| کد مطلب: ۱۰۵۸۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی سطح شایسته‌سالاری و کارآمدی دولت را بررسی می‌کند

نخبگان حاضر نیستند با دولت سیزدهم کار کنند | مهاجری: شأن مقامات دولتی به‌گونه‌ای نیست که نخبگان جذب شوند

«کارآمدی، شایسته‌سالاری، استفاده از نخبگان و...» مفاهیمی هستند که در دولت‌های مختلف به کرات مورد استفاده قرار گرفته و همه دولت‌ها نیز حداقل در شعار برنامه‌ریزی‌ها، کارکردها و مهم‌تر از آن انتخاب و انتصاب مدیران و کارگزاران خود را بر همین مبنا پیش برده‌اند. حال اینکه این مفاهیم چه میزان در عمل پیاده شده با نگاهی به عملکرد دولت‌ها می‌توان به راحتی به پاسخ این پرسش دست یافت.

نخبگان حاضر نیستند با دولت سیزدهم کار کنند | مهاجری: شأن مقامات دولتی به‌گونه‌ای نیست که نخبگان جذب شوند

به گزارش آرمان ملی آنلاین در همین راستا شاید دولتی که به طور مشخص سر فصل و راس برنامه‌ها و ملاک و معیار خود برای انتخاب افراد را شایسته سالاری و کارآمدی معرفی کرد دولت سیزدهم سید ابراهیم رئیسی بود که اتفاقا بر همین اساس نیز بسیاری از همان ابتدای تشکیل دولت منتظر بودند تا ببینند بر مبنای شعارهای داده شده چه افرادی با چه سطح از تخصص، توانایی و کارآمدی روی کار خواهند آمد. اما هر چه رو به جلوتر رفتیم بیشتر مشخص شد که آنچه از سوی دولتیون مطرح شده گویی صرفا شعارهایی است زیبا که فقط در سخنرانی‌ها از آن استفاده می‌شود.

اینکه دولت در فاصله حدود 2 سال از روی کارآمدن تغییراتی را پشت سر گذاشته و از وزرای کابینه گرفته تا مدیرانی میانی و حتی معاونین رئیس جمهور طی تغییراتی جای خود را به افراد جدیدی دادند نشانگر  این مساله است که اگر از همان ابتدا نیروهای مسلط‌تر، با برنامه و توانمندتری انتخاب می‌شدند شاید امروز نه جامعه در وضعیت سخت اقتصادی و معیشتی بود، نه دولت تن به تغییرات متعدد می‌داد، نه حجم انتقادات به دولت بالا می‌رفت. اما نکته این است که اساسا تغییرات انجام شده نیز باید در جهت بهبود  شرایط باشد.  اگر نفرات جایگزین نیز چیزی بیش از گزینه‌های قبلی نداشته باشند تغییری در وضع عمومی جامعه نخواهد داشت. قدر مسلم اگر عزمی بر عزیمت از وضع موجود به سمت شرایط مطلوب باشد باید استفاده از نخبگان‌، خبرگان و کارشناسان  آن هم به واقع و نه در شعار مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از شرایط سخت فعلی عبور کرد. 

برخی اعضای ستادهای انتخاباتی خود را در امور دیوانی به صورت گسترده وارد کردند

علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش گرامیداشت کریم مجتهدی، مترجم و فلسفه‌پژوه اظهار داشت: به نظر هگل دموکراسی لیبرال یعنی دیدگاهی که عموم مردم می‌پسندند، یعنی اینکه بر این گزاره استوار است که مردم از بقیه بهتر می‌فهمند چه چیزی به نفعشان است. هگل می‌گوید فهم عموم مردم، درک و بصیرت بیشتری نیاز دارد. پس هگل مخالف دموکراسی نیست بلکه مخالف سوءاستفاده از آن است. علی لاریجانی گفت: هگل برای حل این مشکل بروکراسی را مطرح می‌کند که یعنی مجموعه نخبگان جامعه که مردم این جمع نخبگان را انتخاب کنند تا آنان تصمیم‌سازی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: البته بروکراسی در کشور ما از قبل انقلاب به شکل بیمارگونه‌ای متولد شد، مخصوصاً در دهه 50 که درآمد نفتی بیشتر شد شغل دولتی بیشتر یک جایگاهی برای زندگی ساکن شد نه پویایی برای تصمیم‌سازی در اداره امور کشور. بعد از انقلاب افرادی تحصیلکرده بنا به ضرورت وارد سیستم دیوانی کشور شدند و تغییراتی هم پدید آوردند. وی تصریح کرد: اما تصور اشتباهی در کشور ما شکل گرفت که سیستم دیوانی مافیاست و این را مجوزی برای خود ساختند که اعضای ستادهای انتخاباتی خود را در امور دیوانی به صورت گسترده وارد کنند تا نتیجه این شود که امور دیوانی فربه اما کم‌خاصیت شود. رئیس ادوار مجلس تاکید کرد: این روند در نهایت منجر به این شد که سیستم دیوانی از توانمندی لازم برای تصمیم‌سازی دور ماند. وقتی نخبگان در تصمیم‌سازی مشارکت نداشته باشند تصمیم‌گیران هم در کار خود وا می‌مانند.

بیشتر بخوانید: دولت رئیسی در اقتصاد همان راه دولت احمدی‌نژاد را می‌رود | در کوتاه مدت و میان مدت چشم‌انداز روشنی در اقتصاد ایران نمی‌بینم

دولت رئیسی راه دولت احمدی نژاد را می‌رود

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص عدم نگاه دولت‌ها به نخبگان  اظهار داشت: اینکه نخبگان در حاکمیت یا دولت‌ها مورد مشورت قرار نمی‌گیرند فقط درد این دولت نیست و در دولت‌های مختلف نیز در برخی دولت‌ها پر رنگ‌تر و در برخی دولت‌ها نیز به صورت کمرنگ‌تر این اتفاق افتاده است.  دولت‌هایی که کمتر نخبگان به کار گرفته شدند دولت‌هایی بودند که به لحاظ معدل توانمندی، علم و دانشوری آن دولت با نمرات پایینی مواجه بودند.

محمد مهاجری به آرمان ملی گفت: در چنین شرایطی نه نخبگان حاضر هستند که با آن دولت کار کنند و نه آن دولت حاضر است با افرادی که از او بیشتر می فهمند و می‌دانند ارتباط برقرار کند. در دولت فعلی گرچه اتفاقا آقای رئیسی حتی در جلسات خصوصی نیز تاکید دارد که دولت از متخصصان و کارشناسان فارغ از گرایش سیاسی آنها کمک بگیرد، اما در مقام عمل این اتفاق هنوز نیا‌فتاده است. دلیل نیز آن است که نخبگان جامعه احساس نمی‌کنند که اگر موضوعی را مطرح کنند یا  نکته را با دولت در میان بگذارند تاثیری داشته باشد. از طرفی می‌بینیم دولت نیز سراغ نخبگان برای جلب مشارکت آنها نمی‌رود. وی افزود: به عنوان مثال روزنامه و خبرگزاری دولت را در دو سال گذشته مرور کنید که به عدد انگشتان یکدست افراد نخبه‌ای نمی‌بینید که در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و ... با این رسانه‌های دولت مصاحبه کرده باشند. به همین جهت است که می‌بینیم دولت سیزدهم در این زمینه دقیقا راهی را می‌رود که دولت آقای احمدی‌نژاد رفت. مهاجری تصریح کرد: نه شأن مقامات دولتی به گونه‌ای است که نخبگان جذب شوند نه همین مقامات دولت حاضرند از متخصصان و نخبگان جامعه استفاده کنند.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار