| کد مطلب: ۱۰۹۰۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد

مرکززدایی و تنوع ژانری در جشنواره فیلم فجر۴۲

حامد مظفری(عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینما) - چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با اعلام اسامی فیلم‌هایش وارد فاز جدی برگزاری شد و آنچه مرور عناوین ۳۲ فیلمی که در جشنواره به نمایش درخواهد آمد، پیش رو می‌گذارد در ظاهر هم که شده نوعی تنوع ژانری و مرکززدایی است.

مرکززدایی و تنوع ژانری در جشنواره فیلم فجر۴۲

آرمان ملی آنلاین - به غیر از چهار انیمیشن(ببعی، رویاشهر،  ساعت جادویی و شمشیر و اندوه)که بخش مخصوص خود را در جشنواره دارند، جشنواره امسال دو تا سه کمدی(صبحانه با زرافه ها، نوروز، دو روز دیرتر) را هم دارد، در کنار آثاری با رگه های تاریخی(بهشت تبهکاران، صبح اعدام)، آثار زندگینامه‌ای(معجزه پروین، احمد، آسمان غرب، پرویز خان، مجنون) و آثاری با درون‌مایه جنگ و دفاع مقدس(دست ناپیدا، قلب رقه) و در عین حال برخی آثار هنری(تابستان همان سال) یا ملودرام های خرده پیرنگ(آغوش باز، بی بدن، شکار حلزون، تمساح خونی) در جشنواره حاضرند و در عین حال در کنار آثار ارگان ها و نهادها شماری از آثار بخش خصوصی مثل بی بدن، صبحانه با زرافه ها، آغوش باز، تابستان همان سال، دروغهای زیبا و نپتون نیز در جشنواره حاضرند. جشنواره تنوع ژانری را دارد ولی اینکه این تنوع چقدر به کیفی گرایی انجامیده را حین جشنواره و رونمایی آثار باید محک زد‌.

به نظر می‌رسد دستورکار محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی برای مرکززدایی و حمایت از فیلمسازان شهرستان موجب شده است که در جشنواره امسال شماری از آثاری که متعلق به بچه های شهرستان است، بیشتر باشد و این باز شدن پای فیلمسازان مستعد غیرتهرانی به جشنواره در کنار تنوع ژانری، اگر دوام و قوام را کنار هم داشته باشد شاید در آینده نزدیک باعث شود سینمای ایران از تکرار مکررات آثار آپارتمانی رهایی یابد.

جشنواره فیلم فجر همچنان با اختلاف مهمترین جشنواره سینمایی ایران است و همچنان تنها جشنواره ای است که می تواند مخاطبان را به سینماها بیاورد و برای همین هرچقدر سطح کیفی آثار موجود در این جشنواره بیشتر باشد، مخاطبان لذت بیشتری از آثار خواهند برد و طبیعتا کیفیت جشنواره بالاتر خواهد رفت. به امید آن که این تنوع ژانری و مرکززدایی به بهبود سطح کیفی سینمای ایران انجامیده و آثاری را ببینیم که واقعا برای پرده عریض تولید شده باشند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار