| کد مطلب: ۱۰۵۷۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد

سال انتخابات مجلس

در کشوری با ۸۵ میلیون جمعیت با قومیت‌های متفاوت فارس، ترک، کرد، لر، عرب، بلوچ، بختیاری، گیلک و مازنی زندگی می‌کنیم. همه ایرانی وعاشق ایران که با زبان فارسی سخن می‌گویند اگر چه زبان‌ها و گویش‌های قومی و منطقه‌ای هم در نقاط مختلف کشور رایج است.

سال انتخابات مجلس

به گزارش آرمان ملی آنلاین نبی‌اله عشقی‌ثانی، فعال اجتماعی نوشت:  همه دل در گرو ایرانی و ایران دارند حتی آنان که به هر دلیل از کشور مهاجرت کرده‌اند و جهانیان از خرمن دانش و اندیشه‌های آنان بهره می‌برند. همه به ایرانی بودنشان افتخار می‌کنند و برای سربلندی کشور حاضر به فداکاری هستند. آمار جوانان به‌خصوص تحصیل کردگان دانشگاهی بسیار بالا ومثال‌زدنی است. به‌طوری که مایه افتخار کشور هستند اما برای تربیت سیاسی و اجتماعی جوانان متاسفانه اقدام قابل ذکری نشده است.

تشکل‌های شناخته شده سیاسی چپ و راست و میانه‌رو هم فاقد یک برنامه و سازمان لازم برای جذب جوانان و آموزش آنان و افزایش اطلاعات و تربیت کادرهای سیاسی کشور هستند در حالی که تشکل‌ها سیاسی نباید فقط در زمان برگزاری انتخابات و برای گرم کردن تنور انتخابات وارد کارزار انتخابات شوند و با دادن چند اطلاعیه و ایراد سخنرانی و اعلام شعارهای انتخاباتی و معرفی کاندیداهای همفکر خودشان فکر کنند به وظیفه خود عمل کرده‌اند زیرا مشارکت مردم در حل مشکلات کشور نیازمند داشتن برنامه‌ای طولانی مدت است.

در صورت بی‌توجهی به این واقعیت‌ها نمی‌توان هنگام برگزاری انتخابات‌ها شاهد حضور پررنگ جوانان بود؛ زیرا جوانان در صورت آگاهی و شناخت از مسائل کشور وارد کارزار انتخابات می‌شوند تا مناسب‌ترین افراد را برای حضور در تشکیلات قانونگذاری انتخاب کنند. ازمنظری دیگر شاید مهم‌ترین دلیل مشارکت ناکافی جوانان عدم وجود احزاب سیاسی فعال در کشور است تا آگاهی عمومی مردم به‌خصوص جوانان را افزایش دهند به‌طوری‌که مردم بتوانند تشخیص دهند تفاوت دیدگاه تشکل‌هایی مثل اصلاح‌طلب، اصولگرا و میانه‌رو در چیست و هر یک برای اداره کشور چه اصول، معیار، برنامه و طرحی دارند و برای مواجه با چالش‌های جهانی به چه می‌اندیشند.

وقتی همه اهل فکر می‌گویند از مهم‌ترین علت گرانی‌ها و تورم افسارگسیخته در تحریم‌هایی است که به کشور تحمیل شده است هر یک از گر‌وه‌های که برای انتخابات مجلس کاندیدا معرفی می‌کنند باید اعلام کنند چه برنامه‌ای برای مقابله با آن ارائه می‌دهند. برای اشتغال این تعداد فراوان تحصیلکردگان دانشگاهی بیکار چه  برنامه‌ای دارند؟ تفاوت دیدگاه وبرنامه هر جناح با جناح دیگر در چیست تا رای دهندگان تصمیم بگیرند کدام یک را می‌پسندند؟ همه می‌دانیم که امروزه جوانان بسیاری به‌دلیل نداشتن شغل و درآمد، عدم ازدواج و تشکیل خانواده با خانواده پدری خود زندگی می‌کنند و این جوانان بر تصمیمات والدین خود و چگونگی مشارکت آنان در انتخابات اثر می‌گذارند برای آگاه سازی جوانان جناح‌های سیاسی چه کرده‌اند و چه می‌کنند؟

در اسفندماه امسال انتخابات مجلس در شرایط خاصی برگزارمی‌شود زیرا در یکی، دو سال اخیر کشور با تکانش‌های اجتماعی و نارضایتی مردم به‌دلیل  فشارها و تنگناهای اقتصادی وعدم توجه به خواسته‌های جوانان مواجه بوده است. با توجه به جایگاه بسیار مهم مجلس در اداره کشور و اهمیت و جایگاه آنکه بر همگان روشن است و تاثیری که بر تعاملات داخلی و خارجی و کلان‌ترین ارتباطات بین‌الملل دارد و با وضع قوانین بر مهم‌ترین امور کشور اثر تعیین کننده دارد اینکه چه افرادی وارد مجلس شوند بر سرنوشت کشور اثر می‌گذارد.

مقابله با چالش‌های اقتصادی پرمناقشه فعلی، گرانی‌ها و درآمدهای ناچیز و حقوق‌های کم ارزش کارمندان و کارگران تفاوت دیدگاهای فرهنگی همچنین تعامل با دیگر کشورها و خروج کشور از مناقشات منطقه‌ای و جهانی از موضوعات خیلی مهمی است که مجلس آینده باید برای آن قانون وضع کند و با همکاری دولت طرح و برنامه و راهکار ارائه دهد. اینها همه از وظایف بسیار مهمی است که مجلس آینده با آن مواجه است. پس خیلی مهم است که افراد فرهیخته، اندیشمند، آشنا با مباحث بین‌المللی و ایران‌دوست وارد مجلس شوند اما این آگاهی‌ها و شناختی که مورد نیاز است چگونه در اختیار مردم قرار می‌گیرد. فقط ۹ماه برای این اطلاع‌رسانی‌ها وقت داریم اما در صحنه مسائل سیاسی کشور جنب وجوش کافی به چشم نمی‌خورد به‌خصوص که دولت و مجلس فعلی به‌شدت درگیر مسائلی مثل برکناری و استیضاح برخی وزرا و دیگر موضوعات روزمره هستند، در چنین شرایطی حضور آگاهانه و همراه با طرح و برنامه جناح‌ها و تشکل‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی همچنین مشارکت دلسوزان دردآشنا، دانشگاهیان، فرهیختگان و همه کسانی که مردم برایشان احترام و ارزش قائل هستند برای آگاهی بخشی بسیار ضروری است اگرچه فرصت خیلی کم است و زمان به سرعت در حرکت است و زود دیر می‌شود.

نویسنده : نبی‌اله عشقی‌ثانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار