| کد مطلب: ۱۰۵۵۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد

قدم گذاشتن به دنیای 8k با تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ

تلویزیون‌ها از زمانی که مردم در مکا‌ن‌های عمومی کنار هم به تماشای تصاویر سیاه و سفید این جعبه جادویی می‌نشستند تا به امروز که هر فردی در خانه‌اش به راحتی تصاویری رنگارنگ را از قاب‌های چند ۱۰ اینچی تماشا می‌کند، راهی نسبتا طولانی و هیجان‌انگیزی را طی کردند.

قدم گذاشتن به دنیای 8k با تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ

آرمان ملی آنلاین - در این مدت شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون‌ها با هدف نزدیک شدن به تصاویری واقعی، سری‌های متنوعی را ساخته و راهی خانه‌ها کردند. طراحی و عرضه تلویزیون‌‌های 4K گام بزرگی در این مسیر بود اما با تلویزیون‌های 8K بزرگترین گام برای رسیدن به «نمایش واقعیت» برداشته شد.     

سامسونگ به عنوان شرکتی که از سال2006  میلادی تاکنون برای 17 سال متولی مقام نخست برترین تولید‌کننده بازار جهانی تلویزیون را به خود اختصاص داده است، پس از آن که در سال 2009 اولین تلویزیون‌های LED را روانه بازار کرد، در دهه دوم قرن جدید نیز با ارائه تلویزیون‌های QLED نقش پیشروی خود را در بازار جهانی تلویزیون ایفا کرد. تلویزیون‌های QLED با توجه به تصاویر باکیفیت و همچنین حجم رنگی 100% به سرعت در مرکز توجه قرار گرفتند. یک سال پس از ارائه این تلویزیون‌های جدید، شرکت سامسونگ نسخه QLED 8K را به بازار معرفی کرد. این تلویزیون‌ها دارای یک فناوری جدید به نام Direct Full Array بودند؛ سازوکار این فناوری بدین صورت بود که یک نور مستقیم از پس‌زمینه تعادل نور را در تمام قسمت‌های تصویر روی صفحه کنترل می‌کرد. همچنین این تلویزیون‌ها به فناوری 8K AI Upscaling نیز مجهز بودند؛ به این معنا که قادر بودند از طریق هوش مصنوعی تصاویر با کیفیت‌های پایین‌تر را تا وضوح 8K ارتقا دهند. این تلویزیون‌ها دقیقا همان چیزی بود که عصر 8K را آغاز کرد.

سال 2023 سامسونگ با عرضه مدل‌های جدید Neo QLED 8K خود گام دیگری برای تحقق رویای «نمایش واقعیت» که به نظر دست نیافتنی می‌رسید، برداشت. تلویزیون‌های Neo QLED 8K سری 2023 سامسونگ برای ارتقای کیفیت تصویر، به پردازنده Neural Quantum مجهز شده‌اند که از فناوریQuantum Mini LED-lit TV  با پردازش 14 بیتی و تکنولوژی ارتقای هوش مصنوعی AI upscaling پشتیبانی می‌کند.

این تلویزیون‌ها با استفاده از فناوری هوش مصنوعی بصورت آنی، تصاویر استاندارد یا SDR را به تصاویر با رزولوشن بالا یا HDR تبدیل می‌کند. در این روش صحنه به صحنه محتواهای SDR تجزیه‌ و تحلیل می‌شود تا تصاویری روشن‌تر و زنده‌تر به نمایش دربیاید. در ادامه چگونگی طراحی و ساخت این تلویزیون‌ها را از زبان سازندگان و توسعه‌دهندگان آن می‌خوانیم:  

مطالعه رفتار انسان‌ها برای دستیابی به کیفیتی برتر

با اینکه سامسونگ برای دستیابی به کیفیتی فوق‌العاده و ارائه آن دست از تلاش برنمی‌دارد، اما «کیفیت فوق‌العاده» در نهایت به چه معناست؟ یانگ‌سوک هان، یکی از افرادی است که بر روی توسعه این مفهوم در شرکت سامسونگ کار می‌کند، او در این باره می‌گوید: «کیفیت یک تصویر زمانی خوب جلوه می‌کند که حسی از واقعیت را به بیننده القا کند. حال برای اطمینان از این کیفیت، میزان بالای مولفه‌هایی مانند وضوح، روشنایی و بیان رنگ ضروری هستند. از دیگر موارد موثر و مهم در این زمینه حد تعادل فناوری‌های پیشرفته‌ای چون طراحی تراشه و الگوریتم‌های افزایش کیفیت در تصویر و همچنین صدا است».

به گفته این عضو توسعه‌دهنده سامسونگ، توسعه کیفیت تصاویر تنها با یک فناوری غیرممکن است. به همین دلیل سامسونگ در پی توسعه ویژگی‌های نوینی است که از طریق رویکردهای مختلف به این نوآوری متعهد مانده است. فناوریReal Depth Enhancer در تلویزیون Neo QLED 2023 از همین ویژگی‌های نوینی است که با رویکرد متمایزی ارائه شده و در بهبود کیفیت تاثیر به‌سزایی می‌گذارد.

هنگامی که چشمان انسان روی یک شی متمرکز می‌شود، میزان تمرکز با بهینه‌سازی وضوح و کیفیت بافت سوژه مورد نظر افزایش می‌یابد و در عین حال، تصویر پس‌زمینه نیز حفظ می‌شود. فناوریReal Depth Enhancer بر اساس درک این رفتار انسان توسعه یافته است و با استفاده از هوش مصنوعی به‌طور خودکار یک شی را از پس‌زمینه آن جدا می‌کند تا حس عمق بیشتری ایجاد کند و تصاویر را به شکلی واقعی برجسته کند.

علاوه بر این، فناوری ماتریس کوانتوم (Neo Quantum Matrix Pro) نمایش جزئیات را از طریق کنترل دقیق LEDهای کوچک کوانتومی بهبود می‌بخشد. این تنظیم دقیق باعث افزایش حس واقعیت روی صفحه می‌شود. در واقع فناوری Real Depth Enhancer با تقویت موثر کنتراست سوژه در پیش‌زمینه، عمق تصویر را افزایش می‌دهد تا محتوایی که تماشا می‌کنید مانند صحنه‌ای واقعی از زندگی نمایان شود. فناوری Real Depth Enhancer را می‌توان نتیجه بهینه‌سازی تمام فناوری‌های مربوطه دانست که به جای تمرکز بر بهبود وضوح، بیشتر بر مسائل روانشناختی انسان تمرکز دارد.

از بازی‌های 8K تا آثار هنری در تلویزیون‌های سامسونگ

چه میزان از محتوایی که بشر را احاطه کرده است امروزه با کیفیت 8K منتشر می‌شود؟ سانگ‌مین‌ لی، رئیس آزمایشگاه راهکارهای کیفیت تصویر سامسونگ اعتقاد دارد که: «به دنبال رشد اخیر دستگاه‌های 8K از جمله گوشی‌های هوشمند، هرکسی می‌تواند محتوای 8K ایجاد کند و آن را با وضوح فوق‌العاده مشاهده کند. همچنین اکنون کارت‌های گرافیکی با کارایی بالا این امکان را برای دستگاه‌ها فراهم می‌کنند که بازی‌های 8K را به خوبی اجرا کنند؛ این یعنی ما اکنون در عصر 8K UHD زندگی می‌کنیم».

به گفته سانگ، مقدار فزاینده‌ای از محتوای 8K در شبکه‌های اجتماعی موجود است و هنرمندان در حال ایجاد آثار هنری دیجیتال با کیفیت 8K هستند. سامسونگ این سطح از کیفیت را در پلتفرم یوتیوب به تلویزیون Neo QLED 2023 اضافه کرده تا کاربران بتوانند محتوای 8K موجود در یوتیوب را به راحتی مشاهده کنند و از آثار هنری دیجیتال در قالب NFT بهره‌مند شوند».

سامسونگ با قرار گرفتن در راس انجمن 8K (سازمانی جهانی که به‌صورت غیرانتفاعی با هدف ایجاد استانداردها و گسترش محتوای 8K در سال 2019 تأسیس شد) در پی گسترش اکوسیستم این سطح کیفیت از تصاویر است. این انجمن 33 عضو دارد که از جمله آن‌ها می‌توان شرکت سامسونگ، تولیدکنندگان پنل‌های تلویزیون، سازندگان تراشه‌های SoC و تولیدکنندگان محتوا را نام برد. افزون بر این، سال گذشته سامسونگ تیزری از سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power را با همکاری یکی دیگر از اعضای انجمن یعنی Amazon Prime Video توسعه داد و با کیفیت 8K منتشر کرد.

تمامی این تلاش‌ها منجر به طراحی و عرضه تلویزیون‌هایی شده است که به کمک الگوریتم‌های ارتقای کیفیت تصویر و همچنین عملکرد صوتی قدرتمند، می‌تواند تصاویری واقعی و چشم‌نواز را متناسب با هر فضا و زمانی پخش کند.

 

درباره شرکت سامسونگ الکترونیکس

سامسونگ الکترونیکس الهام‌بخش دنیا است و آینده را با ایده‌های نو و فناوری‌های خلاقانه و کاربردی اش شکل می‌دهد. حاصل خلاقیت و نوآوری بی‌وقفه سامسونگ، دگرگونی و ارائه تعریفی نوین در دنیای تلویزیون ها، گوشی های هوشمند، دستگاه‌های پوشیدنی، تبلت ها، دوربین‌ ها، لوازم دیجیتال، تجهیزات پزشکی، سیستم‌های شبکه و قطعات نیمه‌رسانا و نمایشگرهای حرفه‌ای است. برای اطلاعات بیشتر و دریافت آخرین اخبار، می‌توانید به وب‌سایت http://news.samsung.com  مراجعه کنید.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار