| کد مطلب: ۱۰۶۱۷۶۷
لینک کوتاه کپی شد

پیشنهاد سعودی‌ها و چند نکته

ایران و عربستان وارد مرحله عادی سازی روابط سیاسی شده‌اند و طبیعتا ورود به مرحله عادی سیاسی یعنی برداشته شدن اغلب موانعی که تاکنون مانع از روابط اقتصادی، تجاری و در واقع راه‌افتادن صادرات و واردات شود. لذا می‌توان گفت موانع عمده‌ای که بر سر راه خرید و فروش بوده برداشته شده و آنجاست که می‌شود به نیازهایی که ممکن است طرفین از یکدیگر داشته باشند اشاره کرد.

پیشنهاد سعودی‌ها و چند نکته

به گزارش آرمان ملی آنلاین جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه نوشت: آنچه  مسلم است ایران در عرصه تولید پهپاد قابلیت‌هایی پیدا کرده که حتی دنیای غرب معتقد است که روسیه هم که خود کشوری صنعتی و با سوابق ابرقدرتی است آن هم خریدار پهپاد ایران است. به هر ترتیب این اعتراف که ایرانی‌ها در ساخت پهپاد مراحل بسیار خوبی را طی کرده‌اند و به مرحله عالی رسیده‌اند و سعودی‌ها خواسته باشند از طریق معامله با ایران بتوانند از این کیفیت‌های مثبت و ویژه پهپادهای ایرانی استفاده کنند مساله دور از ذهنی نیست و طبیعتا به منزله این است که سعودی‌ها شاید بعد از عادی سازی روابط با ایران در حال برداشتن گام دیگری هستند و وارد عرصه صادرات و واردات با ایران می‌شوند.

البته برای سعودی‌ها معامله با ایران می‌تواند مصرف داخلی و در جهان عرب نیز مصرفی ویژه برای ترمیم چهره ریاض داشته باشد. پیش از این چهره سعودی‌ها با جمله‌ای که آقای ترامپ گفت و آنها را گاو شیرده معرفی کرده بود بسیار مخدوش شده بود و از طرف دیگر عدم همکاری جدی آنها با فلسطینی‌ها و برخی از همکاری‌های غیرعلنی و حتی علنی با رژیم صهیونیستی سبب شده بود به حکومتی که برای قدرت‌های بزرگ سازش می‌کند و حامی رژیم صهیونیستی است معروف شوند.

البته چیزی که آنها را بیشتر آزار می‌داد عدم داشتن ارتباط با ایران بود و این عدم ارتباط این یقین را که سعودی‌ها در مسیر دشمنی با فلسطینی‌ها گام برمی‌دارند افزایش داده و تشدید می‌کرد. در واقع موقعیت آنها را که بعد از ناتوانی در جنگ یمن و شکست برخی از برنامه‌هایی که در منطقه به‌وجود آمده بود را آشکار‌تر می‌کرد. لذا اینکه سعودی‌ها از جهت عادی سازی روابط با ایران گام بردارند و سپس در مسیر خرید پهپاد از ایران حرکت کنند برای سعودی‌ها نوعی ترمیم چهره در داخل است و می‌تواند موجب تقویت موضع آنها شود.

اما چیزی که بسیار مهم است چون هنوز در یمن صلح اتفاق نیفتاده و در مرزهای یمن تحرکات سعودی‌ها ادامه دارد؛ دادن پهپاد به سعودی‌ها که موجب تقویت اقدامات نظامی شود از سیاست‌های ایران نیست و اگرچنین معامله‌ای صورت گیرد مسلما نوع پهپادی که ایران به سعودی‌ها خواهد فروخت نظامی نخواهد بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار