| کد مطلب: ۱۱۱۵۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد

اصولگرایان در دور دوم هم به اختلاف خوردند

توافق عجیب شانا و پایداری!

آرمان ملی– یاسمین طالقانی: 21 اردیبهشت دور دوم انتخابات مجلس برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که تکلیف نمایندگان باقی مانده دوازدهمین خانه ملت را مشخص می‌کند و البته انتخاباتی که اصلاح‌طلبان مانند دور یازدهم در آن جایی نداشتند و رقابت میان اصولگرایان بود. انتخابات 21 اردیبهشت‌ماه برای تعیین سرنوشت 21 حوزه انتخابیه در‌حالی برگزار می‌شود که از میان 15 کرسی به حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات اختصاص دارد که تقریبا 38 نامزد برای تصاحب کرسی‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

توافق عجیب شانا و پایداری!

در میان نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات هم نامزدهایی از طیف‌ها و گروه‌های مختلف حضور دارند و با توجه به اینکه احتمال کاهش مشارکت در دور دوم انتخابات در تهران بیش از اسفندماه است، احتمال رای‌آوری افراد منتسب به شریان و پایداری قوت پیدا می‌کند. در میان نامزدها افرادی مثل عبدالرضا مصری با سابقه نایب‌رئیسی مجلس، محمدحسین فرهنگی با سابقه نایب‌رئیسی کمیسیون‌های قضائی و برنامه و بودجه، علیرضا منادی با سابقه ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات، محمدرضا میرتاج‌الدینی با سابقه عضویت در هیات‌رئیسه مجلس هشتم و ابراهیم عزیزی با سابقه نایب‌رئیسی کمیسیون امنیت ملی حضور دارند که قرار است در دور دوم انتخابات مجلس با یکدیگر رقابت کنند. نکته قابل تامل اینجاست که اصولگرایان با یکدیگر هم توافق رای ندارند و دچار چالش می‌شوند. به‌عنوان نمونه خبرآنلاین نوشت: «طی روزهای اخیر لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان یکی بعد از دیگری رونمایی شده است. لیست‌هایی که نقطه اشتراکات آنها گاهی زیاد و گاهی حداقلی بوده است. براساس آخرین خبری که در برخی کانال‌ها و رسانه‌های اصولگرا منتشر شده است، مهدی شریفیان که دور اول انتخابات با حضور در لیست شانا از ورود به مجلس جا مانده و به مرحله دوم رسیده بود، در دور دوم انتخابات هم در لیست شانا - پایداری حضور دارد هم در لیست امنا. نکته عجیب آنجاست که بنا به گفته سیدنظام الدین موسوی از اعضای تشکیلات انتخاباتی امنا، مهدی شریفیان رسما اعلام کرده که خود را متعهد به رویکردهای امنا در مجلس آینده می‌داند و به این ترتیب راه خود را از شورای ائتلاف جدا کرده است. جمعیت زاگرس‌نشینان نیز اطلاعیه‌ای را درباره شریفیان و خبرهای مربوط به حضورش در لیست‌های انتخاباتی را منتشر کرده است. بنا بر گزارش «مشرق»، روابط عمومی دفتر مرکزی جمعیت زاگرس‌نشینان ایران اسلامی با صدور اعلامیه‌ای شیطنت برخی در سوءاستفاده از نام این مجموعه برای فعالیت‌های انتخاباتی را تکذیب کرد. متن بیانیه بدین شرح است: بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند پیام ارسال شده در خصوص پیوستن آقای شریفیان به یک لیست انتخاباتی، صرفا یک پیام خبری بوده که در بسیاری از خبرگزاری‌های رسمی کشور منتشر شده است. این خبر هیچگونه ارتباطی به جمعیت زاگرس‌نشینان ایران اسلامی ندارد و جمعیت زاگرس‌نشینان این خبر را تکذیب می‌کند. خاطرنشان می‌گردد جمعیت زاگرس‌نشینان ایران اسلامی حزب سیاسی نیست و به‌صورت مستقل فعالیت‌های اجتماعی انجام می‌دهد.

 *توافق پایداری و شانا، امنا جا ماند

از سوی دیگر انتخاب رئیس مجلس بحث مهمی است. 14 اردیبهشت با توجه به ائتلاف شانا و پایداری به‌طور قطع باید یا قالیباف و یا آقاتهرانی نامزد ریاست قوه مقننه شوند. حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در رده چهارم انتخابات مجلس در تهران گمانه‌زنی‌هایی را برای اینکه وی در مجلس دوازدهم کرسی ریاست را به رقبایش واگذار می‌کند شکل گرفته است، اما با وحدتی که بین شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و جبهه پایداری شکل گرفته احتمال زیاد رقابتی بین این دو جریان وجود نداشته باشد، اما ائتلاف امنا که در خارج از این ائتلاف است جدی‌ترین رقیب قالیباف برای ریاست مجلس است. سیدمحمود نبویان، نفر اول انتخابات مجلس در تهران در کنار حمید رسایی، مرتضی آقاتهرانی، منوچهر متکی، مجتبی ذوالنوری و حمیدرضا حاجی‌بابایی از جمله افرادی هستند که نام آنها در کنار نام قالیباف برای ریاست مجلس شنیده شده، البته با توجه به ائتلاف شانا و پایداری به‌طور قطع باید یا قالیباف و یا آقاتهرانی نامزد ریاست قوه مقننه شوند. البته با توجه به اینکه حدود ۱۵۰ منتخب مجلس دوازدهم (تا قبل از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس) از لیست شورای ائتلاف هستند به‌نظر می‌رسد گزینه اصلی برای ریاست مجلس همان رئیس مجلس یازدهم یعنی محمدباقر قالیباف باشد. با توجه به اینکه ائتلاف امنا برای ریاست مجلس رقابت نزدیکی با شورای ائتلاف دارد این احتمال وجود دارد ترکیب هیأت‌رئیسه مجلس یکدست نشود و از جریان‌های مختلف در آن حضور داشته باشند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار