| کد مطلب: ۱۰۵۸۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد

جنجال بر سر اجاره یک میلیون تومانی موقوفه 15 هکتاری | گفتند صدایش را درنیاورید

در قدیم اگر مسئولی اقدام به استخدام پسر یا دخترش می‌کرد یا حتی خبر سفارش استخدام آنها را به دیگران منتشر می‌شد، با آن مسئول برخورد می‌شد اما اکنون بحث فرزندان به فراموشی سپرده شده و اخباری درباره عروس و وابستگان به عروس یا آقاداماد مسئولان مطرح می‌شود.

جنجال بر سر اجاره یک میلیون تومانی موقوفه 15 هکتاری | گفتند صدایش را درنیاورید

به گزارش آرمان ملی آنلاین چند روز پیش وحید اشتری، فعال رسانه‌ای مدعی شده که یکی از بزرگ‌ترین موقوفات چند صد هکتاری استان قزوین، با نام حسینیه امینی‌ها به عروس حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف کشور واگذار شده است. اشتری نوشت: «یکی از بزرگ‌ترین موقوفات کشور را به ثمن بخس به عروس رئیس سازمان اوقاف داده‌اند و حتی آدرس منزل مسکونی‌ رئیس سازمان اوقاف را هم با فراغ بال زیرش قید کرده‌اند.»

واگذاری مال وقفی مجاز هست؟

وقف در لغت به معنای ایستادن، ماندن و آرام گرفتن آمده و در اصطلاح فقهی، نگه‌داشتن و حبس کردن عین ملک و مصرف منافع آن در راه خداست. وقف از جمله عقود محسوب می‌شود و ثمره آن حبس کردن اصل مال و اختصاص دادن منفعت آن برای دیگران است. مطابق ماده ۵۵ قانون مدنی، وقف عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود. کسی‌که مال خود وقف می‌کند، واقف نامیده می‌شود. واقف با عمل به وقف، عین مال خود را حبس می‌کند؛ به این معنا که عین مال دیگر قابل خرید و فروش و واگذاری نیست و اشخاصی که واقف معین می‌کند، می‌توانند از منافع و درآمد حاصل از عین مال استفاده کنند. 

سازمان اوقاف: هیچ‌گونه رابطه و دخالتی در این قرارداد نداشتیم

طبیعی بود که ادعای واگذاری موقوفه به عروس سازمان اوقاف خبرساز می‌شود. روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص اخباری پیرامون اجاره یک میلیونی موقوفه ۱۵ هکتاری توسط عروس رئیس سازمان اوقاف جوابیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است: «قرارداد متذکرِ ایشان قبل از حضور مسئول فعلی سازمان اوقاف بین یک نفر صاحب‌نسق که قانونا صاحب‌نسق بوده و بین خریدار منعقد شده است. موقوفه‌ مذکوره از نوع موقوفات «غیرمتصرفی» است که تولیت خاص دارد و قرارداد مذکوره‌ ایشان بدون دخالت ریاست سازمان به تأیید تولیتِ موقوفه رسیده است. سازمان اوقاف و امور خیریه در اینگونه موقوفات صرفا نقش ناظر بر فعالیت‌های متولیان ایفا می‌نماید. اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین پس از بررسی بدین نتیجه رسیده است که متولی، طبق نظر کارشناسی، پذیره‌ انتقال را به‌ تمامی (به مبلغ ۳۴۰ میلیون تومان) دریافت نموده است و اجاره‌ سه ساله نیز بر اساس نظر رسمی کارشناس دادگستری تأیید و طبق ضوابط پرداخت شده است. توجه مردم فهیم را به سند منتشره توسط این فعال فضای مجازی جلب می‌نماید که سندی رسمی است و قابل ارائه به محاکم قضائی است. سازمان هیچ‌گونه رابطه و دخالتی در این قرارداد نداشته و تاکنون تولیت موقوفه‌ یادشده را ملاقات ننموده است، مانند بقیه موقوفات غیرمتصرفی که حق حفظ العین و افزایش منافع و اجرای نیت صرفا با تولیت محترم است و نه با سازمان اوقاف.» 

روایت متفاوت فرزند متولی 

فرزند متولی خانه- حسینیه تاریخی امینی‌ها روایت دیگری دارد و با بیان این مطلب که کل ماجرای اجاره این اراضی به دوره پیش از ما مربوط است، گفت: این اتفاق تازه‌ای نیست‌، دست‌کم ۴ الی ۵ سال از آن می‌گذرد‌ و این‌ خانم همچنان به‌عنوان مستاجر اوقاف قرارداد دارد‌. اجاره موقوفات چند صد هکتاری استان قزوین به عروس حجت‌الاسلام خاموشی صحت دارد و اجاره بهای این اراضی ماهانه حدودا نهصد هزار تومان است‌. ابوالفضل امینی‌ها‌ ادامه داد: من وقتی روی‌ کار آمدم‌ دیدم این خانم مستاجر ماست‌. وی توضیح داد: روال اجاره موقوفه‌ اینگونه است که مستأجرها اجاره را سالی یکبار پرداخت می‌کنند و در صورت پرداخت، قراردادشان‌ ۳ سال به ۳ سال تمدید می‌شود‌. ما که روی کار آمدیم دیدیم ایشان هم جزء‌ صدها مستاجر ما هستند‌ و ما تاکنون به کسی نگفته بودیم‌. فرزند متولی خانه - حسینیه تاریخی امینی‌ها اضافه کرد: گویا اجاره‌نامه دست خیلی‌ها از جمله کارکنان اوقاف، متولی قبلی و اوقاف تاکستان‌ بوده اما من نمی‌دانم چه کسی آن را به بیرون نشر داده و رسانه‌ای کرده است‌. امینی‌ها در پاسخ به جزئیات ماجرا بیان داشت: به ما می‌گویند صدایش را در نیاورید بدانید که این موضوع به دوره قبلی برمی‌گردد‌ و امضای متولی دوره قبل، پای قرارداد، صحت مطلبم را گواهی می‌کند. فرزند متولی خانه- حسینیه تاریخی امینی‌ها گفت: من خودم الان‌ شرایط دادگاهی دارم و با اداره اوقاف درگیرم‌. دادگاه به تازگی‌ به نفع من رأی داده و من‌ دوست داشتم مدتی آرامش داشته باشم و نمی‌دانم چه کسی با چه هدفی این خبر و اسناد را منتشر کرده است.»

واگذاری دامداری چه بود؟

ماجرا به واگذاری حسینیه ختم نشد و اشتری مدعی شده بود: «الان در قزوین دیگر یک زوج جوان با ماهی یک میلیون بدون پول پیش یک زیر زمین در حاشیه‌ای‌ترین نقاط شهر نمی‌توانند اجاره کنند ولی یک موقوفه ۱۵۰ هکتاری و یک دامداری هزار رأسی در قزوین را با همین اجاره ناچیز به خانم مونا چایچیان واگذار کرده‌اند.» حجت‌الاسلام‌ سیدمصطفی مجیدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین توضیح داد: «پذیره برای موقوفه در سال 1395 بین آقای صفویه و خانم چایچیان ردوبدل شده است، بنابراین پذیره موقوفه به‌ قیمت کارشناسی روز پرداخت شده است. سند اجاره رسمی برای این زمین 150هکتاری تنظیم شده و اجاره‌ای که برای 150 هکتار نوشته شده، اجاره کاملا رسمی و قانونی است. مدیرکل اوقاف استان قزوین با ابراز اینکه «موقوفه به‌صورت متولی‌دار مدیریت می‌شود و به‌مدیریت اوقاف نیست که ما واگذار کرده باشیم»، تصریح کرد: زمین دارای حق نبوده و بلامعارض نبوده است که اوقاف به کسی واگذار کرده باشد، از همه مهم‌تر این خرید و ‌فروش در زمان ریاست آقای خاموشی در سازمان تبلیغات بوده، نه در زمان ریاست ایشان در سازمان اوقاف.

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار