| کد مطلب: ۱۱۱۵۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد

باران آمد؛دام‌ها تلف شدند و محصولات کشاورزی زیر گل و لای فرورفتند

ایرانِ بارانی و مقدار زیادی نگرانی

آرمان ملی: باران به تلطیف روح کمک می‌کند و حسی از سرزندگی با عطر خوش بهاری با خود به همراه آورده و در هر شهر و دیاری که ببارد موجبات خوشحالی کشاورزان، به طور مستقیم و هزاران رسته و رشته و شغل صنعتی و غیرصنعتی دیگر را به طور غیرمستقیم را فراهم می‌آورد. البته مورد دوم در کشور ما زیاد جواب نداده است چرا که سیاست‌ها مدیران و بودجه‌هایی که برای محیط زیست کنار گذاشته شده‌اند، اینطور رقم نخورده به این معنا که بارندگی و تشکیل سیلاب، لزوما به معنای بهره‌مند شدن از آب ناشی بارندگی و سیلاب‌ها نیست؛ همان‌طور که بارها تاکید شده، در ایران، زیرساخت‌های لازم و اصولی جهت استفاده از آب‌های ناشی از بارندگی و سیلاب‌ها وجود ندارد، بنابراین دلخوشی برای رهایی از خشکسالی به برکت بارندگی منتفی می‌شود. اما بارندگی همیشه هم نمی‌تواند کشاورزان را خوشحال کند؛ در مواردی مثل بارندگی اخیر که یک ایران بارانی را به تصویر کشید، برخی مناطق کشور دچار آبگرفتگی‌های شدید شدند، سیل راه افتاد، مسیرها بسته شد و به محصولات کشاورزی هم آسیب رسید.

ایرانِ بارانی و مقدار زیادی نگرانی

تشکیل ستادهای آمادگی بحران در استان‌ها

بر اساس صحبت‌های سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، آنچه از آخرین وضعیت مناطق دارای بارش شدید گزارش شده است ضمن اعلام تشکیل ستادهای آمادگی بحران در استان‌ها حسین ظفری گفته است که در پی بارش‌های شدید در استان‌های غربی و جنوبی کشور در استان خوزستان و مشخصا شهر دزفول میزان بارش‌ها به ۱۰۷ میلی متر رسیده؛ همچنین در ایلام، خوزستان و چهارمحال و بختیاری راه‌های عشایری آسیب جدی دیده‌اند و تعدادی دام نیز تلف شده‌اند اما خوشبختانه به گفته ظفری، تلفات جانی در اثر این بارش‌ها نداشته‌ایم، با این حال، ارزیابی‌ها هنوز ادامه دارد.

بر اساس گفته‌های سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، راه‌های اصلی باز بوده و تردد جریان داشته ضمن آنکه برخی مناطق مثل شهر معمولان در استان لرستان، با قطع برق مواجه شده بودند که البته گفته شده با همکاری سازمان‌ها برق شعر معمولان، وصل شده.

گفته شده که در بخش‌هایی از شهرهای، اهواز و ایلام برخی خانه‌ها دچار آبگرفتگی شدند که ساکنان به مناطق امن انتقال داده شدند؛ در استان‌های ایلام، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری، عده‌ای از مردم در محاصره سیلاب قرار گرفته بودند که به کمک نیروهای امدادی رهایی یافتند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور توضیح داده که بارندگی‌های شدید، نیروهای امدادی در استان‌های شمالی، غربی و شمال غربی کشور را در حالت آماده باش قرار داد.

او به بارش تهران هم اشاره کرده و گفته در بازدیدهای میدانی که داشته در اطراف تهران مشاهده کرده که تمام نیروهای امدادی اعم از هلال احمر، پلیس، آتش نشانی و اورژانس در آمادگی کامل هستند. به گفته او این اتفاق در استانها هم افتاده و این آمادگی‌ها تا پایان بارش‌ها ادامه خواهد داشت و اظهار امیدواری کرده که این بارش‌ها را نیز سپری می‌کنیم.

آنچه کشته بودند، یک شب به باد رفت

در روزهای گذشته ویدئوهایی هم از گرفتارشدن مردم در سیل ناشی از بارندگی‌ها در شبکه‌های مجازی چرخیدند از آن جمله است آبگرفتگی معابر، منازل و برخی مغازه‌ها در تربت جام، لحظه بلعیده‌ شدن خودروها در سیل تسوج شبستر در آذربایجان شرقی یا گرفتار شدن سه خودرو در گل و لای در بزرگراه خرازی تهران و همزمان بر تعداد استان‌هایی که گرفتار سیل و آبگرفتگی شده بودند افزوده شد تا سازمان امداد و نجات، از امدادرسانی به بیش از ۲۶۰۰ نفر در ۲۱ استان متأثر از سیل و آبگرفتگی خبر دهد. این ۲۱ استان که روز گذشته خبرگزاری مهر از آن‌ها نام برد عبارت بودند از آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، البرز، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد و امدادرسانی‌ها از چادر و پتو و موکت را شامل می‌شدند تا بسته‌های غذایی و نایلون و ست شست‌وشو و بهداشتی.

با همه این‌ها برخی خسارات قابل جبران شدن و امدادرسانی نیستند مثل محصولات یک سال کشاورزان که یک شبه به باد رفته است! در این مورد از بارندگی‌ها، استان‌های جنوبی کشور و شهرهایی نظیر اهواز و دزفول که دچار آبگرفتگی شدند، بیش‌ترین خسارات به محصولات کشاورزی را داشتند به این دلیل که مردمان آن منطقه در این فصل مشغول برداشت گندم بوده‌اند.

درتوضیح میزان خسارتی که به محصولاتی کشاورزی در استان‌های جنوبی وارد شد، سری به خوزستان می‌زنیم و این گفته از رئیس انجمن صنفی کشاورزان این استان که گفته: طوفان و بارندگی‌های اخیر که می‌توان گفت در تاریخ خوزستان بی‌سابقه بوده، خسارات سنگینی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.

بنا به گزارش مهر، مسعود اسدی، توضیح داده که به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از گندمزارهای آماده برداشت استان تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده و در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است. او ادامه داده است که علاوه بر خسارات به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است. مسئولان استانی امیدوارند که سازمان جهاد کشاورزی به فوریت خسارات را به دقت برآورد و اعلام کند. همچنین انتظار دارند صندوق بیمه محصولات کشاورزی بدون فوت وقت، تعلل و مضایقه به وظیفه قانونی خود عمل کرده و طبق قانون خسارات وارده به بیمه شدگان را جبران کند. همچنین به گفته آن‌ها، از دولت و سازمان مدیریت بحران کشور انتظار می‌رود با توجه به اینکه امکان جبران خسارات وارده از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعاً وجود ندارد نسبت به بررسی، برآورد و کمک به کشاورزان خسارت دیده استان که خساراتشان مشمول حمایت‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیست اقدام عاجل کنند تا در سال جهش تولید با مشارکت مردم، کشاورزان خسارت دیده بار دیگر با امید به سنگر تولید برگردند.

اما اینکه کشاورزی ما با همان روش‌های سنتی و به چه شکلی انجام می‌شود که تا این حد آسیب پذیر بوده و مدام تحت تاثیر خشکسالی یا بارندگی‌های شدید، ‌تخریب شده یا اینکه سایر کشورهای توسعه یافته در امر کشاورزی برای این رخدادها چه راهکارهایی اندیشیده‌اند، محل بحث نیست و در حال حاضر مسئولان باید به امدادرسانی و جبران خسارات مشغول باشند. باشد تا در سیل دیگر شاهد چنین اتفاقات ناراحت کننده‌ای برای شروندانمان نباشیم.

ورود موج بارشی جدید به کشور

سازمان هواشناسی اعلام کرد: از امروز(یکشنبه ۱۶ اردیبهشت) موج بارشی دیگری وارد کشور شده و بسیاری از استان‌های شمال غربی، غربی و شمالی کشور درگیر این موج بارش‌های خواهند بود.

به گزارش مهر، طبق آخرین اطلاعات سازمان هواشناسی، از   امروز (۱۶ اردیبهشت) موج بارشی دیگری وارد کشور شده و بسیاری از نواحی در استان‌های شمال غربی، غربی و شمالی کشور از این موج بارش‌های خوبی دریافت خواهند کرد.استان‌های آذربایجان‌های شرقی، غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، کرمانشاه، زنجان، قزوین، کردستان و همچنین دامنه‌های زاگرس از این موج بارش خواهند داشت.

شدت و تمرکز اصلی بارش‌ها در استان‌های شمال غربی و شمالی کشور خواهد بود اما طبق پیش بینی‌ها فعلی شدت بارش‌ها در حد سیلاب نیست.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار