| کد مطلب: ۱۱۰۴۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد

خانواده‌ها در چهارشنبه‌سوری به عملکرد فرزندانشان نظارت داشته باشند

شبی شاد است، لطفا تلخش نکنید!

آرمان ملی: همین چند روز پیش بود که خبر انفجار یک ساختمان دو طبقه در منطقه ری در تهران به دلیل حجم زیادی از مواد محترقه در حال ساخت و تولید شده در شبکه‌های اجتماعی چرخید؛ اخبار تلخ و ترسناکی از این دست کم نیستند که همه حکایت از نزدیک و نزدیک‌تر شدن به چهارشنبه آخر سال را دارند؛ آخرین شب چهارشنبه‌ای که طبق میراث ایرانی و آیین‌های سنتی‌مان باید نمادی از نشاط و خوشی و تندرستی و زدودن تیرگی‌های وجود باشد حالا به صحنه‌های خوفناکی از ترکیدن انواع و اقسام مواد منفجره و محترقه و صدای بمب و حادثه و انفجار و سوختگی و حتی مرگ، بدل شده!

 شبی شاد است، لطفا تلخش نکنید!

با این حال به نظر نمی‌رسد که شدت‌گرفتن حوادث در کم‌کردن تقاضای برخی افراد برای تولید و توزیع و استفاده از مواد محترقه کم شده باشد هرچند مسئولان انتظامی در روزهای اخیر اعلام کرده بودند که هر نوع خرید و فروش این مواد جرم‌انگاری شده. بد نیست بدانید در حادثه انفجار ساختمان ری، طبق آخرین اخبار و بنا به اعلام سخنگوی سازمان آتش نشانی، ۱۰ نفر مصدوم از منزل خارج شدند که یک نفر از منزل کناری و ۹ نفر از کارگاه تولید مواد محترقه خارج شدند که از این ۹ نفر، یک نفر مرد فوت کرد و ۴ مرد و ۴ زن دیگر دچار سوختگی و مصدومیت شدید شدند.

آمادگی برای مواجهه با یک چهارشنبه‌سوری خطرناک

به اقدامات مسئولان اشاره کردیم. یکی از کارهایی که آن‌ها در این خصوص انجام داده‌اند، افزایش ۲ برابری نیروهای شیفت شب آتش‌نشانی برای مراسم چهارشنبه سوری است. در این‌باره، قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به ایلنا، گفت که «حرکت و پویایی زیادی برای اولین بار در یکسال و نیم گذشته در خصوص پیشگیری از بحران‌ها و حوادث شروع کرده‌ایم و در همه بخش‌های مختلف در زمینه پیشگیری فعالیت می‌کنیم و متمرکز هستیم.»

به گفته محمدی، یکی از اقدامات آن‌ها در خصوص موضوع پیشگیری این است که با آموزش شهروندی، اخطار و تذکرات به مالکان و صاحبان صنایع و مراکزی که در تهران هستند از بروز حوادث احتمالی در تهران جلوگیری شود.

محمدی، توضیح داد که درباره تمهیدات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران برای مراسم شب چهاشنبه‌سوری، برنامه‌ریزی‌های مفصلی انجام گرفته و ظرفیت دو برابری در شهر تهران ایجاد شده.

به گفته او تعداد آتش‌نشانان و استقرارها در خارج از ایستگاه برای این شب افزایش پیدا می‌کند یعنی به غیر از ۱۳۸ نقطه شهر تهران که ایستگاه‌ها مستقر هستند در مناطق مهم و پرجمعیت نیروهایمان را نیز مستقر خواهند شد و آماده خدمت‌رسانی هستند. همچنین علاوه بر نیروهایی که به صورت شیفت شبانه‌روز در ایستگاه‌ها فعالیت می‌کنند، برای شب چهارشنبه سوری ۱۸۰۰ نفر دیگر از نیروهای ما در حالت آماده باش کامل هستند و در واقع ظرفیت دو برابری برای این شب در نظر گرفته شده است.

این شکل از چهارشنبه‌سوری برای محیط زیست هم مخرب است

اما چهارشنبه‌سوری‌های حادثه‌خیز و همراه با مواد منفجره تنها برای شهروندان خطرناک نیست؛ این اتفاقات هولناک محیط زیست را هم به خطر می‌اندازند و تبعاتی جبران‌ناپذیری هم برای آن دارد. استفاده از این مواد محترقه مشکلات زیادی از جمله آلودگی هوا، آلودگی صدا، آلودگی نوری و اختلال در مسیر مهاجرت پرندگان به وجود می‌آورد.

اخیرا فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، سرهنگ جمشید محبت‌خانی، به ایسنا گفته: آلودگی صوتی در چهارشنبه سوری موجب سکته برخی پرندگان می‌شود. او  با اشاره به سر و صدای زیاد در چهارشنبه سوری، توضیح داده: ترقه‌بازی در چهارشنبه آخر سال موجب ایجاد آلودگی صوتی و آسیب رسیدن به گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود حتی باعث سکته کردن برخی پرندگان می‌شود بنابراین حقوق گونه‌های شهری را هم رعایت بکنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بسیاری از مناطق چهارگانه محیط زیستی همجوار با مناطق مسکونی است، افزوده است که روشن کردن آتش در این مناطق هنگام چهارشنبه سوری ممکن است باعث ایجاد حریق در مناطق چهارگانه و آسیب رسیدن به گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود بنابراین خواهشمند است از برپا کردن آتش در این مناطق خودداری کنید.

به گفته او: آتش زدن لاستیک باعث آلودگی هوا و بروز بیماری در انسان‌ها و گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود بنابراین از انجام این کار خودداری شود. مردم در صورت مشاهده روشن کردن آتش در مجاورت مناطق چهارگانه  یا آتش‌زدن لاستیک، این کار را به سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

محبت‌خانی همچنین گفته: اصابت ترقه به دیوار موجب سیاه شدن آن می‌شود و آلودگی بصری ایجاد می‌کند بنابراین از این کار پرهیز شود.

چهارشنبه‌سوری را کنار خانواده باشید

اما سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از مردم خواست چهارشنبه سوری را در کنار خانواده بمانند و فریب سودجویان درباره مواد منفجره بی‌خطر را نخورند.

جلال ملکی در آخرین هشدارها، گفت: متاسفانه آمارها نشان می‌دهد، تعداد مصدومان و فوتی‌ها افزایش دارد که امیدواریم این روند متوقف شود و شاهد آسیب دیدگی افراد نباشیم.

او توضیح داد که در جهت فرهنگ سازی، کمپین «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» با شعار «چهارشنبه‌سوری در کنار خانواده» برای هفتمین سال  راه‌اندازی شده است و در فضای مجازی نیز با همین عنوان هشتگ سازی انجام شده است؛ ما تلاش می‌کنیم در این کمپین خانواده‌ها و شهروندان را در این زمینه آگاه کنیم. همچنین به نوجوانان و جوانان که از اصلی‌ترین آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه سوری هشدارهای لازم را بدهیم.

به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران:  برای اطلاع رسانی هرچه بیشتر و بهتر در این زمینه و آگاه سازی مردم از همه چهره‌های معروف و فعال در زمینه فضای مجازی می‌خواهیم به این کمپین بپیوندند.

ملکی با اشاره به اینکه مخالفتی با انجام این رسم دیرینه وجود ندارد؛ گفت: چهارشنبه سوری از مناسبت‌های دیرینه ماست و کسی در زمینه اجرای آن مخالفتی ندارد بلکه ما به دنبال اجرایی شدن درست این مراسم هستیم که به خوبی این روز را جشن بگیریم.

به گفته او: باید توجه کرد که در جشن گرفتن مناسبت چهارشنبه سوری، هیچ چیزی به عنوان نارنجک دستی، آتش بازی‌های بزرگ، انفجار  و ایجاد مزاحمت برای سایرین وجود ندارد و ما از طریق این کمپین قصد داریم روش‌های دقیمی و دیرینی این روز را برپا کنیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه خانواده‌ها در این روز نقش مهمی دارند، از خانواده‌ها خواست که در این روزها فرزندان خود را تنها نگذاشته و به عملکرد آنان نظارت داشته باشند. همچنین به فرزندان خود درباره این مسائل خطرناک آموزش‌هایی ارائه کنند.

ملکی اظهار تاسف کرد که شاهد تبلیغاتی هستیم که در آنها عنوان می‌شود این مواد منفجره کم خطر و بی‌خطر هستند و ضرری ندارند که ممکن است فرزندان ما فریب این افراد سودجو را بخورند در صورتی‌که واقعیت این است که این مواد بسیار خطرناک هستند و باعث ایجاد صدمات غیرقابل جبرانی می‌شود.

به گفته او: شهروندان باید آگاه باشند که واقعیت این است که تجربه چندساعت هیجان و لذت بردن از آتش و صدای بلند، ارزش این را ندارد که افراد دچار سوختگی‌های شدید یا حتی قطع عضو و مرگ و میر شوند. سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران معتقد است چهارشنبه سوری باید در آرامش کامل به عنوان رسمی دیرینه برگزار شود و هیچکس نباید به خود، اطرافیان یا محل زندگی‌اش آسیب وارد کند.

در انتها تاکید و توصیه می‌کنیم که در چنین روزی که ریشه در فرهنگ و باستان ایرانی دارد بهتر است برای حفظ سلامتی خود و جانداران دیگر از رفتارهای مخاطره آمیز بپرهیزیم.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار