| کد مطلب: ۱۰۸۸۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد

غلامرضا ظریفیان در گفت و گو با «آرمان ملی آنلاین»

برای اقناع مردم باید اقدامات موثر عملی صورت بگیرد/ جامعه حضور در انتخابات را موثر نمی‌بیند

عوامل متعددی بر حضور و مشارکت مردم در انتخابات مجلس تاثیر گذار است که از آن جمله می توان به مسائل اقتصادی و معیشتی اشاره کرد. هر چند که برخی معتقدند عملکرد نهادهای نظارتی و اجرایی نیز در این حضور بی تاثیر نیست. غلامرضا ظریفیان معتقد است:لازمه به صحنه آوردن مردم مقتضیاتی است که فراهم کردن آن مقتضیات با توجه به شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت است.

برای اقناع مردم باید اقدامات موثر عملی صورت بگیرد/ جامعه حضور در انتخابات را موثر نمی‌بیند

به گزارش «آرمان ملی آنلاین» یک فعال سیاسی اصلاح طلب در ارتباط با شرایط جامعه معطوف به انتخابات و عناصر تاثیر گذار بر تغییر نگرش مردم اظهار داشت: آنچه که جامعه امروز درگیر آن است بحث معیشت، اشتغال، بیکاری، تورم و نگرانی نسبت به تامین نیازهای اولیه بخش زیادی از جامعه است. معمولا بر مبنای هرم مازلو جامعه وقتی به سراغ نیازهای بنیادی‌تر و اساسی‌تر می‌رود که چه در بحث معنویت و دین به شکل جدی و عمیق‌تر و چه در بحث نیازهای آزادی حداقل محسوسات و نیازهای پایه‌ای‌اش در شکل متعارفی حل شده باشد. وقتی این وضعیت معیشت متعارف دچار بحران  می‌شود دغدغه ها ، توجهات و نیازها از آن نیازهای عمیق‌تر به نیازهای محسوس‌تر شیفت پیدا می‌کند که جامعه به طور روزمره و هر ساعت با آن روبرو است. غلامرضا ظریفیان به «آرمان ملی آنلاین» گفت: بنابر این به طور طبیعی با توجه به ارزیابی رسمی دولتی و چه ارزیابی بسیاری از صاحب نظران عرصه اقتصادی در ایران چه در ارتباط با فاصله طبقاتی، چه در ارتباط با تامین نیازهای اولیه و چه در ارتباط با رفاه عمومی و بحث بهداشت  با مشکلات بسیار جدی روبرو است. وی ادامه داد: چشم اندازها نیز به اعتبار آمارهای رسمی آنطور نیست که با عطف به اینکه حکمرانی جامعه و کشور در مسیری قرار دارد که با تغییراتی که در نظام سیاسی رخ داده می‌شود مثل انتخابات مجلس این احساس در مردم نیست که با این تغییرات گشایش جدی فرا روی این وضعیتشان رخ می دهد.

*جامعه حضور خود در انتخابات را موثر نمی‌بیند

 عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگراران اصلاح طلب در خصوص دستگاه‌های نظارتی و اجرایی و رد صلاحیت‌ها با وجود تاکیدات رهبری بر ایجاد شرایط مشارکت حداکثری  بیان کرد: به رغم تاکید ویژه‌ای که به طور مشخص رهبری داشت و سخنرانی یکی دو هفته اخیر که تاکید کردند انتخابات موثر انتخاباتبی است که باید در آن مشارکت به شکل جدی صورت بگیرد و رقابت جدی در آن باشد به نظر می‌رسد که  برنامه‌ریزان انتخابات در دولت و شورای نگهبان عطف توجهی به این موضوع ندارند. ظریفیان اذعان کرد: طبق گزارش‌ها ما شاهد این هستیم که فقط در خود مجلس تعداد قابل توجهی رد صلاحیت شدند و در میان جناح‌های کشور ما با دوجناح اصلی روبرو هستیم. جریان اصلاح طلب که همواره مشوق انتخابات بوده و راه حل بنیادین خروح از بن بست‌ها را در حضور کاندیداهای با صلاحیت، توانمند ، متخصص ، دلسوز و کار آشنا و از سوی دیگر  حضور مردم می‌دیده که متاسفانه در هر دوی این قضیه شاهدیم که از یک سو با نگاه خالص سازی که برخی جریانات سیاسی به خصوص جریان پایداری در پیش گرفت و نقش مهمی هم در دولت فعلی ایفا می‌کند با حضور کاندیداهای با سابقه و با تجربه و حضور فراگیر از همه جریان‌ها روبرو نیستیم و از سوی دیگر به اعتبار آنچه گفته شد جامعه به طور طبیعی حضور در این عرصه‌ها را برای حل مسائل بنیادین خود  موثر تلقی نمی‌کند که این حضور بتواند مسائل بنیادین او را به صورت نسبی مرتفع کند.  معاون وزیر علوم دولت اصلاحات بیان کرد: این انگاره در افکار عمومی آسیب دیده است. هر چند به هر حال تاحدی دیر شده که  فضایی فراهم کنیم تا بسیاری از دلسوزان و جناح‌ها بتوانند حضور موثری در عرصه انتخابات داشته باشند و  این مسیر را سپری کنیم.

* برای اقناع مردم باید اقدامات موثر عملی جدی صورت بگیرد

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص مولفه‌های مشارکت حداکثری اظهار کرد: لازمه به صحنه آوردن مردم مقتضیاتی است که فراهم کردن آن مقتضیات  با توجه به شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت است. بنابراین برای اقناع مردم باید اقدامات موثر عملی جدی صورت بگیرد که به نظر می‌رسد با این رویکردی که برخی گروه‌های اصولگرا دارند و حتی قانون جدید مجلس مانع از حضور موثر  کاندیداها می‌شد این فرصت تا حد زیادی آسیب دیده است. وی تصریح کرد: امیدوارم که به هر حال در همین فرصت‌های اندک اقدامات کاملا محسوسی توسط نظام حکمرانی صورت بگیرد تا مهم‌ترین اصل حکمرانی کشور که قانون اساسی نیز بدان تاکید کرده  یعنی جمهوریت بتواند برای تحقق واقعی خود فرصت پیدا کند.

 

منبع : آرمان ملی آنلاین
خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار