| کد مطلب: ۱۱۱۷۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» نامه تاریخی رئیس‌جمهور پیشین خطاب به ملت ایران را بررسی می‌کند

ایستادگی بر مواضع؛ دفاع از جمهوریت

آرمان ملی- حمید شجاعی: یکی از اتفاقات سیاسی مهمی که در ماه‌های پایانی سال گذشته رخ داد ردصلاحیت حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین بود که همه را متعجب و حیرت‌زده کرد. شخصیتی که تا پیش از این سال‌ها در مناصب مختلف حاکمیتی حضور داشته و به عبارتی از چهره‌های معتمد نظام محسوب می‌شده است.

ایستادگی بر مواضع؛ دفاع از جمهوریت

از حضور در 3 دوره مجلس خبرگان رهبری قریب به 24 سال، 8 سال حضور در مقام رئیس‌جمهور؛ 2 دوره دبیری شورای عالی امنیت ملی در دولت‌های سازندگی و اصلاحات به مدت 16 سال تا قائم مقام فرماندهی جنگ در دوران دفاع مقدس و 5 دوره نمایندگی مجلس به مدت 20 سال کارنامه پربار وی در مناصب مختلف را نشان می‌دهد. با این حال روند خالص‌سازی در اسفند 1402 گریبان حسن روحانی را نیز گرفت و با فشارهای بسیاری از جهات مختلف در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد. رد صلاحیتی که شاید در ادوار پیشین برای بقیه نامزدها مثل علی لاریجانی با وجود حساسیت‌ها پس از چندی به‌دست فراموشی سپرده شد، اما حسن روحانی هیچگاه با رد صلاحیت خود کنار نیامد و این شد که از همان زمان تاکنون بارها در این خصوص صحبت کرده و ارسال 4 نامه به شورای نگهبان و جویاشدن دلایل رد صلاحت خود به‌صورت علنی نشان‌دهنده پیگیری روحانی در این خصوص بوده است. چنانکه چندی پیش نیز در دیدار با وزرا و مدیران دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرده از این معما برداشته و گفته بود: «علل رد صلاحیت خود فاش خواهد کرد و به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهد داد.» البته جدای از روحانی که حق مسلم خود می‌داند که دلایل رد صلاحیتش را جویا شود جامعه نیز هیچگاه به این اقناع نرسید که چرا روحانی را رد صلاحیت کردند. خود روحانی که ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان؛ عدم ایستادگی در برابر غرب و تعجیل در اجرای برجام را از دلایل رد صلاحیت خود اعلام کرده است. اما کارشناسان و تحلیلگران سیاسی نظر دیگری دارند و معتقدند که روحانی به‌دلایل دیگری رد صلاحیت شده است. دلایلی که شاید بر همان اساس مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را رد صلاحیت کردند. به هر جهت اینکه چهره‌های شناخته شده سیاسی که طی سال‌ها و دهه‌ها مناصب مختلفی را در اختیار دارند در یک فرآیند انتخاباتی اینگونه بدون سوال و جواب رد صلاحیت می‌شوند در نوع خود جای تامل دارد.

*ادله رد صلاحیت موجب افتخار من است

رئیس‌جمهور پیشین کشورمان با انتشار نامه‌ای بلند خطاب به ملت ایران ایران پاسخ علل رد صلاحبیت خود از سوی شورای نگهبان را داده است. حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نامه آورده است: پس از چند بار نامه‌نگاری رسمی با شورای نگهبان برای اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت اینجانب در انتخابات دوره‌ ششم مجلس خبرگان رهبری، سرانجام نامه‌ محرمانه‌ای به امضای دبیر این شورا؛ واصل شد؛ نامه‌ای که در واقع کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری و دولت تدبیر و امید و نه ‌فقط شخص من بود و محتوای آن ثابت می‌کند عالی‌ترین مقام منتخب مستقیم ملت ایران حتی در حد یک شهروند هم، از آزادی بیان برخوردار نیست و اظهارات او درباره‌ دیگر نهادهای کشور که گاه وظیفه و مسئولیت‌ قانونی رئیس‌جمهور از حیث نظارت بر اجرای قانون اساسی است همواره ممکن است به سند جرمی علیه او بدل شود! آنچه در نامه‌ دبیر شورای نگهبان به‌عنوان ادله‌ عدم احراز صلاحیت بنده در انتخابات خبرگان آمده است، نه ‌تنها جرم و حتی تخلفی نیست بلکه در برخی از موارد مایه‌ افتخار من است. نماینده ادوار مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان کرده است: در هشت سال ریاست‌جمهوری «خار در چشم» و «استخوان در گلو» در برابر تعرض به حقوق ملت و دولت مقاومت کردم و ناگفته‌های بسیاری را در دل نهان ساختم و به تاریخ سپردم تا نظام و مردم از دوگانه‌سازی میان دولت و حاکمیت آسیب نبیند. اینک شورای نگهبان در بیان دلایل عدم احراز صلاحیت من به کارنامه‌ رئیس‌جمهور قانونی کشور به‌گونه‌ای استناد می‌کند که گویی دومین مقام رسمی کشور، اپوزیسیون نظام است. آیا ردصلاحیت رؤسای‌جمهور سابق و پاره‌ای از دیگر رؤسای قوا که به رأی ملت مفتخرند زیر سؤال بردن جمهوریت نظام نیست؟

* چه اتفاقی رخ داده که شورای نگهبان نمی‌تواند صلاحیت مرا احراز کند

حسن روحانی در نامه بلند خود اظهارداشت: آنچه امروز مرا به پاسخ‌خواهی از شورای نگهبان ناگزیر ساخته است ضرورت دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام است. شورای نگهبان مرا در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ تأیید کرد و جالب اینجاست که در میانه‌ این دو انتخابات در سال ۱۳۹۴ برای دوره‌ پنج مجلس خبرگان رهبری صلاحیت بنده از سوی شورای نگهبان احراز شد. در این فاصله‌ هشت‌ساله جز مسئولیت ریاست‌جمهوری و اقدام برای نجات کشور از جنگ و بحران، چه اتفاقی رخ داده است که شورای نگهبان دیگر نمی‌تواند صلاحیت مرا احراز کند؟ شورای نگهبان مدعی است مسئولیتی جز اعمال قانون و شرع ندارد و مصلحت نظام بر عهده‌ی او نیست از این رو در ردصلاحیت‌ها به مصلحت توجه نمی‌کند. آیا تأیید صلاحیت رئیس‌جمهور «مستقر» و ردصلاحیت رئیس‌جمهور «سابق» اعمال قانون و شرع است؟ به استناد اصول قانون اساسی، نهاد ریاست‌جمهوری مظهر جمهوریت نظام است و رئیس‌جمهور حق دارد و قانون اساسی این حق را به وظیفه او بدل کرده است که از حقوق ملت پاسداری کند و با اقدام و نظارت بر اجرای قانون اساسی از تعرض نهادهای حاکم به حقوق ملت جلوگیری کند و تذکر قانون اساسی دهد و آنجا که این تذکر، تاثیر نکند آن را با ملت در میان بگذارد. روحانی ادامه داد: مهم‌ترین هدف برجام‌گذار از تحریم بود و ما توانستیم در کمتر از دو سال به این هدف برسیم و با وجود ظهور رئیس‌جمهوری نامتعارف در آمریکا با حفظ برجام این فرصت را برای دولت بعدی آمریکا و ایران فراهم نماییم که راه احیای برجام و عبور از تحریم باز باشد. با وجود آنکه امکان احیای برجام در پایان دولت من وجود داشت اما با کارشکنی مجلس یازدهم این فرصت از ملت و دولت سلب شد اما حتی دولت موجود که هویت خود را در نفی دولت قبل می‌داند، نه توان خروج از برجام را دارد و نه اراده‌ احیای آن را. با وجود این، شورای نگهبان مرا به تعجیل در اجرای برجام متهم می‌کند. دولت من مفتخر است که نه ‌تنها دولت مذاکرات بود بلکه به هنگام ظهور دولت نامتعارف ترامپ در آمریکا به دولت مقاومت بدل شد و در برابر دلواپسان داخلی و خارجی از موجودیت نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد و با شناخت دقیق از غرب ضمن تعامل سازنده، به هنگام لزوم به تقابل شجاعانه براساس اصول حقوق بین‌الملل همت گماشت. اکنون من مفتخرم که به سبب همین کارنامه و برنامه به اتهاماتی چون عدم وثاقت، عدم التزام به قانون اساسی و فقدان دانش و بینش سیاسی متهم می‌شوم و افرادی که از قرارگرفتن در معرض رأی ملت با حضور رقیبان محبوبِ مردم پرهیز دارند به مدعیان و مالکان و صاحبان نظام بدل شده‌اند. رئیس‌جمهور پیشین تصریح کرد: من به‌عنوان فرزند ایران و انقلاب و نظام نه‌ تنها حق خود می‌دانم که علت ردصلاحیت خویش را بدانم و در برابر اتهامات وارده دفاع کنم بلکه وظیفه دارم از هویت همه نهادهایی که در آن‌ها مسئولیت داشته‌ام پاسداری کنم.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار