| کد مطلب: ۱۰۶۵۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد

علیرضا بیگی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

تنها40 نماینده با لایحه حجاب و عفاف مخالف بودند

آرمان ملی- احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است که اولین بار موضوع «۷۵ حواله خودرو شاسی بلند برای نمایندگان مجلس با هدف مسکوت ماندن استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت» را مطرح کرد.


تنها40 نماینده با لایحه حجاب و عفاف مخالف بودند

وی در رابطه با همین پرونده توسط دستگاه قضائی به نشر اکاذیب متهم شد و در مجلس شورای اسلامی برای وی ممنوعیت نطق اعمال شد. بیگی در آبان ۱۳۹۲ سمت استانداری استان آذربایجان شرقی را به اسماعیل جبارزاده تحویل داد و در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابی تبریز، اسکو و آذرشهر، از ائتلاف بزرگ اصولگرایان به مجلس شورای اسلامی راه یافت. او در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مجدداً به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد. ثبت جهانی بازار تبریز از جمله اقدامات علیرضابیگی در زمان تصدی استانداری آذربایجان شرقی بود. وی علاوه بر استانداری آذربایجان شرقی سابقه فرماندهی انتظامی استان اصفهان و فارس را نیز در کارنامه دارد. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی عملکرد مجلس یازدهم و چالش‌ها و فرصت‌هایی که این مجلس پشت‌سر گذاشت با این نماینده مجلس گفت‌وگو کرده است. بیگی معتقد است؛ «در زمینه سیاسی و مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری مجلس موفق نبود. به عنوان مثال طرح صیانت و لایحه حجاب و عفاف از جمله طرح‌هایی بودند که مورد خواست بسیاری نبود اما در مجلس پیگیری شد. طرح صیانت و لایحه حجاب و عفاف تصویر مناسبی را از عملکرد مجلس به افکار عمومی نشان نداد. در زمینه لایحه حجاب و عفاف مجلس باید جدی‌تر به این موضوع ورود می‌کرد و نباید نسبت به خواسته‌های مردم در این زمینه شانه خالی می‌کرد. البته مجلس یازدهم دارای نقاط قوتی نیز بود و تلاش می‌کرد در سیاست خارجی رویکرد متفاوتی در پیش بگیرد. در مجموع باید عنوان کرد مجلس یازدهم نتوانست انتظارات مردم را برآورده کرده و نقش خود را در محقق ساختن مطالبات مردم ایفا کند.» در ادامه گفت‌وگو با این نماینده مجلس را می‌خوانید.

*مجلس یازدهم به چه میزان در وعده‌هایی که به مردم داد موفق عمل کرد؟

برای تحلیل و بررسی عملکرد مجلس یازدهم باید جنبه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داد. اگر بخواهیم از نظر اقتصادی عملکرد مجلس یازدهم را بررسی کنیم باید عنوان کرد مجلس باید امکان مشارکت مردم را در زمینه اقتصادی فراهم می‌کرد و دخالت دولت در اقتصاد را محدود می‌کرد. این در حالی است که چنین اتفاقی رخ نداد و سیاست‌هایی که اتخاذ شد باعث شد شاهد خروج سرمایه از کشور باشیم. در این شرایط بود که کشورهای همسایه براساس این سیاست‌ها از سرمایه‌های ایرانی خارج شده رونق گرفتند. به عنوان مثال در زمینه ساخت و ساز و مسکن و مالیات بر سرمایه مجلس به شکلی عمل کرد که زمینه‌ساز خروج سرمایه از کشور شد. در زمینه سیاسی و مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری نیز مجلس موفق نبود. به عنوان مثال طرح صیانت و لایحه حجاب و عفاف از جمله طرح‌هایی بودند که مورد خواست بسیاری نبود اما در مجلس پیگیری شد. طرح صیانت و لایحه حجاب و عفاف تصویر مناسبی را از عملکرد مجلس به افکار عمومی نشان نداد. در زمینه لایحه حجاب و عفاف مجلس باید جدی‌تر به این موضوع ورود می‌کرد و نباید نسبت به خواسته‌های مردم در این زمینه شانه خالی می‌کرد. البته مجلس یازدهم دارای نقاط قوتی نیز بود و تلاش می‌کرد در سیاست خارجی رویکرد متفاوتی در پیش بگیرد. در مجموع باید عنوان کرد مجلس یازدهم نتوانست انتظارات مردم را برآورده کرده و نقش خود را در محقق ساختن مطالبات مردم ایفا کند.

*طرح حجاب و عفاف که در مرحله تصویب است به چه میزان در مجلس مخالف داشت؟

زمانی که موضوع طرح این لایحه در کمیسیون مشترک مطرح شد نزدیک به40 نماینده با این لایحه مخالفت کردند. البته جا داشت تعداد بیشتری از نمایندگان با این موضوع مخالفت می‌کردند. به هر حال این مسأله‌ای بود که با زندگی مردم ارتباط داشت. مردم نیز در مقام قضاوت بودند و موضوع را دنبال می‌کردند که نمایندگان آنها چگونه از حقوق آنها دفاع می‌کنند. به عبارت دیگر این موضوع یک سبک زندگی بود که با آحاد مردم ارتباط داشت. من معتقدم ما باید از تجربه‌های سال‌های‌ گذشته و رویه‌ای که در این خصوص در پیش گرفته بودیم بهره ببریم و بر مبنای این تجربه که با هزینه بسیار سنگین برای تغییر شرایط موجود استفاده شده راهکارهای مفید‌تری را اتخاذ می‌کردیم.

اما متأسفانه نوع نگاهی که وجود دارد همان نگاهی را تعقیب می‌کند که در گذشته وجود داشته است و تغییری حاصل نشده است. به همین دلیل لایحه‌ای که در این خصوص بخواهد در مجلس شورای اسلامی مطرح شود، مربوط به سبک زندگی مردم، نوع مراودات انسانی و نوع رفتاری است که بناست با مردم کشور صورت بگیرد. حتما باید تعمق و تأمل بیشتری در آن ایجاد شود و در عین حال مردم هم باید نظاره‌گر باشند که از چه زوایایی به این قانون نگریسته می‌شود و نمایندگان آنان چه مواضعی نسبت به آنچه در این طرح بیان شده، می‌گیرند.

*آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس چه نقشی در این زمینه داشتند؟

جمعی در مجلس حضور داشتند که در ظاهر پیروز انتخابات مجلس در سال1398 بودند و با همین اکثریت نیز به دنبال این بودند که به اهداف خود برسند. لزوما این جمع جبهه پایداری نبود بلکه افراد دیگری نیز در این جمع حضور داشتند هر چند اعضای جبهه پایداری نیز در این جمع بودند. آقای قالیباف نیز در واقع گرداننده این جمع بود. در شرایط کنونی که در ماه‌های پایانی مجلس یازدهم قرار داریم نیز باید همین تفکر پاسخگوی عملکرد چهارساله مجلس باشد. آقای قالیباف منتخب اکثریت مجلس و برآیند دیدگاه نمایندگانی بود که در مجلس حضور داشتند. در ماجرای عزل معاون سیاسی وزیر کشور نیز آقای قالیباف به شخصه تغییر معاون سیاسی را دنبال می‌کرد، در حالیکه این جزو مطالبات حداقل ما استیضاح‌کنندگان نبود. الان هم تعداد کسانی که امضا خود را پس گرفتند تعداد قابل توجهی نیستند. اصلی‌ترین وجه مربوط به استیضاح آقای وزیر کشور ناکارآمدی و سوءمدیریتی است که منجر به وارد آمدن خسارت‌ به کشور شده است. مساله‌ای که بیشتر مورد توجه قرار داشت سوء‌مدیریت و ناکارآمدی‌هایی است که در وزارت کشور وجود دارد و این سوءمدیریت و ناکارآمدی خودش را در مدیریت بحران‌ها و حوادثی که در کشور رخ می‌دهد نشان داده و خسارات فاجعه باری از رهگذر سوءمدیریت متوجه کشور می‌شود که وجهه بین‌المللی کشور و اعتماد عمومی در داخل کشور را مورد آسیب قرار می‌دهد.

*جبهه پایداری به چه میزان در تصمیمات کلیدی مجلس نقش داشت؟

واقعیت این است که جبهه پایداری رفتار مشخص حزبی از خود بروز نداده است. اتفاقی که در مجلس یازدهم رخ داد این بود که تصمیماتی که گرفته می‌شد در قالب اکثریت مجلس صورت می‌گرفت. این در حالی بود که جبهه پایداری نیز در قالب همین اکثریت باید مورد بررسی قرار بگیرد. اینکه برخی گمان می‌کنند جبهه پایداری با استراتژی و خط مشی در مجلس حضور داشته صحیح نیست و من به عنوان کسی که در مجلس یازدهم حضور داشتم رفتار مشخص حزبی و استراتژی از جبهه پایداری مشاهده نکردم. چنین برنامه‌ای نیز در دستور کار نبود. در واقع جبهه پایداری در قالب اکثریت مجلس اهداف خود را دنبال می‌کرد. در مورد لایحه حجاب و عفاف نیز اکثریت کمیسیون فرهنگی مجلس پیشنهاددهنده این طرح بودند که در نهایت نیز با موافق اکثریت مجلس مواجه شد. البته اکثریت مجلس می‌دانست این طرح چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد و چه واکنشی در بین افکار عمومی جامعه خواهد داشت.

*با توجه به عملکرد مجلس یازدهم و شرایط موجود کشور ارزیابی شما از میزان مشارکت مردم در انتخابات آینده مجلس چیست؟

به هر حال مردم همواره تغییر سرنوشت خود را در صندوق‌های رأی دنبال کرده‌اند و در انتخابات آینده نیز همین وضعیت وجود خواهد داشت. به همین دلیل نیز اگر شرایط برای رقابت بین جریان‌های سیاسی فراهم نشود و افراد مورد نظر مردم در انتخابات حضور نداشته باشند نباید انتظار مشارکت بالای مردم داشت. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در شرایطی که به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان به صورت جدی در انتخابات مشارکت نداشته باشند این احتمال وجود دارد که اختلافات درونی در جریان اصولگرایی بیشتر خود را نشان بدهد. نشانه‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد که می‌توان در آستانه انتخابات رنگ وبوی جدی‌تری نیز به خود بگیرد. در شرایط کنونی اصولگرایان به سه گروه موتلفه، نواصولگرایان و جبهه پایداری تقسیم می‌شوند. در شرایطی که اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور نداشته باشند این گروه‌ها مجبور هستند با هم رقابت کنند ما انتظار داریم انتخابات محل تجلی وحدت ملی باشد ولی محل تعارضات و مناقشاتی خواهد بود که نیازمند مدیریت جامع و کارآمدی است که بعید است مدیریت فعلی از عهده چنین کاری برآید و به همین دلیل نیز از روی دلسوزی به حال کشور و تلاش برای التیام شرایط موجود اصرار داریم که استیضاح وزیر کشور صورت گیرد و مردم در جریان نقطه نظرات نمایندگان خودشان که علی‌القاعده بازتاب‌دهنده مطالبات موکلین‌شان است، قرار گیرند.

برای تحلیل و بررسی عملکرد مجلس یازدهم باید جنبه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داد. اگر بخواهیم از نظر اقتصادی عملکرد مجلس یازدهم را بررسی کنیم باید عنوان کرد مجلس باید امکان مشارکت مردم را در زمینه اقتصادی فراهم می‌کرد و دخالت دولت در اقتصاد را محدود می‌کرد. این در حالی است که چنین اتفاقی رخ نداد و سیاست‌هایی که اتخاذ شد باعث شد شاهد خروج سرمایه از کشور باشیم. در این شرایط بود که کشورهای همسایه براساس این سیاست‌ها از سرمایه‌های ایرانی خارج شده رونق گرفتند

در ماجرای عزل معاون سیاسی وزیر کشور نیز آقای قالیباف به شخصه تغییر معاون سیاسی را دنبال می‌کرد، در حالیکه این جزو مطالبات حداقل ما استیضاح‌کنندگان نبود. الان هم تعداد کسانی که امضا خود را پس گرفتند تعداد قابل توجهی نیستند. اصلی‌ترین وجه مربوط به استیضاح آقای وزیر کشور ناکارآمدی و سوءمدیریتی است که منجر به وارد آمدن خسارت‌ به کشور شده است. مساله‌ای که بیشتر مورد توجه قرار داشت سوء‌مدیریت و ناکارآمدی‌هایی است که در وزارت کشور وجود دارد و این سوءمدیریت و ناکارآمدی خودش را در مدیریت بحران‌ها و حوادثی که در کشور رخ می‌دهد نمایان می‌کند

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار