| کد مطلب: ۱۰۶۵۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از گام‌های محکم برای تبادل زندانیان گزارش می‌دهد : مُهر محرمانه بر دهان جیک سالیوان

علی بیگدلی: جمهوری‌خواهان با توافق مخالفند، بایدن تفاهم را در دستور دارد

آرمان ملی: رسانه‌ها و منابع مطلع که نمی‌خواهند نامشان فاش شود، اظهار نظرات مقامات رسمی و غیر رسمی، همه و همه نشان می‌دهد که مذاکرات محرمانه‌ای با دستورکار معین در بین طرفین درگیر در برجام وجود دارد.

علی بیگدلی:  جمهوری‌خواهان با توافق مخالفند، بایدن تفاهم را در دستور دارد

چند روز قبل بود اخباری در مورد انتقال زندانیان آمریکایی از زندان به هتل منتشر شد. بی‌درنگ اعلام شد که منابع ارزی ایران درکره نیز در شرف آزاد شدن است و بعد از تبدیل این منابع به یورو در سوئیس به حساب‌های ایران در امارات واریز خواهد شد. همزمان البته اخباری منتشر شد که ایران و آمریکا به منظور تبادل زندانیان چندین ماه به صورت غیرمستقیم مذاکره کرده‌اند تا چارچوب ورود به فاز اجرایی را ایجاد کنند. تمام این ادعاها نشان می‌دهد احتمالا مذاکرات در سطوح تعیین شده و بر اساس دستورکار معین در حال پیگیری است.

*مذاکرات همچنان در جریان است

 ماجد الانصاری، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه قطر درباره توافق تبادل زندانیان بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا گفت: تماس‌ها بین طرفین همچنان در جریان است. روزنامه العربی الجدید به نقل از الانصاری گزارش داد، توافق تبادل زندانیان که قطر در آن نقش میانجی را ایفا کرد، اجرایی شده، ولی هنوز زود است که درباره محل تبادل و اینکه آیا در دوحه صورت خواهد گرفت یا خیر یا واریز پول‌های بلوکه شده ایران به بانک‌های قطر سخن بگوییم. وی همچنین تأکید کرد که در زمان مناسب، این مسائل اعلام خواهد شد. از سوی دیگرجیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: تمام امور مربوط به تفاهم اخیر با ایران در جریان است. جدول زمان‌بندی شده‌ دقیقی ندارم که به شما اعلام کنم چون هنوز گام‌هایی هست که الان نباید اعلام شود. فکر می‌کنم این [تفاهم] هنوز پا برجاست.

*شلیک سه جمهوری‌خواه به تفاهم

همزمان با سرعت گرفتن تبادل زندانیان، به نظر جمهوری‌خواهان در آمریکا به دست و پا افتاده‌اند زیرا آنها با در نظر گرفتن بالارفتن احتمال تبادل زندانیان احتمال احیای مذاکرات هسته‌ای به منظور بازگشت به برجام را دور از ذهن نمی‌دانند. همین چند هفته قبل بود که گروه کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا پیش نویس قانونی را تحت عنوان قانون کاهش تحریم‌های آمریکا به تصویب رساند که در صورت تصویب نهایی آن، دولت بایدن مجبور می‌شود کنگره را در جریان هرگونه لغو تحریم قرار دهد. همچنین برخی از سناتورهای آمریکایی به دولت بایدن اخطار دادند که از هرگونه توافق با ایران بپرهیزد. اخیرا نیز شاهد تحرک دیگری از سوی جمهوری‌خواهان هستیم. سه نماینده ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از توافق اخیر واشنگتن و تهران ابراز نگرانی کرده و از آن به عنوان «توافقی خطرناک» یاد کرده‌اند. این نامه به امضای «مایکل مک‌کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، «استیو اسکالیس» و «الیز استفنیک» رئیس مجمع جمهوری‌خواهان در این مجلس رسیده است. این سه نماینده جمهوری‌خواه، دولت آمریکا را به توافقی مخفیانه با ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور متهم و اعلام کرده‌اند: «هر گونه توافق یا تفاهمی با ایران که غنی‌سازی اورانیوم را در این کشور به‌طور کامل و دائمی متوقف نکند، این نگرانی را افزایش می‌دهد که دولت شما باعث تثبیت برنامه هسته‌ای ایران که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به شمار می‌رود، شود.» به نظر می‌رسد مساله جمهوری‌خواهان در ارتباط با ایران نه مساله لغو تحریم‌ها بلکه مساله‌ای تحت عنوان وجود غنی سازی در خاک ایران است.

*تخریب‌ها تشدید می‌شود

 یک کارشناس امور بین‌الملل در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان‌ملی» در پاسخ به این سوال که چرا جمهوری‌خواهان عملا قصد دارند جلوی تفاهم ایران و آمریکا در پرونده هسته‌ای را بگیرند گفت: البته در تهران نیز برخی تمایل دارند که این تفاهم ایجاد نشود. البته این دسته در دولت رئیسی عملا تحرک چندانی انجام نمی‌دهند.. علی بیگدلی تاکید کرد: شک نکنیم که اکثریت آمریکایی‌ها با اجرای تفاهم با ایران مخالفند از نظر سیاسی نیز علاقه ندارند بایدن در این زمینه دستاوردی داشته باشد. آنها به هر تحرکی دست خواهند زد تا از اکنون جلوی تفاهم با ایران ولو به صورت محدود را بگیرند. شاید به این علت است که آمریکایی‌ها به دنبال یک تفاهم با ایران هستند تا از این کانال بدون فشار کنگره و مخالفان آمریکا مسائل خود با ایران در پرونده هسته‌ای را حل کنند. با این وجود به نظر می‌رسد حتی بعد از تبادل زندانیان و آزاد سازی دارایی‌های ایران نباید توقع داشت به زودی تحریم‌های ایران لغو شود و احتمالا کار برروی بازگشت به برجام و یا حتی هر تفاهم دیگر به دور دوم بایدن خواهد رسید. به عبارت بهتر جمهوری‌خواهان با توافق با تهران مخالفند، بایدن تفاهم را در دستور دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار