| کد مطلب: ۱۰۵۷۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد

سینماها در انتظار پایان امتحانات/ وضعیت فروش فعلا حال و روز خوبی ندارد

با آغار فصل تابستان انتظار می‌رود که سینما با جود مولفه‌هایی چون اکران چند فیلم پرمخاطب، پایان تدریجی فصل امتحانات و عادت کردن مخاطب با گرمای هوا، وضعیت بهتری در نیمه دوم خرداد، به‌مراتب بهتر از دو ماهه اول سال، پیدا کند.

سینماها در انتظار پایان امتحانات/ وضعیت فروش فعلا حال و روز خوبی ندارد

آرمان ملی آنلاین: با آغار فصل تابستان انتظار می‌رود که سینما با جود مولفه‌هایی چون اکران چند فیلم پرمخاطب، پایان تدریجی فصل امتحانات و عادت کردن مخاطب با گرمای هوا،  وضعیت بهتری در نیمه دوم خرداد، به‌مراتب بهتر از دو ماهه اول سال،  پیدا کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سینمای ایران از بهمن‌ تا اواخر اردیبهشت‌ دوران خوشی را پشت سر گذاشت. این در شرایطی اتفاق افتاد که بعضی تخمین‌ها نشان می‌داد میزان مخاطبان سینما از مخاطبان جشنواره فجر بیشتر بود. مخاطبان نوروزی در نوروز 1402 که با ماه مبارک رمضان همزمان شد، با رشد ۴۳درصدی مواجه بود که در فروردین هم به رشد ۴۱ درصدی رسید.

این آمار رو به رشد در اردیبهشت‌ نیز تکرار شد به‌طوری‌که تعداد مخاطبان دومین ماه امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، دو و نیم برابر شدند و البته شلوغ‌ترین روز سینمایی ۳ سال اخیر نیز با ثبت بیش از ۲۰۶ هزار مخاطب، در این ماه به ثبت رسید. تمام این آمارها در شرایطی رخ داده که تخمین‌ها برای این بازه اکران، چندان مساعد نبود و کمتر کسی تصور می‌کرد که سینماها با وجود افزایش ۳۳درصدی قیمت بلیت، تا این اندازه مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد.

اکنون اما چند روزی است که این موج، کمی فروکش کرده است. آغاز امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان و البته گرم شدن هوا، دلایلی بودند که طبق عادت هرساله این بازه، سبب شدند تا سینماها به‌مانند ۲ماه ابتدایی سال، فروغ چندانی نداشته باشند.

البته قطعا این وضعیت تداوم نخواهد یافت. ناوگان اکران برای یک هفته آینده، با همین فیلم‌های روی پرده ادامه می‌دهد اما از ۱۷ خردادماه، چند فیلم پرقدرت جدید به این ناوگان افزوده می‌شوند که گیشه را با رونقی جدی مواجه خواهند کرد. شهر هرت، نگهبان شب و کت چرمی، ۳ مورد از این فیلم‌ها هستند که در کنار برخی فیلم‌های احتمالی نظیر مصلحت، می‌توانند ترکیب طلایی و امیدوارکننده‌ای را برای آغاز تابستان بسازند. در کنار این فیلم‌ها نیز فسیل، سه کام حبس و احتمالا آهنگ دونفره به نمایش خود ادامه می‌دهند تا سینماها با یک پالایش جدید، خود را برای اکران تابستان آماده کنند.

ایجاد یک دوقطبی جذاب کمدی

در نگاه نخست، فسیل به جریان‌سازی خود ادامه داده و به احتمال بسیار زیاد، به گیشه ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید که همین خبرسازی، امیدهای بسیاری را برای دفاتر پخش، تهیه‌کنندگان، سینماداران و البته مخاطبان زنده ایجاد کرده و سیگنال مثبت فروانی را به تمامی این ارکان صادر می‌کند.

از دیگرسو و با اکران شهر هرت، یک دوقطبی جذاب در حوزه سینمای کمدی شکل خواهد گرفت و مخاطبان بسیاری که به تماشای فسیل رفته‌اند، به سمت شهر هرت گسیل داشته می‌شوند. فیلمی که پژمان جمشیدی، نقش اول آن را بر عهده دارد و به عنوان یک کمدی بانفوذ، می‌تواند جدی‌ترین رقیب برای فسیلی باشد که در این ماه‌ها، محک چندانی در این زمینه نخورده است.

تنوعی جالب برای سینمای اجتماعی

از سوی دیگر، کت چرمی به سینما می‌آید که یکی از ۳ فیلم پرمخاطب جشنواره سال گذشته بود و بسیاری از مخاطبان، منتظر هستند تا جدیدترین نقش‌آفرینی جواد عزتی را مشاهده کنند. سوژه اجتماعی جذاب این اثر، جواد عزتی و البته تبلیغات خوبی که حول این فیلم در زمان جشنواره اتفاق افتاد، مواردی هستند که سبب می‌شوند تا اکران کت چرمی را یک اکران موفق بدانیم که می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشاند.

حال اگر به این فهرست، فیلمی مانند مصلحت نیز افزوده شود، طیف دیگری از مخاطبان را به سینماها می‌کشاند که می‌تواند به رونق گیشه و پروار شدن آن، کمک قابل‌توجهی کند

از سوی دیگر، نگهبان شب نیز مستعد یک استقبال باشکوه است. برای این فیلم نیز اتفاق‌های خوبی در زمان جشنواره رخ داد و اینکه نام رضا میرکریمی، یک برندی است که می‌تواند طرفداران سبک وی را به سینماها بکشاند و همچنین رقابت این فیلم با کت چرمی و سه کام حبس که در گونه اجتماعی می‌گنجند، خود یک سه‌قطبی وسوسه‌انگیز را ایجاد می‌کند که قطعا به رونق گیشه خواهد انجامید.حال اگر به این فهرست، فیلمی مانند مصلحت نیز افزوده شود، طیف دیگری از مخاطبان را به سینماها می‌کشاند که می‌تواند به رونق گیشه و پروار شدن آن، کمک قابل‌توجهی کند.

تمامی این اتفاق‌ها در شرایطی آغاز می‌شود که فصل امتحانات، تقریبا به پایان رسیده و گرمای هوا، دیگر نمی‌تواند به‌مانند روزهای نخستین خردادماه، عاملی در جهت ضدیت با سینما برآید. به همین دلیل، چنین اعتقادی شکل خواهد گرفت که با یک ناوگان پرنفس و قدرتمند در حوزه سینما مواجه هستیم که حتی می‌تواند قدرتمندتر از اکران نوروز و اردیبهشت‌ماه ظاهر شود.

در اکران دوماهه ابتدایی امسال، تمامی امیدها به فروش فسیل گره خورده بود اما اکنون علاوه بر فسیل، قطب‌های دیگری نیز می‌توانند در رقابت با این فیلم، به فروش‌های چندده میلیاردی دست یابند و بنابراین این انتظار وجود دارد که گیشه سینماهای کشور تا پیش از شروع ماه محرم، بتواند ضمن عبور از مجموع گیشه کل سال گذشته، به آمار مناسبی در جهت جذب مخاطب برسد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار