| کد مطلب: ۱۱۰۳۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی رقابت‌‌های پیدا و پنهان برای ریاست مجلس دوازدهم را بررسی می‌کند

دوئل برای یک کرسی

آرمان ملی– مطهره شفیعی: بدون شک اتنتخابات مجلس دوازدهم از به یادماندنی‌ترین‌ انتخابات‌های کشور خواهد بود، انتخاباتی که در غیاب اصلاح‌طلبان همگان شاهد رقابت اصولگرایان بودند، اما نکته جالب نتیجه این انتخابات بود که در حوزه انتخابیه تهران تنها 14 کاندیدا در مرحله اول به بهارستان رسیدند و سایر کاندیداها به دور دوم رفتند. نکته قابل تامل‌تر در نتیجه آرا به قالیباف بازمی‌گردد که رئیس مجلس یازدهم بود، اما در این انتخابات چهارم شد. قالیباف در بسیاری از لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان هم پذیرفته نشد.

دوئل برای یک کرسی

 او به‌جز لیست شانا (شورای ائتلاف نیروهای انقلابی) در هیچ فهرست دیگری به‌عنوان سرلیست قرار نگرفت و تنها برخی لیست‌ها به آوردن نام او در میان سایر نامزدها بسنده کردند. اتفاقی که تا حدودی می‌تواند از عملکرد قالیباف بر آمده باشد و از قدرت بازی او در میانه لیست‌های انتخاباتی  کاسته باشد. اگر چه هنوز دور دوم انتخابات برگزار نشده اما به‌تدریج رایزنی‌ها درباره رئیس مجلس دوازدهم آغاز شده است. گمانه‌ها بین دو گزینه قالیباف و کاندیدای پایداری بالا و پایین‌ می‌شود. پایداری مدت‌ها به‌دنبال تصاحب کرسی سبز ریاست بهارستان است، کرسی‌‌ای که تا پیش از این آیت‌ا... هاشمی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، حجت‌الاسلام مهدی کروبی، علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف بر آن تکیه زده بودند. در ابتدای سال 99 پایداری بخت خودش را برای ریاست مجلس یازدهم آزمایش کرد و مرتضی آقاتهرانی را به رقابت با قالیباف فرستاد که شکست او عیان بود اما پایداری بی‌خیال این کرسی نیست و اکنون از فرصت چهارم شدن قالیباف برای تصاحب ریاست استفاده خواهد کرد. از سوی دیگر قالیباف هم به‌نظر نمی‌رسد به‌راحتی از این جایگاه جدا شود و چشم به لابی‌های بیرون مجلس دارد.

*ریاست به کمک نیروهای بیرونی؟

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است: «آقای قالیباف قطعا با دخالت‌های بیرونی رئیس مجلس خواهد شد چون در مجلس یازدهم حتی کسی در تراز آقای قالیباف وجود ندارد. گرچه شخص آقای قالیباف به لحاظ سطح سیاسی، شخصیتی  تراز اول نیست اما خردمندترین فرد در مجلس دوازدهم محسوب می‌شود. البته کرسی ریاست او پایه‌های متزلزل خواهد داشت و مجبور است حرف تندروها را گوش کند.» اما قالیباف نمی‌تواند دل به لابی خارج مجلس ببندد چرا که تا به امروز پایداری و حامیان جلیلی فرمان را در دست دارند. آنها مدت‌ها فرصتی برای تسویه حساب اساسی با قالیباف بودند که اکنون این فرصت برای آنها مهیا شده است. روز گذشته مصطفی میرسلیم، عضو ارشد حزب موتلفه که نماینده مجلس یازدهم است؛ در مورد اینکه تا چه اندازه این احتمال وجود دارد که این  افراد کرسی‌های ریاست و هیات رئیسه مجلس را به‌دست بگیرند، گفت: «بعید نیست که این آقایان کرسی ریاست و هیات رئیسه را به‌دست بیاورند.» وی افزود: آقای قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم رای اول تهران را داشت در انتخابات مجلس دوازدهم رأی‌اش افتاده است و کمتر از 50 درصد شده است که البته مقداری به تعدد فهرست‌ها برمی‌گردد ولی به نظر می‌رسد وی رقیبانی برای کرسی ریاست داشته باشد که البته مجموعه نمایندگان باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند که چه کسی برای احراز ریاست مجلس شایسته است. وی خاطرنشان کرد: به هر حال پایداری‌ها در مجلس فعلی هم کاندیدا برای ریاست داشتند ولی رای نیاورد و دور از انتظار نیست که برای مجلس آینده هم کاندیدای ریاست داشته باشند.

*رای نمی‌آورد، رئیس نمی‌شود

اکثر سیاسیون احتمال رای‌آوری قالیباف برای ریاست را پایین می‌دانند، مانند منصور حقیقت‌پور از یاران لاریجانی که معتقد است: «خالص‌سازها پیروز شده‌اند و اراده خود را بر بقیه تحمیل خواهند کرد. خالص‌سازها از آقای قالیباف هم عبور کرده‌اند. نه فقط برای این مقطع زمانی، بلکه برای سال ۱۴۰۴ نیز، قالیباف کنار گذاشته شده است.» وی بیان داشت: «با این اعداد و ارقامی که در انتخابات ثبت شده، آقای قالیباف به‌راحتی نمی‌تواند به ریاست مجلس شورای اسلامی برسد. ائتلاف آقای قالیباف هم نتوانست در برابر رسایی و نبویان و یارانشان دوام بیاورد و یاران قالیباف، در حد انگشت‌شمار کامیاب شدند. همه این‌ها نشان می‌دهد که نسخه جدیدی از جریان خالص‌سازی را به ریاست آقایان نبویان و رسایی و امثالهم خواهیم دید. نقش عینی جریان خالص‌ساز بر عهده این افراد است، اما نمی‌توانیم بگوییم که لیدرهای اصلی جریان خالص‌ساز این افراد هستند. برخی از لیدرها در صحنه نیستند و بیرون از صحنه ایفای نقش می‌کنند. لیدرهایی مثل آقای آقاتهرانی داخل صحنه ایفای نقش می‌کنند و از سوی دیگر نیز برخی خارج از صحنه مجلس، مدعی هستند.»

*انصراف می‌دهد؟

بدون شک کار قالیباف برای حفظ کرسی ریاست مجلس سخت است و تصور نمی‌شود او حاضر به جلوس بر کرسی نمایندگی و شنونده جمله «آقای قالیباف سکوت کنید» رئیس مجلس دوازدهم باشد. عبدالرضا داوری، مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد هم نوشت: «برخی منابع نزدیک به محمدباقر قالیباف، از احتمال انصراف وی از حضور در مجلس دوازدهم خبر می‌دهند.» که البته این ادعا از سوی مشاور قالیباف رد شد. محمود رضوی نوشت: «جناب آقای دکتر داوری، شما باور نکنید. این خبر شایعه‌سازی و عملیات روانی طراحی شده توسط کسانی است که از شکست پروژه ترور شخصیتی و حذف آقای دکتر محمدباقر قالیباف از مجلس دوازدهم عصبانی هستند.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار