| کد مطلب: ۱۰۶۷۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد

آزادسازی پول‌های ایران به کجا رسید؟

رسانه‌های آمریکایی بامداد سه‌شنبه از موافقت وزارت امور خارجه این کشور با ارائه معافیت تحریمی برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره‌جنوبی به بانک‌های قطری خبر دادند.

آزادسازی پول‌های ایران به کجا رسید؟

 خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هفته قبل این مجوز را صادر کرده بود اما روز دوشنبه (به وقت محلی) اطلاعیه رسمی آن برای کنگره این کشور ارسال کرد. بر اساس این اطلاعیه که به مشاهده آسوشیتدپرس رسیده، اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره‌جنوبی به قطر، ذیل توافق مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن صادر شده است. دیروز هم مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین با انتشار توئیتی از آزاد‌سازی بخش دیگری از پول‌های بلوکه شده ایران خبر داد. در این توئیت آمده است: بنا بر اخبار و شنیده‌های رسمی و غیررسمی، 6 میلیارد دلار تحت کلید بانک مرکزی قرار گرفت و با توجه به زمزمه 10 میلیارد دیگر از منابع که در راه است، بانک مرکزی قاعدتا قدرت دخالت موثری در بازار دارد،  باید منتظر بعد از تعطیلات بود و عکس‌العمل بازار را دید.

 

*پول‌های بلوکه شده کجا هزینه می‌شود؟

 

معاون حقوقی رئیس‌جمهور به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه «ایالات‌متحده بر نحوه استفاده از پول‌های آزاد شده ایران نظارت دارد و اگر لازم باشد می‌تواند دوباره پول آزاد شده ایران را مسدود کند.» واکنش نشان داد. محمد دهقان بیان کرد: درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، تفاهم شده و این تفاهم در حال اجراست و دلیلی برای اینکه این تفاهم اجرا نشود، وجود ندارد. معاون حقوقی رئیس جمهور اعلام کرد: تقاضای اعمال اصل ۱۳۹ قانون اساسی را از مجلس کردیم و منتظریم که مجلس مجوز لازم را بدهد تا اقدامات حقوقی برای برخی از وجوهی که در خارج از کشور داریم را شروع کنیم. دهقان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان نقض این تفاهم از سوی طرف‌های مقابل وجود دارد؟ بیان داشت: اگر نقض عهدی صورت بگیرد، نقض عهد است ولی تعهد و تفاهمی که صورت گرفته در مرحله عملیاتی است و طبق گزارش بانک مرکزی مسیر به خوبی در حال طی شدن است. وی تأکید کرد: اقدامات حقوقی برای انتقال پول‌های آزاد شده به کشور فراهم شده است و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد. دهقان به برنامه دولت برای آزادسازی پول‌های بلوکه ایران در برخی از کشورها اشاره و اظهار کرد: تقاضای اعمال اصل ۱۳۹ قانون اساسی را از مجلس کردیم و منتظریم که مجلس مجوز لازم را بدهد تا اقدامات حقوقی برای برخی از وجوهی که در خارج از کشور داریم را شروع کنیم.

 

پول‌های کره‌جنوبی چه شد؟

 

از سوی دیگر احسان خاندوزی، وزیر اقتصادی درباره اقدامات انجام شده برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی، گفته بود که « مذاکرات بسیار خوب و سازنده‌ای صورت گرفته و به محض پایان مذاکرات از طریق رئیس کل بانک مرکزی اطلاع‌رسانی می‌شود.» اخیرا هم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به ارائه توضیحاتی درباره چگونگی هزینه‌کرد دارایی‌های آزاد شده ایران در کره‌جنوبی پرداخت. محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: طبق اطلاع ما بخشی از منابع آزاد شده توسط دولت قبل خرج شده است. یعنی دولت با بانک مرکزی توافق کرده از محل منابع بانک مرکزی ارز تحویل داده و مطالبات دولت به بانک مرکزی باطل شود. این منابع برای تسویه تعهدات دولت است. پس اینطور نیست که منابع جدیدی در اقتصاد ما آید. وی افزود: بخش عمده‌ای از منابع ارزی آزاد شده را دولت قبل بابت هزینه‌های خودش در آن زمان خرج کرد. اکنون با این منابع تسویه دولت به بانک مرکزی رخ می‌دهد. مثل این است که فردی چک داده و اکنون که پول واصل شده پول را به صاحب چک بر می‌گرداند؛ این منابع ارزی هم برای تسویه تعهدات دولت به بانک مرکزی است. پورابراهیمی مجددا بیان کرد: بخش عمده‌ای از وصولی‌ها بابت هزینه‌کرد دولت قبل برای تسویه حساب فیمابین دولت و بانک مرکزی است که با این کار تعهد دولت به بانک مرکزی تسویه شده و حساب‌ها شفاف می‌شود. در نهایت موضوع بدهی دولت به بانک مرکزی مدیریت خواهد شد. رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: امکان دارد بخشی از این منابع جدید باشد که متناسب با آن بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد ولی در نهایت طبق اطلاعات ما بخشی از این منابع ارزی به شکل حساب فیمابین دولت و بانک مرکزی عمل کرده و ظرفیت سازی جدیدی است که دولت بتواند تعهدات خود را تسویه کرده که نتیجه آن بهبود رابطه دولت و بانک مرکزی است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار