| کد مطلب: ۱۰۵۹۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد

رامبد جوان و معمای حقوق نمایندگان مجلس | این حقوق‌های نجومی واقعیت دارند؟

انتشار بخشی از یک فیلم طنز که در آن رامبد جوان به افشاگری درباره حقوق نمایندگان می‌پرداخت، بار دیگر موضوع میزان دریافتی نمایندگان را بر سر زبان‌ها انداخت. نمایندگان مجلس چقدر حقوق دریافت می‌کنند؟ این سوالی است که بسیاری از مردم دارند اما پاسخی به آن داده نمی‌شود و اگر نماینده‌ای به بیان دریافتی خود بپردازد با واکنش منفی نمایندگان دیگر مواجه می‌شود، مانند سال گذشته که مسعود پزشکیان، نماینده تبریز گفته بود: «من الان ۳۷ میلیون تومان به‌عنوان سقفی که مجلس برای من تعیین کرده دریافت می‌کنم و میزان آن ۱۰ برابر شده اما حقوق پزشکی که در مناطق محروم خدمت می‌کند، همان است.»

رامبد جوان و معمای حقوق نمایندگان مجلس | این حقوق‌های نجومی واقعیت دارند؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین اما پس از آن علی نیکزاد، عضو هیات رئیسه مجلس با رد اظهارات پزشکیان مبنی بر اینکه دریافت حقوق ۳۷ میلیون تومانی، اظهار کرد: «این حقوق و سقفی که مجلس برای وی تعیین کرده، مربوط به حقوق نمایندگی نیست. پزشکیان وزیر بوده، استاد تمام و عضو هیأت علمی دانشگاه است و از آنجا حقوق دریافت می‌کند.» شاید نیکزاد تصور نمی‌کرد سایر نمایندگان هم علاقه به افشای حقوقشان داشته باشند اما چنین شد. تیرماه سال جاری خبرآنلاین نوشت: «احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفته «نمایندگان دو حساب دارند. حقوق ماهانه آنان به یک حساب واریز می‌شود و هزینه‌های دفتر یا دفاترشان به حساب دیگر. حقوق ماهانه ۲۰ میلیون تومان است و هزینه‌های دفتر هم ۵۳ میلیون تومان» در توضیح مورد خود هم «چون در حوزه انتخابیه ۸ دفتر دارم. ۳ دفتر در قم و ۵ دفتر در شهرستان‌های دیگر با ۲۳ کارمند و همه را باید با همان ۵۳ میلیون تأمین کنم.»

پس از اظهارات این نماینده بود که سوالاتی مطرح شد از جمله اینکه چرا نمایندگان معادل حداقل حقوق و دستمزد تعیین شده دریافت نمی‌کنند؟ حقوق فعلی نزدیک به سه برابر حداقل دستمزد است. چقدر احتمال دارد کارمندان دفتر از بستگان باشند؟ این نماینده چگونه می‌تواند رنج بیکاران را درک کند و تدبیری بیندیشد؟ 

کدام نماینده 286 میلیون دریافتی دارد؟

اردیبهشت سال جاری بود که جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه از مصوبه این کمیسیون برای افزایش 20 درصدی حقوق نمایندگان در سالجاری خبر داد. مهم‌ترین و جالب‌ترین افشاگری درباره حقوق نمایندگان به افشای حقوق رئیس کمیته تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی باز می‌گردد. مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود، نوشت: «از اول معتقد و عامل به ‎شفافیت مسئولان به‌ویژه اموال بودم. چرا این فیش تاکنون منتشر نشده؟ چون فقط در اختیار مدیریت مجلس بوده و صادر نمی‌شده (توضیح بیشتر با رئیس و سخنگوی مجلس) چرا از ۲۸۶ فیش مشابه «هزینه نمایندگی»، نیروی اجرایی مجلس فقط این یکی را درز داده؟ شاید تسویه حساب! با استقبال از شرایط پیش‌آمده: دریافتی نمایندگانی که از مجلس حقوق می‌گیرند، بین ۲۰ تا ۲۴ میلیون تومان است. البته بنده حقوق هیات علمی می‌گیرم و مابه‌التفاوت را مجلس می‌دهد. اگر قرار بود یک بخشدار هم، هزینه اجاره دفتر، خودرو، چند کارمند و سایر هزینه‌های کارش را نقدا بگیرد، بسیار بیشتر از هزینه نمایندگی می‌شد.  کاش نمایندگان هم امکانات ثابت داشتند اما فعلا مخارج اداری را به‌صورت نقدی از مجلس می‌گیرند و خودشان باید هزینه دفتر، حقوق کارمندان، هزینه‌های جاری تلفن و احیانا اجاره مسکن را بدهند. البته ابزار تفکیک نیاز فردفرد نمایندگان به هر مورد وجود ندارد لذا اگر نماینده‌ای اجاره مسکن نمی‌دهد، می‌تواند پولش را برای کارمند بیشتر یا اجاره دفتر و سایر وظایف نمایندگی هزینه کند. مبلغ ودیعه مسکن مذکور را طبق وعده اول مجلس، برای وام ضروری مراجعان در بانک رسالت گذاشته‌ام. طبعا نماینده مجاز به استفاده شخصی نیست، اما بررسی آن تقواسنج می‌خواهد.» آنچه مالک شریعتی نوشته بود با واکنش برخی دیگر نمایندگان مواجه شد.

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد در واکنش به اینکه شریعتی بعد از انتشار فیش حقوقی‌شان توئیتی نوشت که ۲۸۶ نماینده دیگرهم چنین دریافتی دارند، گفت: «من تصویر فیش حقوقی ایشان را دیدم و حتما ملاحظه فرموده‌اید که در داخل آن معوقات نیز لحاظ شده است فلذا فیش به آن رقم نیست. اما در مورد اینکه به درز شدن آن اعتراض کرده‌اند باید گفت اصولا نباید نماینده چیزی برای درز کردن داشته باشد و وقتی مجلس هم شعار شفافیت را می‌دهد اصولا باید نمایندگان هم شفاف باشند و اگر چیزی قابل دفاع است باید از آن دفاع کنیم و اگر قابل دفاع نیست باید آن را کنار بگذاریم. در مجموع از رقم فیش این ۱۸ میلیون هم کم شود باز هم مجموع دریافتی زیاد است. ما یک حقوق داریم که تکلیفش مشخص است و براساس نظام هماهنگ و رده‌های شغلی و تعاریفی که در خدمات کشوری برای سطح نماینده است پرداخت می‌شود و در سامانه مربوطه بارگذاری می‌شود. ضمن اینکه برخی نمایندگان که از دستگاه‌های دیگر و یا عضو هیات علمی هستند گاه از مبدا خودشان حقوق می‌گیرند و نمی‌آیند از مجلس حقوق بگیرند، چرا که حقوق‌شان در آنجا بالاتر است.»

پاسخ مجلس به حقوق‌های نجومی

روز گذشته روابط عمومی مجلس اعلام کرد: چندی پیش یکی دیگر از روزنامه‌نگارنماها فیشی را منتشر کرد و مدعی پرداخت حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی به یک نماینده مجلس شد. جریانی با تکرار عبارت سراسر دروغ حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی نمایندگان، تلاش کردند مجلسی که در سال آخر خود به‌رغم برخی نقاط ضعف، در یک نگاه کلی مدال افتخار مجلس انقلابی را گرفته است، تخریب کند. روابط عمومی مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه توضیحاتی درباره پرداخت حقوق بالا به یک نماینده، خواستار برخورد با کسانی‌که تهمت زده‌اند، شد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است: چندی پیش یکی دیگر از روزنامه‌نگارنماها فیشی را منتشر کرد و مدعی پرداخت حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی به یک نماینده مجلس شد. به‌رغم اینکه توسط نمایندگان مجلس توضیح داده شد که این فیش مربوط به حقوق نیست و مربوط به هزینه‌های دفاتر، نیروهای شاغل در این دفاتر و انجام وظایف نمایندگی در حوزه‌های انتخابیه است، جریانی با تکرار عبارت سراسر دروغ حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی نمایندگان، تلاش کردند مجلسی که در سال آخر خود به‌رغم برخی نقاط ضعف، در یک نگاه کلی مدال افتخار مجلس انقلابی را گرفته است، تخریب کند. 

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار