| کد مطلب: ۱۱۰۵۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد

مدیریت شبکه چگونه در سازمان تامین می شود؟

مدیریت شبکه شامل خدماتی برای راه اندازی شبکه های کامپیوتری و ایجاد یک سیستم داده ای است. امروز درباره این موضوع صحبت می کنیم.

مدیریت شبکه چگونه در سازمان تامین می شود؟

رد پای شبکه های کامپیوتری در همه کسب و کارهای امروزی مشاهده می شود. به دنبال استفاده از قابلیت های شبکه در سازمان ها و شرکت ها، نیاز به استفاده از مدیریت شبکه نیز احساس می شود. اصول مدیریتی شبکه های کامپیوتری بر پایه فعالیت تیمی با حضور کارشناسان فناوری اطلاعات و پشتیبانی است. اهمیت استفاده از این خدمات حرفه ای برای رونق کسب و کارها و بهبود وضعیت فعالیت های آن ها پررنگ تر از همیشه شده است. مدیریت شبکه در سازمان ها به صورت 24 ساعته و دائمی انجام می شود. نظارت منظم شبکه برای بررسی بخش های مختلف و عملکرد صحیح و استاندارد آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

جایگاه مدیریت شبکه 

مدیریت شبکه شامل خدماتی برای راه اندازی شبکه های کامپیوتری و ایجاد یک سیستم داده ای است. خدمات مدیریت شبکه شامل استفاده از سیستم های مدرن و نرم افزارهای پیشرفته در این حوزه است که برای حرفه ای تر شدن فعالیت های شبکه های سازمانی و شرکتی مورد استفاده قرار می گیرند. تجزیه و تحلیل مداوم داده ها و رسیدگی دائمی به بخش های مختلف شبکه بر عهده کارکنان بخش مدیریت و پشتیبانی قرار می گیرد که به صورت تیمی یا انفرادی انجام می گیرد. بسته به میزان وسعت شبکه تیم مدیریت اعضای مختلفی خواهد داشت؛ یک شبکه گاها تنها با 20 سیستم کامپیوتری تکمیل می شود و گاه با گستره وسیعی از سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری همراه است. بر این اساس سیستم مدیریت آن متفاوت خواهد بود. 

مجموعه ابزارها و برنامه های هر شبکه برای مدیریت ساده تر و افزایش بهره برداری و ایمن سازی زیرساخت ها به کار می روند و این منابع با استفاده از سیستم مدیریت شبکه اداره می شوند. با این روش تجزیه و تحلیل هر گونه خطا در این سیستم ساده تر شده و بهینه سازی سلامت شبکه ها به بهترین نحو انجام خواهد شد. 

چرا به مدیریت شبکه نیاز داریم؟

گاها این سوال برای سیستم های نتورک کامپیوتری به وجود می آید که چرا از خدمات مدیریت شبکه استفاده کنیم؟ آیا نمی توان کارکنان عادی اداره یا سازمان را به عنوان مدیر یا پشتیبان شبکه انتخاب کرد؟

بی شک فعالیت های یک مدیر باتجربه و یک کارشناس حوزه امور آی تی و فناوری اطلاعات بسیار گسترده تر و حرفه ای تر از کارکنان شرکت ها و سازمان ها است. این تفاوت اساسی بر نحوه عملکرد شرکت یا سازمان مورد نظر تاثیر می گذارد. استفاده از مدیریت شبکه به منظور برنامه ریزی دقیق و عملکرد حرفه ای ده ها مولفه در کنار هم در سیستم شبکه های شرکتی و سازمانی انجام می شود. نظارت و کنترل دقیق بر فعالیت های بخش های مختلف یک سیستم نتورک کامپیوتری از نتایج سودمند استفاده از این سیستم ها به شمار می رود. 

فرایندهای مدیریتی شبکه

برای بررسی این موضوع که مدیریت شبکه چگونه در سازمان تامین می شود، باید نگاهی به فرایندهای مدیریتی این بخش از سازمان ها و شرکت ها بیندازیم. برخی از این فعالیت ها را در زیر مشاهده می کنید:

مدیریت بخش امنیت

ایمنی شبکه های امروزی یکی از مهمترین مولفه هایی است که در خصوص مدیریت آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. سیستم مدیریت شبکه وظیفه حفظ و ارتقای سطح ایمنی را در بخش های مختلف آن بر عهده دارد. امنیت دستگاه ها و برنامه ها و حتی داده های اطلاعات سازمانی و شرکتی در زمره اهداف این بخش قرار می گیرد. با به کارگیری اصولی چون خط مشی، انطباق، نظارت دائمی و... رسیدن به این هدف ساده تر خواهد شد. 

مدیریت پیکربندی شبکه

یکی دیگر از مهمترین فاکتورهایی که در خصوص مدیریت شبکه مورد توجه قرار می گیرد، مدیریت پیکربندی سیستم کلی است. این فعالیت ها در راستای استفاده بهینه و صحیح از سیستم شبکه اجرا می شوند. به این ترتیب شبکه مورد نظر به صورت مداوم در اختیار کارکنان قرار می گیرد. استراتژی پیکربندی هر شبکه در سازمان ها و شرکت های مختلف متفاوت خواهد بود و نمی توان مدل یکسانی در این زمینه معرفی کرد. 

مدیریت بخش حسابداری 

یکی از مهمترین فواید استفاده از سیستم مدیریت شبکه، مدیریت بخش حسابداری و امور مالی مربوط به این حوزه است. در صورتی که از این خدمات بهره مند شوید، پیش بینی هزینه های شبکه و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری گرانبهای آن ساده تر خواهد بود. به این ترتیب برنامه ریزی دقیق تری در این خصوص انجام خواهید داد. مستند سازی اطلاعات در خصوص هزینه های جاری در این سیستم نیز یکی از مهمترین اهداف این بخش به شمار می رود. 

بازیابی اطلاعات

مدیریت شبکه به اهمیت بازیابی اطلاعات و پشتیبان گیری از داده های هر شبکه نیز مربوط می شود و فعالیت های حرفه ای در این حوزه انجام می دهد. این قابلیت به شما کمک می کند داده های اطلاعاتی مهم خود را پس از هر حادثه پیش بینی نشده بازیابی کنید. این مزیت اساسی در خصوص شرکت ها و سازمان های حساس و امنیتی، اهمیت بیشتری خواهد داشت. 

مدیریت بخش اجرایی

مدیریت عملکرد در شرکت ها و سازمان ها تعاریف مهمی دارد. این بخش از مدیریت برای اداره هر چه بهتر شرکت ها و مجموعه های بزرگ مورد توجه قرار می گیرد. مدیریت بخش اجرایی شبکه ها برای ارائه راه حل های فعال برای رفع مشکلات و تاثیرگذاری بر عملکرد کلی شبکه انجام می گیرد. این سیستم حرفه ای در خصوص مدیریت شبکه با استفاده از یک برنامه ریزی جامع و کامل قابل استفاده خواهد بود. این قابلیت از بهره وری کاربران نیز پشتیبانی کرده و رضایت مشتریان را به دنبال خواهد داشت. 

جمع بندی

در سال های اخیر سیستم مدیریت شبکه های امروزی گسترده تر از همیشه شده است. سیستم مدیریت شبکه تنها برای حل مشکلات و تنظیم بخش های مختلف به کار نمی رود؛ بلکه از این قابلیت های پیشرفته برای بهبود وضعیت کسب و کار و حتی جلب رضایت بیشتر مشتریان استفاده می شود. در این بخش به برخی از فاکتورهای مهم مدیریت شبکه پرداختیم که بر فعالیت های مختلف کسب و کارها تاثیر می گذارد. با در نظر گرفتن تعاریف جایگاه مدیریت شبکه می توان به اهمیت استفاده از این خدمات حرفه ای در هر سیستم نتورک کامپیوتری پی برد. 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار