| کد مطلب: ۱۰۵۸۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد

واکاوی حمله نیروهای خودسر و تندرو به کنسرت‌های موسیقی

کنسرت‌ها هدف جدید گروه‌های فشار | وزیر ارشاد معتقد است این گروه‌ها زاییده فضای مجازی هستند

فعالیت گروه فشار در دولت سیزدهم! مدت‌ها بود گروه فشار به خودشان استراحت داده و نشانی از آنها نبود اما ظاهرا دوباره سوژه جدیدی پبدا کرده و به میدان آمده‌اند. گروه فشار و برخی اصولکرایان تندرو در دولت اصلاحات و کمی هم در دولت روحانی در کنار هم بودند و یک مسیر را طی می‌کردند اکنون ظاهرا گروه فشار مانند قبل از حمایتی برخوردار نیست چنانکه روز گذشته خبرگزاری تسنیم ، خبر تلاش گروه فشار برای بر هم زدن کنسرت گروه لیان را به نحوی منتشر کرد که از یک سو به حاضران در کنسرت عدم رعایت شئونات اسلامی متهم شوند و از سوی دیگر اقدام گروهی که این خبرگزاری آنها را «تندرو» نامید را مورد نقد قرار دهد.

کنسرت‌ها هدف جدید گروه‌های فشار | وزیر ارشاد معتقد است این گروه‌ها زاییده فضای مجازی هستند

به گزارش آرمان ملی آنلاین در روزهای گذشته ویدیویی از اجرای این گروه منتشر شد که در این ویدیو برخی از  تماشاگران حاضر در تالار وحدت، هنگام اجرای این گروه، حرکات نامتعارفی انجام می‌دادند. انتشار این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی موجب واکنش‌هایی شد. جالب اینکه رسانه‌های معاند بیشترین استفاده را از این ویدیو کردند. اوج جنجال و حاشیه در کنسرت لیان اما مربوط به جمعه شب بود. گروهی از افراد خودسر به تالار وحدت حمله کردند تا مانع از برگزاری کنسرت گروه لیان شوند. حمله‌ای که خوشبختانه ناکام ماند. در این اتفاق، حراست بنیاد رودکی و نیروی انتظامی اقدامی به موقع و با اقتدار داشتند. آنها وقتی با حمله‌ نیروهای خودسر مواجه شدند، خیلی سریع مقابل آنها ایستادند. متاسفانه این افراد قصدِ برهم زدن کنسرت و البته ایجاد رعب و وحشت در بین مردم را داشتند.جالب اینکه در طول برگزاری کنسرت که تماشاگران در سالن از موسیقیِ مناطق جنوب ایران لذت می‌بردند، نیروهای انتظامی و حراست بنیاد رودکی مشغول کنترل اوضاع و مدیریت این بحران بودند.مقابله نیروهای انتظامی و حراست بنیاد رودکی با این افراد خودسر، از آن روی بود که کنسرت لیان مجوز رسمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزار داشت و چنین رویدادی که مراحل اخذ مجوز را گذرانده، باید برگزار شود.

ببینید | حمله ناکام به تالار وحدت | درگیری در ورودی سالن کنسرت گروه لیان

محسن شریفیان، نوازنده و پژوهشگر موسیقی هم در اواخر کنسرت رو به حضار گفت: «یک پیام به بیرون سالن دارم. ما همه ایرانی هستیم و خط قرمر ما جغرافیای ایران است. ما برای ایران جنگیدیم و خون دادیم. اگر مردم ایران حالا در این سالن در حال تماشای یک فعالیت فرهنگی و خوشحال هستند، نتیجه همان استقامت‌ها و رشادت‌هایی‌ست که شده. خواهش می‌کنم وقتی امشب از سالن کنسرت بیرون می‌روید، همه چیز را رعایت کنید. خیلی عذرخواهم که این پیام را در این حالت به شما منتقل می‌کنم. سلامتی تک تک شما برای من اهمیت بالایی دارد و هنگام خروج از سالن، مواظب باشید.»

رویکرد وزیر 

وزیر ارشاد دو موضع درباره بر هم زدن کنسرت‌ها  داشته و روز گذشته بیان کرد: یک جریان سیاسی در کشور به‌دنبال بزرگ‌نمایی برخی مشکلات که گاهی طبیعی و در اجراها پیش می‌آید، هست تا اقشار مختلف مردم را در این موضوع مقابل هم قرار دهند. بنده به‌راحتی این نگاه جریان سیاسی را می‌بینم، به‌طوری که برخی افراد بدسابقه سیاسی که در کشور فعال و الآن تعدادی از آنان خارج از کشور هستند، دنبال تحریک افکار عمومی و ایجاد دوقطبی‌سازی‌اند تا فضای رسانه‌ای کشور سنگین شود و آرامش فضای فرهنگ و هنر را از بین ببرند.» سال گذشته اسماعیلی گروه فشار را زاییده شبکه‌های اجتماعی می‌دانست. در سال گذشته بود که وزیر ارشاد گفت:«از هنرمندان اصیل کشور می‌خواهم مسائل را با مردم با شفافیت در میان بگذارند. گروه‌های فشاری که توسط شبکه‌های اجتماعی درست شده‌اند، اجازه فعالیت عادی‌شان را نمی‌دهند.» به نظر می‌رسد وزیر ارشاد موضوع خوبی برای انتقاد از شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده بود و گفته است:«برخی هنرمندان تا می‌خواهند کار کنند یک لشکر مجازی فراهم شده‌ می‌ریزند در پیج‌شان و یا با تلفن آنها تماس می‌گیرند و شروع به دشنام و تخریب می‌کنند و این‌ها مانع فعالیت هنرمندان شده است.» 

گروه فشار دیروز و امروز 

اوج فعالیت گروه فشار در دهه 70 و دولت اصلاحات بود. در آن مقطع افرادی مانند الله کرم و ده نمکی تحت عنوان انصار حزب الله به عنوان سردمداراین به هم ریختن برخی تجمعات بودند . این حضور تا قبل دولت احمدی نژاد ادامه داشت و پس از آن هر یک از اعضای شناخته شده این گروه مسیری را دنبال کردند به عنوان نمونه مسعود ده نمکی فیلمساری را در پیش گرفت و فیلم‌هایی مانند اخراجی ها ، رسوایی و ... را ساخت. الله کرم هم به کرواسی رفت و در بیان چرایی این سفر اظهار داشت:: «بنده دیپلمات نظامی جمهوری اسلامی ایران در کرواسی بودم». از فعالان عرصه اینستاگرام شد و تصاویر و فیلم مراسم هایی که می‌رود را منتشر می‌کرد. او استاد دانشگاه هم شد. دیدگاه‌های سیاسی امثال ده نمکی و الله کرم هم تغییر کرد و آنها که با آغاز دولت احمدی‌نژاد از اقداماتشان در گروه فشار دست کشیدند،  به مخالفان او تبدیل شدند چنانکه در اسفند سال گذشته حسین الله‌کرم ، احمدی نژاد را تهدید کرد و گفت: «دوره پنج ساله عضویت احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در اسفند ماه امسال به پایان می‌رسد و از اینجا به بعد تصفیه ( تسویه)  حساب ما با وی شروع می‌شود!»یا ده نمکی در سال 84 گفته بود:« حرکت احمدی نژاد بیش از آنکه درآمد مدیریتی داشته باشد، به کم شدن فاصله مردم و دولت منجر می شود.» در سال‌های اخیر فعالیت گروه فشار یا خودسرها متفاوت شد به نحوی که سفارتخانه‌ها را نشانه گرفتند و از سفارت عربستان و انگلیس بالا رفتند که این اقدامات هزینه‌های زیادی برای کشور داشت. 

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار