| کد مطلب: ۱۱۰۳۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد

پرتگاه‌های مخفی و شاهکارهای طبیعی در سواحل شمالی قشم

ایران مملو از شگفتی‌های تاریخی و طبیعی است. بکرترین و استثنایی‌ترین مناطق گردشگری در نواحی جنوبی کشور واقع شده است. قشم در آب‌های خلیج فارس، یکی از برترین مقاصد جنوبی کشور است. این جزیره به دلیل فراوانی جاذبه‌های طبیعی و منحصر‌به‌فردش، به سرزمین عجایب هفت‌گانه معروف است. قشم از کوه‌های بلند باستانی با اشکال و تصاویر متمایز گرفته تا جنگل‌های سرسبز، غارهای مرموز و پرتگاه‌های جذاب، جایگاه مجموعه وسیعی از شگفتی‌های طبیعی است که بازدیدکنندگان را مجذوب می‌کند. در این مقاله قصد داریم در مورد پرتگاه‌ها و شاهکارهای طبیعت قشم بیشتر توضیح دهیم.

پرتگاه‌های مخفی و شاهکارهای طبیعی در سواحل شمالی قشم

قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایران

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج فارس با ۱۳۵ کیلومتر طول و ۴۰ کیلومتر عرض در استان هرمزگان قرار دارد. این منطقه در نزدیکی تنگه هرمز و بندرعباس قرار دارد و به جزایر دیگری مانند هنگام، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک امتداد می‌یابد. این جزیره همچنین از شرق به جزیره لارک، از شمال به بندرعباس و از شمال شرقی به جزیره هرمز متصل می‌شود. قشم ۱۴۹۱ کیلومتر مربع مساحت و تقریباً ۱۴۸۰۰۰ نفر جمعیت دارد. ساکنان قشم عمدتاً سنی مذهب و پیرو امام محمد ادریس شافعی هستند، همچنین مهاجران شیعه نیز به زبان فارسی با لهجه قشمی صحبت می‌کنند.

اگر علاقه‌مند به تماشای جاذبه‌های تمام‌نشدنی قشم هستید، شما می‌توانید در هر زمان از سال با پرواز تهران قشم خودتان را به این جزیره زیبا و دیدنی برسانید.

جاذبه‌های تمام‌نشدنی قشم

جاذبه‌های قشم فراوان است، از سواحل زیبا و دریا و خشکی گرفته تا مجموعه‌ای از شگفتی‌های طبیعی گیرا، این جزیره مملو از زیبایی‌هاست. زیبایی‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری این جزیره، قشم را به عنوان مقصدی پرطرف‌دار در ایران تثبیت کرده است و بازدیدکنندگان زیادی را از داخل کشور و سراسر جهان به خود جذب می‌کند. مسافران جزیره قشم یک سفر هیجان‌انگیز خواهند داشت. پیاده‌روی در کنار ساحل، صخره‌های خیره‌کننده، مناظر دیدنی خلیج فارس، فعالیت‌های تفریحی جذاب و مجموعه‌ای از جاذبه‌های دیدنی و تفریحی، تنها بخشی از جذابیت‌های جزیره قشم هستند.

ژئوپارک قشم

جزیره گردشگری قشم به دلیل داشتن شگفتی‌های طبیعی خیره‌کننده مشهور است. این شگفتی‌ها، جزیره را به یک منطقه زیست‌محیطی ارزشمند و مقصدی عالی برای طبیعت‌گردی تبدیل کرده است. از برترین جاذبه‌های این جزیره می‌توان به ژئوپارک قشم اشاره کرد که اولین ژئوپارک منطقه خاورمیانه است. در اصل، ژئوپارک منطقه‌ای است که پدیده‌های طبیعی و زمین‌شناسی متعدد و نادری را در خود جای داده است و حفظ این میراث زمین‌شناسی بسیار مهم است. ژئوپارک قشم که چندین سال پیش به‌عنوان یکی از سایت‌های یونسکو معرفی شد، در ابتدا مساحتی به وسعت تقریبی ۳۰۰ کیلومتر مربع در قسمت غربی جزیره را در برمی‌گرفت. در طول سال‌ها، مناطق دیگری از جزیره در این منطقه طبیعی گنجانده شد. امروزه این ژئوپارک دارای مجموعه‌ای از پدیده‌های ناب است که از جمله آنها می‌توان به دره مجسمه‌ها، تنگه چاهکوه، بام قشم، دره ستاره‌ها و جنگل حرا اشاره کرد.

دره مجسمه‌ها

جزیره قشم دارای مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی رنگارنگ و فریبنده است، پرتگاه‌ها و دره‌های این جزیره، از دیدنی‌ترین جاذبه‌های جزیره هستند. این دره‌ها در طول زمان تکامل یافته و به مناظری با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و متمایز تبدیل شده‌اند که هر کدام از دیگری دیدنی‌تر و جذاب‌تر هستند. شایان ذکر است، دره مجسمه‌های قشم که به دره تندیس‌های قشم نیز معروف است، به‌عنوان یک پدیده طبیعی مهم در این جزیره خودنمایی می‌کند. دره مجسمه‌ها یکی از شگفتی‌های طبیعی قشم که بسیاری از مسافران از سراسر جهان ترغیب به خرید بلیط هواپیما قشم و سفر به این جزیره می‌کند.

این دره با صخره‌هایی تزیین شده است که شکل‌های جذاب و عجیبی به خود گرفته‌اند و شبیه مجسمه‌های منحصربه‌فرد هستند. اشکال این مجسمه‌ها آن‌قدر خارق‌العاده است که کمتر کسی می‌تواند باور کند که بدون دخالت انسان ایجاد شده‌اند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که شکل فعلی دره نتیجه فرایند فرسایش طبیعی است که در طی میلیون‌ها سال رخ داده است. بازدیدکنندگان این جاذبه که در جنوب شرقی جنگل حرا واقع شده است، می‌توانند پس از بازدید خود، جنگل سرسبز و سرزنده حرا را نیز کشف کنند.

دره تندیس ها قشم | معرفی جامع و راهنمای سفر + عکس و آدرس - کجارو

بام قشم

در میان مناظر طبیعی خیره‌کننده و پرتگاه‌های جذاب قشم، بام قشم مکانی است که چشم‌اندازی پانوراما از سایر جاذبه‌های طبیعی را به شما ارائه می‌دهد. این مجموعه که در قله‌های باشکوه و مرتفع در نواحی مرکزی و غربی جزیره قرار گرفته است، به دلیل چشم‌اندازهای پانوراما، بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

رصد آسمان پرستاره قشم از این ارتفاعات تجربه‌ای بی‌نظیر به خصوص بعد از غروب است. بام قشم که در منطقه ژئوپارک قشم قرار دارد، یک سایت مهم و ارزشمند است که در آن چشم‌اندازی جامع از منطقه ژئوپارک قشم می‌توانید ببینید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید در این منطقه اقامت کنید، اقامتگاه‌های بوم گردی و کاروان‌سراهای سنتی متعددی در این منطقه به مسافران خدمات ارائه می‌دهند.

دره ستارگان قشم

در میان جاذبه‌های مختلف جزیره قشم، دره ستارگان، به عنوان یکی از خارق‌العاده‌ترین و منحصربه‌فردترین مکان‌ها خودنمایی می‌کند. این دره فریبنده دارای دیوارهای بلندی است که شبیه مجسمه‌های عظیم با اشکال مرموز است. افسانه‌ها و داستان‌های محلی زیادی در رابطه با شکل‌گیری عجایب این دره، وجود دارد که باعث جذابیت بیشتر آن می‌شود. بر اساس یک افسانه قدیمی که از ساکنان بومی جزیره نقل می‌شود، این دره زمانی شکل گرفت که ستاره‌ای از آسمان به زمین افتاد و مناظر متمایز آن را پدید آورد.

برخی از مردم محلی بر این باورند که جن و ارواح سرگردان در حال حاضر در این منطقه زندگی می‌کنند، بعضی از مردم به آن «دره ارواح» نیز می‌گویند. با این حال، طبق نظریات علمی، پدیده‌های طبیعی مانند زلزله یا بادهای شدید باعث ایجاد این صخره‌ها در طول هزاران سال شده است. این دره تقریباً دو میلیون سال قدمت دارد.

دره ستارگان قشم، سفر به سرزمینی رازآلود! | وبلاگ اسنپ تریپ

قلعه پرتغالی‌های قشم

اگر بلیط ارزان هواپیما قشم را تهیه کردید و به این جزیره دیدنی سفر کردید، بازدید از قلعه پرتغالی‌های قشم را فراموش نکنید. قلعه پرتغالی‌های قشم که در منطقه شمالی جزیره و در فاصله کمی از مرکز شهر قرار دارد، قلعه‌ای تاریخی است که قدمت آن به دوران اشغال پرتغالی‌ها بر آب‌های خلیج فارس می‌رسد. این قلعه که در سال ۱۵۰۷ پس از میلاد به دستور البورک دریانورد پرتغالی ساخته شد، بعدها توسط یک باستان‌شناس ایرانی طی کاوش‌های تحقیقاتی در دهه ۱۳۷۰ کشف شد و به این ترتیب به یکی‌ از جاذبه‌های بی‌بدیل جزیره تبدیل شد.

بقایای تاریخی نشان می‌دهد که این قلعه عمدتاً اهداف نظامی داشته و به عنوان مقر فرماندهی پرتغالی‌ها در منطقه خلیج فارس و همچنین محل ذخیره مهمات جنگی بوده است. این قلعه از اجزایی مانند آب‌انبار، انبار اسلحه، زندان، اتاق‌های پادگان، کلیسا، تالار و مقر فرماندهی تشکیل شده است که هر کدام دارای معماری منحصربه‌فردی هستند.

کلام آخر

زمانی که برای بازدید از جنوب کشور برنامه‌ریزی می‌کنید، سفر به جزیره دیدنی قشم را فراموش نکنید. جاذبه‌های دیدنی و شگفتی‌های طبیعی متعددی در این جزیره وجود دارند که شما را شگفت‌زده می‌کنند. جاذبه‌هایی مثل دره ستارگان، دره مجسمه‌ها و جنگل حرا، از جمله شگفتی‌هایی طبیعی هستند که در سراسر جهان به ندرت پیدا می‌شوند. در این مقاله تلاش کردیم برخی از دره‌ها و شگفتی‌های طبیعی قشم را به شما معرفی کنیم. امیدواریم از خواندن این نوشته لذت برده باشید.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار