شمشیر را از رو بست؛ مصمم به سرلیستی قالیباف

اختلافات اصولگرایان در نمای نزدیک

آرمان ملی - حمید شجاعی: «اصولگرایان به وحدت نخواهند رسید» شاید کمی زود باشد که بخواهیم این گزاره را از هم اکنون مطرح کنیم و احتمالا بسیاری نیز نسبت به آن خرده بگیرند و مطرح کنند که هنوز یکماه و اندی تا انتخابات مجلس باقی است و تا آن زمان می‌توان با رایزنی‌های مختلف با گروه‌ها و مجموعه‌های داخل اردوگاه اصولگرایی نوعی وحدت نسبی حاصل کرد.

 اختلافات اصولگرایان در نمای نزدیک

اما باید اذعان داشت که روند تحولات و تحرکات در این جریان و به‌خصوص موضع‌گیری گروه‌های خاص در این جریان نشانه‌ای از احتمال بالای وحدت و اتحاد داخل اصولگرایان ندارد و قدر مسلم تا حد زیادی باید انتخابات مجلس دوازدهم را همراه با لیست‌های متعدد و متکثر اصولگرایان به نظاره بنشینیم. راه دوری نرویم؛ کافی است فقط نگاهی به مواضع مجموعه‌هایی مثل جبهه پایداری، شریان، شورای ائتلاف، حزب مؤتلفه، شورای وحدت و سایر گروه‌های حاضر در اردوگاه اصولگرایان بیندازیم تا به این نتیجه برسیم که حداقل در شرایط فعلی وحدت امری ناشدنی و غیر قابل حصول برای اصولگرایان است و تلاش‌ها و صحبت‌هایی که در این خصوص می‌شود بیش از یک رویه عملگرایانه و قابل اجرا به تعارفات سیاسی می‌ماند. البته نه اینکه وحدت امری ناپسند بوده باشد. اتفاقا همیشه حصول وحدت در جریانات مختلف موجبات رسیدن به توفیقات بسیاری را فراهم می‌آورد؛ اما اینکه چگونه و تحت چه شرایطی این وحدت به‌دست‌ آید نیز مهم است. اتفاقا مشکل اصلی اصولگرایان در عدم رسیدن به وحدت نیز در همین نکته پنهان است که تعریف آنها از وحدت با تعریف اصلی از این واژه تفاوت دارد. چنانکه در تعریف وحدت همه گروه‌ها و احزاب با همگرایی و اشتراک نظر روی یکسری مسائل و موضوعات کلی یک صدا می‌شوند و مثلا در خصوص انتخابات همه بر یک رویکرد و نظر واحد اجماع کرده و به وحدت می‌رسند. اما در اصولگرایان اینگونه است که همه مجموعه‌ها و گروه‌ها از لفظ وحدت استقبال می‌کنند و آن را امر مطلوبی تلقی می‌کنند، اما نه وحدت جریانی بر روی یکسری مسائل خاص بلکه همه می‌گویند وحدتی خوب است که با ما باشد. به بیان دیگر در یک فرایند وزن‌کشی جریانی این نکته را مطرح می‌کنند؛ زمانی وحدت حاصل می‌شود که همه با ما وحدت کنند. از اتفاق اختلافات در این جریان نیز از همین مساله نشأت می‌گیرد که همه خود را اصل و محور می‌دانند و معتقدند که بقیه باید گرد آنها جمع شوند. همین نکته نیز باعث شده تا بگوییم اصولگرایان به وحدت نخواهند رسید و شاهد بیرون آمدن چند لیست از سوی اصولگرایان خواهیم بود.

* استارت تک‌روی با شورای ائتلاف

 به نظر می‌رسید که هرچه به روزها و هفته‌های منتهی به انتخابات نزدیک‌تر شویم شاهد تغییرات و تحولات بیشتری در میان اصولگرایان خواهیم بود. از قضا همینگونه هم شد و اولین چالش و تحول را شورای ائتلاف نیروهای انقلاب موسوم به «شانا» استارت زد. در همین راستا روزگذشته سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در نشست خبری اظهار داشت: «شورای ائتلاف در نزدیکی انتخابات سعی کرده است فعالیت‌ها خود را بیشتر و کانون‌ها را فعال کند.» امیرابراهیم رسولی درباره حل مسائل بین شورای انقلاب و جبهه پایداری بیان داشت: «ما در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسیر اختلاف‌افکنی‌های رسانه‌ای و مجازی نمی‌شویم. ما در شورای ائتلاف با جریان غربگرا رقابت می‌کنیم؛ جریانی که نگاه به بیرون دارد. ما در درون جریان انقلاب اختلافات را حل می‌کنیم؛ کما اینکه در انتخابات‌های گذشته هم این اتفاق افتاده است. طبیعی است که تفاوت سلیقه وجود داشته باشد که بر سر آنها صبحت و آنها را حل می‌کنیم.» سخنگوی شانا همچنین درباره سرلیست این شورا در انتخابات، بیان کرد: «در مورد سرلیستی قالیباف مصمم هستیم و ترکیب به همین شکل خواهد بود.» رسولی درباره احتمال وجود سرلیست دوم افزود: «احتمال وجود سرلیست دوم، نیازمند مشخص شدن مصادیق است که تا امروز این اتفاق نیفتاده است. شورای ائتلاف مستقلا به فعالیت خود ادامه می‌دهد.» جالب اینکه رسولی در شرایطی صحبت از قطعی بودن سرلیستی قالیباف می‌کند که این فقط نظر شورای ائتلاف است و در صورت وحدت با سایر جریات قطعا آنها به‌خصوص جبهه پایداری و شریان با سرلیستی قالیباف همراهی و موفقت نخواهند کرد. حال بماند که در خصوص سایر افراد لیست چه نظری خواهند داشت. باید منتظر اظهارنظر دیگر مجموعه‌های اصولگرا در خصوص انتخابات پیش‌رو باشیم.

*رقابت اصولگرایان درون جریانی و سپس برون جریانی است

 یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص آرایش و چنش سیاسی جریان اصولگرا در آستانه انتخابات مجلس اظهار داشت: انتظار این بود که اصولگرایان به یک تفاهم برسند و یک لیست مشترک بدهند؛ اما با اتفاقی که رخ داده و آنچه در نشست خبری شورای ائتلاف مطرح شده نشان می‌دهد که دود سفید از دودکش اصولگرایان بلند نخواهد شد و این خوب نیست. اگر اینگونه باشد اصولگرایان در حقیقت هم باید رقابت درون جریانی داشته باشند و هم رقابت برون جریانی؛ لذا باید با دو رقیب رقابت کنند. امیررضا واعظی آشتیانی به «آرمان ملی» گفت: به اعتقاد من اگر بنا باشد که شورای ائتلاف از یک‌طرف بخواهد لیست بدهد و حرکت کند و جریانات دیگر اصولگرایی متفرق بیایند موقعیت برای سایر جریانات مثل اصلاح‌طلبان و اعتدالیون فراهم می‌شود. وی افزود: جریانات غیراصولگرا روی عدم ائتلاف اصولگرایان حساب باز کرده بودند و به‌نظر من هم این مساله تا کنون جواب داده است. من معتقدم که باز شورای ائتلاف عجله کرد و باید راجع به این قضیه بیشتر فکر می‌کردند و تعمق بیشتری به خرج می‌دادند و حداقل به یک توافق نسبی با سایر اصولگرایان می‌رسیدند. عضو حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: تصور من این است که رقابت اصولگرایان در ابتدا درون جریانی خواهد بود و سپس با جبهه رقیب رقابت خواهند کرد. اما جریانات سیاسی دیگر فقط یک رقیب خواهند داشت و این می‌تواند در موفقیت آنها تاثیر داشته باشد. واعظی آشتیانی تصریح کرد: من فکر می‌کنم طی روزهای آینده سایر گروه‌های اصولگرا نیز مواضع خود را رسما اعلام خواهند کرد و سر لیست‌های خود را نیز معرفی می‌کنند. وی ادامه داد: شورای ائتلاف با این کاری که کرد خواست دیگر گروه‌های خانواده اصولگرایی را در یک عمل انجام شده قرار دهد و آنها را در یک فشار سیاسی قرار دهد و به سمت یک چانه‌زنی یک طرفه حرکت کند. این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: شاید هم ائتلاف شورای ائتلاف اگر طی روزهای آینده فضای اصولگرایی را بررسی کند بعید نیست که در نوع موضع‌گیری خود تجدید نظر نماید. چرا که برخی گروه‌های اصولگرایی سر لیستی آقای قالیباف را قبول ندارند و اگر هم قبول داشته باشند هم باید دید عملکرد آقای قالیباف در مدیریت مجلس کنونی با توجه به انتقاداتی که وجود دارد چه میزان موفق بوده است. ولی در هر صورت برداشت من این است که اتفاقات جدیدی ایجاد می‌شود و مواضع تازه‌ای از سوی برخی مجموعه‌ها که ائتلافی با سایرین ندارند صورت خواهد گرفت.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار