| کد مطلب: ۱۱۰۹۱۱۲
لینک کوتاه کپی شد

محمود جامساز در گفت و گو با «آرمان ملی»

نیازمند تغییرات پارادایمی در اقتصاد هستیم

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: نامگذاری هر سال با یک شعار در صورتی با تشکیل کارگروه ها فعال به منظور دستیابی به اهداف نهفته در شعارهایی که هر سال با آغاز سال جدید اعلام می شود، می تواند بستری برای افزایش نرخ رشد و توسعه در کشور را موجب شود، اما چنانچه این مهم عاملی برای برخی از افراد فرصت طلب برای رانتخواری بیشتر و بهره جستن از منافع ملی در راستای اهداف شخصی خود باشد قطعاً نه تنها کمکی به بهبود وضعیت نمی کند بلکه به وخیم شدن هر چه بیشتر وضعیت اقتصاد کشور خواهد شد. کارشناسان معتقدند؛ حرکت در مسیر اقتصاد آزاد و همچنین بهبود روابط به شکل متعادل با شرق و غرب و همچنین پیروی از اصول مبادلات تجاری بین المللی می تواند، رونق و جهش اقتصادی را به شکل مستمر برای هر کشور به ارمغان آورد.

نیازمند تغییرات پارادایمی در اقتصاد هستیم

سرمایه گذاری؛ حلقه فراموش شده در جهش تولید

محمود جامساز، تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره گفت: درباره مشارکت های مردمی نمی توان نقش سرمایه گذاری های خارجی و داخلی را انکار کرد، الان چندین سال است که هر ساله شعاری را درنظر می گیریم، اما آنچه که بیش از شعار می تواند کشور را در حوزه های مختلف یاری کند، برنامه ریزی و سیاست گذاری در حوزه های مختلف است، هر چند شعار می تواند ایجاد انگیزه کند، اما از همه مهمتر برای پیشرفت وتوسعه اقتصادی نیاز به ساختار اقتصادی منسجم در همه حوزه ها مبتنی بر اصول و الزامات علم اقتصاد هستیم که در آن چارچوب اقتصاد آزاد و حق مالکیت و رقابت بخش خصوصی در بستر عرضه و تقاضا توسط مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین شود و تا این ساختار شکل نگیرد و بسترهای مورد نیاز در این رابطه ایجاد نشود در یک اقتصاد که می توان به آن مجموعه ای از اقتصاد رانتی یاد کرد، نمی توان اقداماتی انجام داد که به توسعه اقتصادی و در ادامه به درآمد ملی منتهی شود که در نتیجه رفاه و امنیت اقتصادی – اجتماعی را برای مردم که هدف نهایی و غایی دولت ها محسوب می شود، به ارمغان آورد.

اقتصاد رانتی و تضاد با منافع ملی ومشارکت مردمی

او افزود: در این راستا حاکمیت هر طرحی در قالبی را دنبال کند به دلیل خلاءهایی که در اقتصاد وجود دارد نمی تواند به نتیجه ای برسد چرا که آنچه که هم اکنون در این زمینه غالب است، اقتصاد رانتی به عنوانِ اساسی ترین رکن پایداری، به این اقتصاد کمک می کند و این هم به بهای از بین رفتن وضع مطلوب اقتصادی گروه کثیری است که خارج از دایره رانت قرار دارند. اینکه دولت ها با توزیع رانت قصد تحکیم پایه های خود را داشته باشد و فقط تعداد کمی از این مزیت امکان بهره بردن داشته باشند برخلاف منافع ملی و اصل مشارکت همگانی مردم در رویکرد رونق و جهش تولید است. جامساز درباره راهکار رهایی از معضل رانت خواری واقتصاد مبتنی بر رانت گفت: بهترین راهکار برای بهبود وضعیت کنونی و تحقق شعارهای سالانه این است که برنامه ای مبتنی بر واقعیات موجود در حوزه های مختلف ارائه شود که در چارچوب مباحث علمی، اقتصادی و... باشد و قطعاً این امر توسط هر حاکمیتی با هر ماهیتی می تواند موفقیت و دستاوردهای خوبی را به دنبال داشته باشد و بدیهی است بهبود وضعیت اقتصادی هر کشور بدون توجه به گرایش های سیاسی می تواند با تکیه بر برنامه ریزی های اصولی ومطلوب به بار بنشیند.

ملزومات تحقق شعارسال

این تحلیلگر اقتصاد اضافه کرد: برنامه ریزی اصولی در حوزه اقتصادی می تواند در هر بستری (کمونیستی یا سرمایه داری و ...) راه خود را بیابد و خویشتن را از تاروپودهای بازدارنده رهایی بخشد، قطعاً این امر در شرایط اقتصاد رقابتی و البته تعامل با اقتصاد جهانی، آرامش داخلی، همزیستی مسالمت آمیز در عرصه بین المللی محقق می شود. این رویکرد پیش تر در بسیاری از کشورها با نگرش های متفاوت ایدئولوژی و مدل های مختلف حکومتی مانند پادشاهی یا جمهوری و... اما مبتنی بر یک مَنِش اقتصادی ، اجرا شده و نتایج خوبی را نیز داشته است و همواره در صدر جداول ارزیابی های اقتصادی دنیا قرار دارند. بنابراین عملکرد مهم است و شعارسال با عنوان جهش اقتصادی با توجه به مشارکت مردمی، احتیاج به یک ملزومات، ضروریات و بستری برای تحقق دارد، در این راستا سرمایه گذاری داخلی و خارجی، نیروی کار متخصص، تکنولوژی روز و نوین، امنیت سرمایه گذاری، شناختن حق مالکیت بازار آزاد، تقویت و بزرگ کردن بخش خصوصی وحقیقی اقتصاد و کوچک شدن دولت در اقتصاد نیاز داریم.

شرط ایجاد تغییرات مثبت اقتصادی - اجتماعی

جامساز تاکید کرد: تا زمانی که تغییراتی پارادایمی در حوزه اقتصادی ایجاد نشود نمی توان در انتظار تغییرات مطلوب و رونق باشیم و قطعاً نگاه به شرق و یا غرب نخواهد توانست به ما کمک کند، در این راستا باید تاکید کرد باید روابط خویش را در عرصه های مختلف سیاسی – اقتصادی با دنیا بر اساس روابط مسالمت آمیز شکل دهیم وبر اساس مبادلات بین المللی روابط خود را شکل دهیم و عملیاتی کنیم. فقدان سرمایه گذاری کارآمد و واقعی از سوی برخی از شرکای به اصطلاح استراتژیک در شرق طی سال های گذشته برای کشورتا کنون هیچ دستاوردی نداشته است.

ضرورت کوچک شدن دولت جهت تحقق شعار سال

بر اساس این گزارش؛ محمدجواد امانی فعال اقتصادی نیز درباره پیش نیازهای تحقق شعار سال بیان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم یک شعار محوری بوده که از سوی مقام معظم رهبری با درکی واقعی از شرایط فعلی کشور انتخاب شده است. وی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصاد بر مدار تولید ملی محقق خواهد شد، افزود: تجربه نشان داده که تولید دولتی گران‌ تر بوده و زمان بیشتری نیاز دارد و سبب می‌ شود فضای تولید رقابتی نباشد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز حضور بخش خصوصی در تولید را زمینه ساز توسعه اقتصادی قلمداد کرد و گفت: بی تردید مردم نقش به سزایی در رشد تولید خواهند داشت و اتاق های بازرگانی بهترین بستر برای فراهم کردن این مهم هستند. امانی با اشاره به هزینه های تولید خاطرنشان کرد: ضرورت دارد دولت برای تحقق شعار سال، هزینه های تولید را در بخش های مربوط به خود کاهش دهد.

ضرورت حرکت بانک ها در ریل توسعه

وی ادامه داد: بانک‌ های کشور باید با تغییر ریل، به سمت بانک‌ های توسعه‌ ای حرکت کنند. چنانچه بانک‌ ها مسیر خود را تغییر ندهند، با مشکلاتی مواجه می شوند و به سمتی سوق پیدا خواهیم کرد که مردم نمی‌ توانند پایه‌ های مالی خود در حوزه تولید را تقویت کنند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به ضرورت توجه به صنایع خوزستان، تاکید کرد: این اتاق تاکنون اقدامات بسیاری برای کمک به صنایع انجام داده و در سالی که مزین به جهش تولید با مشارکت مردم شده، برنامه های ویژه ای را انجام خواهد داد.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار