| کد مطلب: ۱۱۱۰۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد

مسافرت‌ها تازه شروع شده و تصادفات جدید به احتمال قریب به یقین در راهند

تازه‌ترین مقصر کشتار جاده‌ای؛ بدنه خودرو

آرمان ملی: اگر بگوییم که امسال مصادف‌شدن ماه رمضان با عید نوروز و تعطیلات آن، بر میزان مسافرت‌های شهروندان اثر قابل توجهی گذاشته است، بیراه نگفته‌ایم. روزه‌داری و نیز فضای حاکم بر جامعه با توجه به شرایط ویژه این ماه، این اتفاق را رقم زد که مسافرت شمار قابل توجهی از شهروندان با عید فطر گره بخورد؛ حتی سفر به ترکیه. موید این اتفاق هم اخبار منتشرشده رسانه‌ها در خصوص سیل سفر به استانبول در عید فطر است.

 تازه‌ترین مقصر کشتار جاده‌ای؛ بدنه خودرو

از آغاز تعطیلات عید نوروز، به صورت روزانه اخبار و آمار تصادفات، همچنین تعداد تلفات و خسارات وارد شده به شهروندان را شاهد بودیم؛ آماری که با اعلام نهایی تردد 530 میلیونی در کشور از نظر تعداد تلفات و در روز گذشته به بیش از هشتصد نفر و به لحاظ تعداد مصدومان به بیش از 21 هزار نفر رسید. اعداد و ارقام مربوط به تلفات را کمال هادیانفر، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری، مطرح کرد و توضیح داد که از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین بیش از ۱۸میلیون نفر از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کردند که در این بین ۸۲۸ نفر در اثر تصادفات فوت کردند‌. اما دلیل این تصادفات که همه‌ساله در تعطیلات نوروز شاهد آن هستیم و سر توقف و ایستادن ندارند، چیست؟ علل و عوامل متعددی برای آن ذکر می‌شود و در گفت‌وگوها و طی مطالبی، نقش هر کدام به صورت جداگانه و با درصدهای متفاوت در نظر گرفته می‌شود؛ از نقش راننده‌ها و اهمال‌کاری و بی‌دقتی در رانندگی و مواردی مثل خواب‌آلودگی و در کنار آن راهکارهایی که برخی مسئولان در سال گذشته ارائه کردند از توزیع تخمه آفتابگردان میان رانندگان تا دادن قهوه تلخ به آن‌ها؛ گزارشی که از سوی همین رسانه در تاریخ چهارم اسفند سال گذشته به سمع نظر خوانندگان رسید و در آَن به سهم سهم 51 درصدی خودروهای داخلی در تصادفات رانندگی هم اشاره شد تا خرابی جاده‌ها و خطرناک‌بودن‌ها، گردنه‌های خطرناک و راه‌هایی که سالیان درازیست منتظر رسیدگی به وضعیت خطرساز و فاجعه‌بار خود هستند و نیز همان‌طور که اشاره شد اوضاع نابسامان خودروهای داخلی و پایین‌بودن کیفیت آن‌ها با بدنه‌های آسیب‌پذیر که حالا این عامل هم به نظر می‌رسد در کنار عوامل دیگر نظیر سهم راننده، تاثیر قابل توجهی در افزایش تصادفات رانندگی داشته؛ صحبت که روز گذشته سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، مطرح کرده و به تسنیم گفته: از نظر پلیس راهور، بدنه خودروهای داخلی استحکام کافی در تصادفات را ندارد و نمی‌توانند جان سرنشینان را در حوادث نجات دهند!

بدنه خطرناک خودروهای داخلی و به‌خطر افتادن جان شهروندان

روز گذشته رئیس پلیس راهور فراجا، اولویت جدی و مهم پلیس راهور در سال 1403 پیگیری افزایش استحکام بدنه خودروهای داخلی دانست و گفت: از نظر پلیس راهور، بدنه خودروهای داخلی استحکام کافی در تصادفات را ندارد و نمی‌توانند جان سرنشینان را در حوادث نجات دهند!سردار حسینی، گفت: درست است که با افزایش مبلغ جریمه‌ تخلفات حادثه‌ساز و رفع خطر نقاط حادثه‌ساز در جاده‌ها می‌توان شاهد کاهش تصادفات به‌ویژه جانباختگان تصادفات بود اما نباید فراموش کرد که خودرو باید در تصادفات بتواند جان سرنشینان را حفظ کند.

به گفته رئیس پلیس راهور استحکام بدنه خودرو باید به نحوی باشد که اگر عامل انسانی خطا کرد، بتواند از جان او و دیگر سرنشینان محافظت کند و خودش عاملی برای جان باختن نباشد.

جریمه‌ها بالا برود، تصادفات کم می‌شود؟

در کنار قرار گرفتن رسیدگی به بدنه خودروهای داخلی که در دستور کار پلیس قرارگرفته است، باید به یک راهکار دیگر که این روزها بیشتر مطرح می‌شود به منظور کاهش جرایم رانندگی و متعاقبا انجام تصادفات، اشاره کرد؛ افزایش مبلغ جرایم رانندگی.

نهم فروردین ماه بود که سردار حسینی؛ رئیس پلیس راهور از افزایش مبلغ جرائم رانندگی خبر داد و گفت: هدف اصلی از افزایش مبلغ جرایم، بازدارندگی است بر اساس ماده 28 رسیدگی به تخلفات پلیس باید هرساله نسبت به افزایش مبلغ جرایم اقدام کند که به‌دلایل مختلف در 6 سال گذشته اتفاق نیفتاده بود و اثر بازدارنده را از دست داده بود. به گفته او: از سال 85 تا 96 با یک روند کاهشی تصادفات مواجه بودیم اما مجدداً از 97 تاکنون شاهد روند صعودی بودیم.

تسنیم در گزارشی که در این رابطه منتشر کرده، نوشته است که قرار است جریمه تخلفات رانندگی افزایش پیدا کند و حتی جریمه تخلفات حادثه‌ساز ۵برابر شود و پرسیده که آیا این افزایش جرائم به‌تنهایی برای کاهش تعداد جان‌باختگان تصادفات کافی است و آیا نباید زخم کهنه عدم‌ایمنی حداقلی خودروهای تولید داخل، درمان شود؟!

بنا به آمار، طرح نوروزی پلیس راهور از 24 اسفند تا 14 فروردین ماه اجرا شد. در نوروز 1403 متأسفانه 813 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند و 21 هزار و 441 نفر هم مجروح و مصدوم شدند. بر اساس آمار اولیه پلیس، تعداد جان‌باختگان تصادفات نوروز 1403 نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است اما باید صبر کرد تا پزشکی قانونی آمار نهایی را اعلام کند.

بنا بر این گزارش رفع خطر کردن نقاط حادثه‌خیز و حضور پلیس و عوامل امدادی در 30کیلومتری شهرها (که محل وقوع 60 درصد تصادفات است) در کاهش تصادفات بی‌تأثیر نبوده است؛ اما علت اصلی 60 درصد تصادفات، خستگی و خواب‌آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز بوده است که مربوط به عامل انسانی یعنی شخص راننده می‌شود.

سردار حسینی در خصوص میزان و افزایش جرایم رانندگی، گفته با توجه به عدد کل تخلفات و تصادفات که تحلیل کردیم بالای 80 درصد از تخلفات حادثه‌ساز تصادفاتی هستند که منجر به فوت و جرح شدند.

رئیس پلیس راهور فراجا درباره میزان افزایش جرایم توضیح داده که بخشی از جرایم که خطر بیشتری دارند 4 تا 5 برابر افزایش به‌عنوان مثال جریمه سرعت غیرمجاز 600 تا 700 هزار تومان می‌شود همچنین رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روان‌گردان 2 میلیون و 700 هزار تومان پیش‌بینی شده است. اما آیا افزایش جرائم رانندگی به‌تنهایی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کاهش تعداد جان‌باختگان تصادفات داشته باشد؟اکثر کارشناسان حوزه تصادفات معتقد هستند که افزایش جرائم رانندگی به‌ویژه جرائم تخلفات حادثه‌ساز عامل خوبی برای کاهش تعداد جان‌باختگان تصادفات است اما کافی نیست! و باید کنار افزایش جرائم، به ایمنی خودروها و رفع نقاط حادثه‌خیز هم توجه شود تا مثلث عامل جان‌باختگان تصادفات مهار شود. البته نباید فراموش کرد که ایمنی خودرو را می‌توان از مهم‌ترین عوامل برای کاهش تعداد جان‌باختگان تصادفات در کشورمان دانست چرا که وسیله نقلیه باید بتواند جان سرنشین را در برابر بی‌احتیاطی‌ها و مخاطرات جاده‌ای حفظ کند.

متأسفانه تا امروز به‌دلیل عدم‌ایمنی حداقلی خودروهای تولید داخل، بخش بسیار زیادی از مرگ‌ومیرها در تصادفات جاده‌ای و شهری در کشورمان به‌صورت مستقیم مربوط به همین فاکتور یعنی ناایمنی خودروها بوده و این مسئله همواره مورد تأیید و تأکید پلیس بوده است. بنا به اعلام کمال هادیانفر، معاون وزیر راه و شهرسازی، تصادفات رانندگی در نوروز ۱۴۰۳از افزایش ۲. ۴ درصدی برخودار شدند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار