| کد مطلب: ۱۰۶۲۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» اظهارات اخیر ضرغامی در شبکه نمایش خانگی را بررسی می‌کند

وزیر حاشیه‌ساز دولت سیزدهم به دنبال چیست؟ | مدافع شجریان، ربنا را در سازمان صدا و سیما پخش نکرد

نگاهی به مردان دولت رئیسی نشان می‌دهد که قاطبه افراد حاضر در دولت در یک قالب فکری قرار دارند و چارچوب کلی حاکم بر دولت آنها را نیز به‌طور کامل با خود همراه کرده است. این در حالی است که عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی دولت سیزدهم همواره در تلاش بوده تا چهره‌ای میانه‌رو با نظراتی تا حدی جامعه‌پسند ارائه کند. از همین‌رو است که غالبا از ضرغامی نظراتی و اظهاراتی متفاوت از سایر چهره‌های اصولگرا یا دولتیون دیده و می‌شنویم. به عبارت دیگر ضرغامی در بین چهره‌های اصولگرا و تندرو میانه‌روترین چهره را دارد و گرچه سعی می‌کند مرزبندی خود را با جریان مقابل به جهت اندیشه‌ای و تفکری حفظ کند؛ اما تفاوت معناداری در نوع مواضع و نگرش‌‌های وی به مسائل مختلف جامعه با سایر اصولگریان وجود دارد.

وزیر حاشیه‌ساز دولت سیزدهم به دنبال چیست؟ | مدافع شجریان، ربنا را در سازمان صدا و سیما پخش نکرد

به گزارش آرمان ملی آنلاین،  وی برای اینکه بتواند چهره موجه‌تری از خود در میان مردم نشان دهد با توجه به شرایط جامعه نظرات و اظهاراتی داشته باشد که خوشایند جامعه و مردم‌پسند باشد. گرچه اگر نگاهی فراتر به کنش‌های این چهره سیاسی ورسانه‌ای داشته باشیم می‌توانیم دوران حیات سیاسی وی را به ریاست صداوسیما و پیش از آن و پس از ریاست صدا وسیما تقسیم کرد. چه اینکه ضرغامی تا زمانی‌که رئیس سازمان صداوسیما بود در زمره چهره‌های اصولگرایی به‌شمار می‌رفت که در یک چارچوب خاص حرکت می‌کنند و اظهارنظرهایش نیز از یک قاعده و روالی فراتر نمی‌رود؛ اما ضرغامی پس از صداوسیما به‌خصوص در این یک‌دهه جدایی از تلویزیون سعی کرده خود را از همه مدیران جریان اصولگرایی تندرو نشان دهد.

از صبحانه‌های سیاسی تا کانال خمیازه تا واکنش‌های توئیتری و کانال تلگرامی‌اش به حوادث اخیر و تا همین دیدارها و مصاحبه‌هایش درباره مسائل مختلف در مقام وزیر میراث و گردشگری. امری کاملا مشخص و هویداست که ضرغامی می‌خواهد با زبانی امروزی با جوانان ارتباط برقرار کند و خود را به‌عنوان دغدغه‌مند مسائل مردم نشان دهد. اما به اذعان برخی عقبه و پیشینه ضرغامی با آنچه امروز بیان می‌کند همخوانی چندانی ندارد و از همین‌رو است که بعضا برخی وی را دچار پارادوکس‌هایی می‌بینند. گرچه این رویکرد ضرغامی برایش هزینه کمی هم نداشته و حضور و صحبت‌هایش در برنامه «مهلا» با نقد جدی رفقای اصولگرایش مواجه شده  است. حال باید دید این نوع رویکردهای ضرغامی ادامه خواهد داشت یا وی برای گذر از زیر فشارها رویکرد دیگری را در پیش خو اهد گرفت. 

 استاد فرصت‌سوزی هستیم 

چندی پیش بود که برنامه مهلا که با اجرای محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت(ع) که فصل چهارم خود را می‌گذراند و در شبکه خانگی به نمایش درمی‌آید در قسمت هشتم میزبان عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود. گفت‌وگویی جنجالی که بازتاب‌های بسیاری در رسانه‌ها و فضای مجاری داشت. به‌ویژه زمانی‌که ضرغامی در خصوص برخی مسائل و برخی افراد صحبت‌هایی به میان آورد. جایی‌که در پاسخ به پرسش محمدحسین پویانفرـ مجری برنامه ـ مبنی بر ممنوعیت پخش آثار محمدرضا شجریان از تلویزیون که در زمان ریاست او بر صداوسیما رخ داد، توضیح داد: مرحوم شجریان طی نامه‌ای محترمانه از من خواست که آثارشان از رسانه پخش نشود. من هم عین درخواست‌ ایشان را ابلاغ کردم و تا آخر به آن وفادار ماندم.

ضرغامی درباره‌ درخواست‌ها مبنی بر پخش ربنای محمدرضا شجریان هم توضیح داد: اگر در مورد ربنا خود آقای شجریان پیغام و نامه‌ای می‌دادند قابل بررسی بود اما این اتفاق نیفتاد. وی ادامه داد: در شش ماه اول مسئولیتم در صداوسیما، درهای آرشیو را به روی مردم باز کردم و بسیاری از فیلم‌های ممنوعه که نقش مهمی در آگاه‌سازی مردم داشت را پخش کردم که در این بین دفاعیات خسرو گلسرخی خیلی خوب بود. رئیس اسبق صداوسیما در خصوص قیام امام‌حسین(ع) که برای امر به معروف بود، گفت: امر به معروف و نهی از منکر از جنس ارتباطات اجتماعی است. یعنی ارتباط موفق باید دریافت شود و موجب تغییر شود. حکمت گمشده امروز ماست. به «حر» فرصت داده شد برگشت؛ امروز ما فرصت می‌دهیم که اگر کسی گیر کرد برگردد؟ ما استاد فرصت‌سوزی هستیم.

ضرغامی همچنین در خصوص اتفاقات و حواشی پیرامون هنگامه قاضیانی بازیگر سینما و تئاتر بیان کرد: ایشان به من گفت آقای ضرغامی شما مرا می‌شناسید و با خیلی از دیگرانی که الان معترض هستند متفاوتم. بله راست می‌گوید چون اصلا از جنس آنها نیست حرف‌هایش در جشنواره فجر ماندگار است. آدم باسواد با مطالعه سالم که برای خود کسی است. اتفاقاتی افتاد که ایشان هم تحت‌تاثیر قرار گرفت و گفت: من چند توئیت زدم. ضرغامی بیان کرد: ‌برای اولین‌بار از قول خانم قاضیانی می‌گویم و ان‌شاءا... خودش راضی است.

او گفت: یک توئیت من اشتباه بود. دیدم یک مقام قضائی مصاحبه کرد که این خانم و یک خانم دیگر را احضار می‌کنیم و باید به دادگاه بیایند. به من گفت که وقتی صحبت از احضار و دادگاه شد حال من بد شد و دیگر نفهمیدم چه کار می‌کنم. به بیرون رو به میدان رفتم و روسری خود را برداشتم و موهایم را بستم، ویدئویی ضبط کردم و گفتم که من اصلا بی‌حجابم. ویدئو که تمام شد روسری را سر کردم چون به آن اعتقاد دارم. لج من را درآوردند. ضرغامی تصریح کرد: من در صداوسیما از ایشان تجلیل کرده‌ام و سخنان‌ ایشان در مراسم دریافت سیمرغ در جشنواره فجر متعهدانه بود. آن رفتار خاص، کاملا عکس‌العملی بود. باید برای این اقدامات چاره‌اندیشی کرد.

گفته‌هایی که مردم باور نمی‌کنند

حضور عزت‌الله ضرغامی به‌عنوان وزیر و کسی که سال‌ها ریاست جام جم را بر عهده داشته در برنامه مهلا که در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود یک اتفاق مهم در تاریخ پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی است. اینکه یک مقام رسمی دولتی، برای گفتن حرف‌هایش به سراغ پلتفرم رایج رسانه رسمی نرفته است. اما خوب یا بد جامعه برخی صحبت‌هایی که از زبان ضرغامی گفته شده را باور نمی‌کند. اینکه وی از مرحوم شجریان می‌گوید که بنا به درخواستش آثارش را پخش نکرده است درست اما این را نمی‌گوید که دو اثر ایران و ربنا، که به گفته مرحوم شجریان نه برای او که آثاری ملی هستند و به خواست مردم برای پخش‌شان از رسانه‌ملی هیچ ممانعتی ندارد، سال‌ها ربنا را از مردم و پای سفره‌های افطار دریغ کرد چون مشی سیاسی شجریان را نمی‌پذیرفتند.

ضرغامی از هنگامه قاضیانی دفاع کرده اما از ستاره‌هایی که در دوران حضور خودش در رسانه‌ملی گاه‌وبیگاه ممنوع‌التصویر می‌شدند، چیزی نگفت. با این حال او بسیار از هم جریانی‌های خود که اساسا این مسائل را قبول ندارند بسیار جلوتر است.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار