| کد مطلب: ۱۰۶۵۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد

دستاوردهای سفری موفقیت‌آمیز

بعد از برقراری رابطه ایران و عربستان، شاهد توسعه ابعاد دیگری از رابطه ایران و عربستان هستیم. وزیر امور خارجه ایران به عربستان سفر کرد و با وزیر امور خارجه این کشور دیداری سه ساعته داشته و بعد از آن با بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار داشته است. سفر امیرعبداللهیان به عربستان از نظر دیپلماتیک سفر موفقیت آمیزی خواهد بود چرا که چنین سفرهایی می‌تواند از عمق اختلافات ایران و عربستان در بسیاری از موضوعات در منطقه بکاهد.

دستاوردهای سفری موفقیت‌آمیز

به گزارش آرمان ملی آنلاین، علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: سفرهای دیپلماتیک عموما دستاوردهایی دارد و این سفر نیز خالی از دستاورد نخواهد بود از این رو باید سفر وزیر خارجه ایران را به عربستان با توجه به دیدار سه ساعته وی با همتای خود و دیدار او با بن سلمان را باید سفری موفقیت آمیز دانست. این سفر احتمالا با حمایت و هدایت کشورهای دیگر شکل گرفته است. ملاقات‌های صورت گرفته بین دو طرف مهم است چرا که عربستان کشور مهم و قدرتمندی در منطقه است.

این نکته را باید در نظر گرفت که سطح و عمق اختلافات ایران با عربستان به قدری زیاد است که با دو سه ملاقات اختلافات بر طرف نخواهد شد. بن سلمان اخیرا اعلام کرده اختلاف عربستان با ایران به وضع ایران در کشورهای عربی باز می‌گردد. بن سلمان به دنبال آن است که از مجموعه کشورهای عربی اتحادیه‌ای قدرتمند و شبیه به اتحادیه اروپا بسازد. بن سلمان آنقدر نقشه‌های بلند پروازانه در سر دارد که قصد دارد که دلار را از معادلات بین کشورهای عضو در این اتحادیه کنار بگذارد و ریال عربستان را حاکم بر معادلات عربستان کند، از این رو عربستان می‌کوشد اختلافات با تمامی کشورهای اسلامی از جمله ایران را کم کند.

بن سلمان تا حدود زیادی هم در این زمینه موفق عمل کرده است و کمتر سیاستمداری در خاورمیانه وجود دارد که در تعدد و تکثر ارتباطات بین‌المللی این میزان تلاش را داشته باشد. هرچند نشست صلحی که عربستان در ارتباط با اوکراین و روسیه برگزار کرد؛ دستاوردی نداشت اما نفس برگزاری این نشست موفقیت بزرگی بود. اگرچه مشخص بود بن سلمان نمی‌توانست در این زمینه موفق کار کند. آن سوی قضیه و در ارتباط با ایران نیز عربستان در نظر دارد به سمت سرمایه‌گذاری در ایران گام بردارد و اگر این مورد امکان پذیر باشد، باید اختلافات را با عربستان بیش از پیش کاهش داد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار