| کد مطلب: ۱۰۹۷۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد

آذر منصوری: جریان اصلاحات مدافع حق آزاد انتخاب مردم است

رئیس و سخنگوی جبهه اصلاحات در نشست خبری خود نسبت به موضوع «نافرمانی مدنی» مطرح شده از سوی سعید حجاریان یکی از تئوریسین‌های این جریان سیاسی واکنش نشان دادند.

آذر منصوری: جریان اصلاحات مدافع حق آزاد انتخاب مردم است

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا؛آذر منصوری رئیس و جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات ظهر امروز در نشست خبری مشترک در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا که «آقای حجاریان امروز در یادداشتی نوشته است: میان انتخابات و خیابان منازل زیادی است ازجمله نافرمانی مدنی؛ شکل‌های خفیف نافرمانی مدنی می‌تواند حکومت را سر عقل بیاورد، به نظر ما این نافرمانی مدنی مدنظر آقای حجاریان چه می‌تواند باشد؟» پاسخ دادند.

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایلنا؛ به هر حال دیدگاه های مختلفی در این ارتباط مطرح می‌شود و فضای انتخابات هم اقتضا می‌کند برای طرح انواع دیدگاه؛ ما در راهبردی که منتشر شده از سوی جبهه اصلاحات، یک نکته را به عنوان یک ملاحظه مهم برای تصمیم‌گیری جبهه اصلاحات مطرح کردیم و آن هم همین بحث اثربخشی است. یعنی نسبت جامعه با صندوق رأی، برای یک جریان سیاسی، اتفاقاً این نسبت بسیار مهم است و یک جریان سیاسی باید بتواند این موضوع را تجزیه و تحلیل کند و داده‌های خود را نسبت به این مساله دقیق‌تر کند.

دبیرکل جبهه اصلاحات افزود: اینکه من گفتم ما در کنار مردم هستیم بعضی‌ها تعابیر مختلفی از مساله داشتند، بله اتفاقا در این انتخابات با روند خودتحریمی که اتفاق افتاد بر این مساله تاکید داریم. با قانون جدید انتخابات شما می‌بینید اساساً انتخابات مجلس خبرگان به لحاظ محدودیت برای انتخاب شوندگان یکی از بی‌سابقه‌ترین انتخابات‌هایی است که در طول تاریخ تشکیل این مجلس دارد برگزار می شود.

منصوری خاطرنشان کرد: چرا باید دایره انتخاب مردم انقدر تنگ شود؟ نمی‌شود ما از یک طرف به مردم بگوییم که حق شما و تکلیف شماست که بیایید در انتخابات شرکت کنید و از آن طرف به لوازم اصلی مردم‌سالاری که از پایه‌های امنیت ملی کشور، از پایه‌های اصلی مشروعیت سیاسی نظام و حرف اصلی امام در نوفل لوشاتو است توجه نکنیم و توقع داشته باشیم که در یک انتخاباتی که تمام مجریان و ناظران و دست اندرکاران از هیچ تلاشی برای بی معنا کردن آن فروگذار نکردند از مردم بخواهیم که بیایند در انتخابات شرکت کنند؟

وی تصریح کرد: جریان های سیاسی انتخابات را تحریم نکردند، اتفاقی که افتاده متاسفانه این است که برگزارکنندگان و کسانی که باید اعتماد ایجاد می‌کردند و بین مردم و صندوق رأی و این فاصله را پر می کردند به وظیفه ملی، تاریخی و قانونی خودشان متاسفانه عمل نکردند.

رئیس جبهه اصلاحات با اشاره به نتایج انتخابات خرداد ۱۴۰۰ عنوان کرد: من فکر می‌کنم تجربه‌ای که از انتخابات ۱۴۰۰ به دست آمد که رأی دوم آراء باطله بود و آراء باطله با آقای رئیسی رقابت می‌کرد پیام گویایی داشت که این نافرمانی مدنی اتفاقا در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی هم در نوع انتخاب مردم و هم در میزان آمدن پای صندوق‌های رأی خودش را نشان خواهد داد و  به اعتقاد من با توجه به فضا و برداشتی که ما از فضای سیاسی کل کشور داریم در هیچ انتخاباتی مانند انتخابات ۱۴۰۲ تا این حد بی‌اعتمادی نسبت به صندوق رأی در انتخابات وجود نداشت و این روند همانطور که از سال‌ها پیش دلسوزان کشور گفتند حتما به ضرر منافع ملی ایران است.

وی گفت: جریان اصلاحات د کدام نقطه ایستاده؟ این جریان در نقطه‌ای ایستاده که اتفاقا از یکسو دارد تلاش می‌کند که بگوید این انتخابات، انتخاباتی نیست که بتواند با مطالبات جامعه تناسبی برقرار کند و به جامعه هم بگوید که ما مدافع حق انتخاب آزاد شما هستیم، به نظر من این یک ماموریت و مسئولیت تاریخی برای تمام جریان‌های سیاسی دموکراسی خواهی است که اتفاقا باور به این دارند که تنها راه نجات کشور بازگشت به مردم است.

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات هم در همین رابطه عنوان کرد: آقای روحانی یک بحث رأی اعتراضی که داشتند اما این درصورتی بود که خود آقای روحانی در این عرصه امکان حضور پیدا می‌کرد. رأی اعتراضی باید به‌هر حال یک رأی معنابخشی هم باشد، باید امکان یک رقابت یا حضور فراهم باشد، این رأی اعتراضی را به نام چه کسی باید در صندوق بیندازیم؟ وقتی ما کاندیدایی نداریم رأی اعتراضی را به نام همان‌هایی که در مقابل ما هستند، به صندوق بریزیم؟

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم امکان رأی اعتراضی را حتی از آقای روحانی هم سلب کردند؛ با ردصلاحیت آقای روحانی کسی که چند دوره عضو مجلس خبرگان بوده، چندین دوره نماینده مجلس بوده، دبیر شورای عالی امنیت ملی و دو دوره رئیس جمهور کشور بوده است، حتی این امکان را از ایشان هم گرفتند و ما هم تقاضای‌مان از حاکمیت این بود که این امکان را برای جریان اصلاحات و جریان‌های مشابه فراهم کنند که انگیزه‌ای باشد برای مردم، برای حضور و رأی اعتقادی یا اعتراضی‌شان. این شرایط را هم از مردم سلب کردند و امروز باید آن‌هایی که این محدودیت را ایجاد کردند و این تحریم را هم به جریانات سیاسی و هم به مردم تحمیل کردند، پاسخگو باشند.

امام تصریح کرد: از طرفی این تحریم را تحمیل کردند و از طرفی با دستان بسته اجبار به رأی می‌کنند و فقط رأی را حق الناس می‌دانند، امکان حضور و مشارکت و انتخاب را جزئی از حق الناس نمی‌دانند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار