| کد مطلب: ۱۰۶۲۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد

حرکت به سمت تنش‌زدایی

اعراب خلیج فارس به نظر به دنبال آن هستند که غربی‌ها در خلیج فارس به دنبال تنش بیشتر از گذشته نباشند. کشورهای عربی در این زمینه اصل را با نزدیک شدن به تهران در تنش‌زدایی قرار داده‌اند. از سوی دیگر اعراب تلاش کرده‌اند به موازات جنگ اوکراین از روس‌ها فاصله نگیرند و روس‌ها نیز البته نوک شمشیر خود را با حمله به اوکراین به سمت اروپا برده‌اند و این موارد نشان می‌دهد احتمالا جبهه جدیدی در آینده به وجود خواهد آمد.

 حرکت به سمت تنش‌زدایی

به گزارش آرمان ملی آنلاین، علی‌اصغر زرگر، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: از این منظر است که ایران هم تلاش دارد در جبهه شرق جایی باز کند و شرق نیز پذیرفته که ایران به عضویت دائم شانگهای درآید. ایران در جنگ اوکراین و بعد از تحریم‌های روسیه تلاش کرده در تجارت با روس‌ها همراهی کند. هرچند این همراهی به معنای همراهی ایران با روسیه در جنگ اوکراین نیست و تهران بارها اعلام کرده از توقف جنگ در اوکراین حمایت می‌کند.

غربی‌ها البته این نزدیکی را به کمک ایران به روسیه در زمینه ارسال پهپاد خلاصه کرده‌اند و با این تحلیل اروپایی‌ها تا حدودی از ایران فاصله گرفته‌اند. از این رو روس‌ها تلاش دارند که ایران را در کنار خود حفظ کنند. شاید به همین علت آنها نزدیکی ایران به غرب در حل پرونده هسته‌ای را مطلوب نمی‌دانند. ایران احتمالا بعد از تنش‌زدایی در منطقه به سمت تنش زدایی با غرب حرکت خواهد کرد چرا که در نهایت به دنبال آن است که از زیر فشارهای  تحریم‌ها خارج شود و بتواند به میزان توسعه منطقه ابعاد مختلف توسعه در ایران را پایه‌گذاری کند.

روس‌ها تا ابد نمی‌خواهند در مساله اوکراین بمانند و توسعه خود را در  باتلاق اوکراین از چرخه خارج کنند. از این منظر آن روز که بخواهند از جنگ اوکراین خارج شوند تلاش خواهند کرد که پرونده هسته‌ای ایران نیز با سرعت بیشتری، از کانال آنها و نه از کانال اروپایی‌ها و یا کشورهای حوزه خلیج فارس، با غرب حل و فصل شود. از این رو شاید بتوان گفت از منظر روس‌ها حل مساله هسته‌ای ایران به حل مساله اوکراین گره خورده است و باید این موضوع مورد توجه ایرانی‌ها قرار گیرد. ایران باید نه تنها به دنبال تنش‌زدایی در منطقه حتی به دنبال تنش‌زدایی با غربی‌ها باشد.

منفعت در آن است که این تنش‌زدایی را در دستور کار قرار دهد تا حل و فصل مساله هسته‌ای در دستور کار قرار گیرد. ایران به دنبال برجام هم نباشد باید از تنش‌زدایی حمایت کند تا تنش‌هایی اضافی بر مساله روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای جهان خصوصا کشورهای غربی اضافه نشود. از این رو ایران باید به سمت یک توافق ضمنی با غربی‌ها حرکت کند چرا که هم منافع ملی ایران از این جهت تامین خواهد شد و هم اینکه فشارهای بین‌المللی علیه ایران کاهش می‌یابد. در داخل نیز البته تهران باید به دنبال حفظ آرامش باشد و در برخی تصمیمات خود نباید به گونه‌ای رفتار کند که وارد تنش داخلی شده و به نوعی این تنش روی مسائل بین‌المللی ایران اثر بگذارد. 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار