| کد مطلب: ۱۰۵۷۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد

نیروی دریایی مشترک ایرانی- عربی

اقدام اخیر کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله ایران، پادشاهی عمان، امارات و پادشاهی عربستان برای تشکیل نیروی دریایی مشترک در راستای امنیت خلیج‌فارس و بومی‌سازی امنیت این آبراه مهم، نتیجه وجود همگرایی بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

نیروی دریایی مشترک ایرانی- عربی

به گزارش آرمان ملی آنلاین حسن هانی‌زاده، کارشناس جهان عرب نوشت: مساله بومی‌سازی امنیت خلیج‌فارس اقدامی راهبردی است که جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها قبل به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس پیشنهاد داده است اما به دلیل تنش‌های چند سال قبل بین ایران و عربستان این طرح متوقف مانده و اکنون بر اساس توافق‌نامه ایران و عربستان در پکن زمینه‌های لازم برای شکل گیری آن فراهم شده است.

از آنجا که تجربه کشورهای عرب خلیج‌فارس در حفظ امنیت این آبراه تجربه تلخ و پرهزینه است رویکرد کشورهای منطقه به این سمت متمایل شده که با ایران که از نیروی دریایی قدرتمندی برخوردار است همکاری کرده و مجموعه‌‌ای نظامی  برای حفظ امنیت خلیج‌فارس تشکیل دهند. این مجموعه می‌تواند در آینده گسترش بیشتری یابد، تلاش  روسیه؛ چین و هند برای پیوستن به این مجموعه نشان می‌دهد که کشورهای منطقه درصدد هستند با تشکیل یک نیرونظامی مشترک، هژمونی آمریکا در منطقه را چه در دریا و چه در زمین کاهش دهند.

این مجموعه در درجه اول قادر خواهد بود امنیت آبراه خلیج‌فارس و دریای عمان را در برابر حضور تخریبی آمریکا و حضور غیرمشروع غربی‌ها در خلیج‌فارس را تامین کند و شرایطی فراهم شود که از طریق همکاری و برگزاری مانورها و رزمایش‌های مشترک بین کشورهای منطقه امنیت خلیج‌فارس را حفظ کنند. ایران دارای تجربه یکصد ساله در دریانوردی و حفاظت از دریاهاست و می‌تواند الگویی  برای سایر کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس باشد. تجربه دریانوردی ایران و حفظ امنیت آبراه‌ها تجربه گرانسنگی است که کشورهای عرب منطقه هم به آن معترفند لذا ایران به عنوان رهبری حوزه خلیج‌فارس در حفظ امنیت این آبراه می‌تواند کمک زیادی با هزینه بسیار کمی  به کشورهای منطقه انجام دهد و امنیت  خلیج‌فارس را بومی سازی کرده و مانع حضور باج خواهانه کشورهای غربی در منطقه و آبراه خلیج‌فارس شود.

چنین همکاری‌هایی بین کشورهای خلیج‌فارس و ایران  در صورتی که دستاوردهای مثبتی برای تمامی کشورها داشته باشد می‌تواند به اولین اقدام مشترک برای امنیت منطقه تبدیل شود به طوری که کشورهای منطقه با داشتن منابع ملی  در کنار تجربه ایران خواهند توانست به برخی مناقشات در منطقه چه در سوریه و چه در بخش‌هایی از عراق پایان داده و  امنیت را به عنوان یک دستاورد مشترک اسلامی  در جلوی دیدگاه جهانیان به نمایش بگذارند.

نویسنده : حسن هانی‌زاده

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار