| کد مطلب: ۱۰۵۷۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد

روایتی از سایت‌های حساس کشور که مورد حمله سایبری قرار گرفتند

به جای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی به فکر امنیت سایت‌های دولتی باشید

زیستن در جوامع مدرن اگر چه آسایش و امکانات زیستی بهتر دارد اما در عین حال با دشواری‌هایی همراه است از جمله هک اطلاعات نهادها و افراد مختلف. واژه هک کردن به معنی نفوذ و سوء استفاده کردن از یک روش هوشمند برای نفوذ به یک سیستم کامپیوتری از روش‌های غیرمتعارف و بدون دسترسی مستقیم است. در واقع هک افزایش سطح دسترسی از به روش غیر قانونی به داده‌های یک سیستم و یا شبکه رایانه‌ای است که با استفاده از ابزارها و متدهای برنامه‌نویسی انجام می‌شود .

به جای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی به فکر امنیت سایت‌های دولتی باشید

آرمان ملی آنلاین: سایت‌های زیادی در کشور مورد هجوم هکرها قرار گرفته است و برخی این سوال را مطرح می‌کنند که چرا مسئولان این حوزه به‌جای چاره اندیشی برای تقویت امنیت سایت وزارتخانه‌ها و نهادهای مهم تلاش خود را معطوف به فیلترکردن شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. به هر حال در سال‌های اخیر بارها سیستم‌های کامپیوتری و دوربین‌های مدار بسته و حتی دوربین‌های راهنمایی و رانندگی و... مورد حمله هکرها قرار گرفته و نکته قابل تامل آنجاست که این نهادها تاکید بر عدم سرقت یا افشای اطلاعاتشان می‌شوند اما پس از چندی درز اطلاعات توسط هکرها تایید می‌شود!

ریاست جمهوری: ما هک نشدیم!

8 خرداد بود که سایت ریاست جمهوری از دسترس  خارج و ادعای هک این سایت مطرح شد اما مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس جمهور شایعات درباره هک کردن سایت president.ir را رد کرد.محمد مهدی رحیمی با تکذیب هک کردن سایت ریاست جمهوری، افزود: «هفته گذشته از نسخه جدید سایت رونمایی شد و در تکمیل پروژه ارتقای امنیت، توسط تیم فنی و پشتیبانی سایت به طور موقت از دسترس خارج شد.» رسانه‌های خارج کشور اما مدعی شدند که اطلاعات محرمانه‌ای از سایت ریاست جمهوری استخراج کرده و در دسترس دارند. 

سایت وزارت خارجه هم هک شد؟

شاید جنجالی‌ترین هک مربوط به وزارت خارجه باشد. 17 اردیبهشت وب‌سایت‌های وزارت خارجه  از دسترس خارج شده و پیام «به‌روزرسانی سامانه» بر روی آن‌ها منتشر شده است. از سوی دیگر یک گروه هکری که برخی مدعی شده‌اند وابسته به  گروهک منافقین  است، ادعا کرد «به وب‌سایت‌های وزارت خارجه ایران رخنه» و آن را هک کرده است. یک مقام آگاه وزارت امورخارجه حمله سایبری به سرورها و سایت وزارت امور خارجه ایران را تایید کرد. اعتمادآنلاین نوشت؛ یک مقام آگاه تاکید کرد در مورد این حمله سایبری بزرگ‌نمایی شده و سرقت ۵۰ ترابایت اطلاعات از وزارت امورخارجه صحت ندارد.

به گفته این مقام آگاه، اطلاعاتی که گروه سایبری وابسته به گروه تروریستی مجاهدین خلق به آن‌ها دسترسی پیدا کرده، بسیار کمتر از میزان ادعا شده است. این در حالی است که بی‌بی‌سی مدعی شده وب‌سایت وزارت امور خارجه هک شده و ۵۰ ترابایت اطلاعات مهم این وزارتخانه به سرقت رفته است.  گروه تروریستی مجاهدین خلق مدعی است از میان اسناد سرقت شده، «چارت سازمانی و کدهای مکاتبات»، «لیست مدیران کل»، «فهرست پرسنل نمایندگی‌ها در تمام کشورها در ۱۵۸ صفحه»، «لیست اعضای شورای مرکزی و مشاورین و فرماندهان پایگاههای مرکز مقاومت بسیج وزارت امور خارجه با شماره تلفن و فکس و سمت نفرات»، «لیست سازمان بسیج کربلا در وزارت خارجه»، «لیست پلاک‌های محرمانه خودروها»، «لیست ۱۰ هزار ۸۷۸ نفر از پرسنل وزارت خارجه با تمام مشخصات»، «لیست ۶ هزار ۴۳۲ نفر با کدهای ویژه پرسنلی»، «لیست خودروهای در اختیار مدیران کل، سایر نهادها و نمایندگی‌ها» و «لیست تلفن معاونین و مدیران کل» را در فضای مجازی منتشر کرده است.

رویداد 24 هم نوشت تصویر کارت بسیج حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه هم در میان اسناد منتشر شده این گروه هکری قرار دارد که تاریخ صدور آن دی ماه ۱۴۰۰ است و به مدت یک سال یعنی تا دی ماه ۱۴۰۱ اعتبار داشته است. این سایت همچنین مدعی شد: بخش دیگری از اسناد منتشر شده مدعی افشای اقدامات صورت گرفته توسط وزارت خارجه در خصوص پرونده اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک است که به اتهام دست داشتن در سوءقصد و تلاش برای بمبگذاری در نشست سالانه گروهک منافقین در پاریس بازداشت و محکوم شده است.

هکی که منجر به برکناری رئیس زندان شد

تابستان سال گذشته هم گروهی که خود را «عدالت علی» نام‌گذاری کرده‌اند، مدعی شدند با نفوذ به سیستم امنیتی زندان اوین توانسته‌اند به تصاویری از داخل این زندان دست پیدا کنند و ادعا کردند دوربین‌های این زندان توسط آنها هک شده است. الف نوشته بود:« این تصاویر که از زندان اوین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده از برخوردهای نامناسب کارکنان و مسئولان زندان با زندانیان حکایت داشت. رفتارهای زننده برخی از سربازان و مسئولان زندان با زندانیان است که احساسات مردم را جریحه‌دار کرد و این اتفاق باعث شد محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، دادستان کل کشور را مامور کند تا بدون فوت وقت به این موضوع رسیدگی کند.»

پس از انتشار این فیلم‌ها رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار کرد: طبق بررسی‌ها مشخص شد این فیلم‌ها مربوط به سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ است. حجت‌الاسلام حسن شجاعی با اشاره به اینکه تخلف محرز است، ادامه داد: حتی یک مورد از این خطاها نیز زیاد است و نباید این حوادث را به خطای مباشران ربط داد. در پی انتشار تصاویری منتسب به وضعیت زندان اوین رئیس وقت سازمان زندان‌ها رفتار‌های مشاهده شده در این تصاویر را غیر قابل قبول خواند و عذرخواهی کرد. البته محمدمهدی حاج محمدی از ریاست زندان اوین برکنار شد و نوشت: «چگونه سر ز خجالت برآورم بر دوست که خدمتی به سزا بر نیامد از دستم.»

نگرانی از هک بانک مرکزی

30 شهریور سال گذشته هم خبر هک شدن سایت بانک مرکزی منتشر شد و  سخنگوی بانک مرکزی اعلام کرد: به دلیل حمله به کانال ارائه دهنده خدمات اینترنتی به بانک مرکزی، از دسترس خارج شده بود بنابراین هر گونه ادعا مبنی بر هک شدن سایت بانک مرکزی تکذیب می‌شود. یک روز بعد برخی سایت‌ها نوشتند« از عصر گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی دست‌به دست می‌شود که بر اساس آن حدود ۷۵ میلیون خط اطلاعات فردی مشتریان حقیقی و حقوقی بانک ملی ایران نشت کرده است. تصاویر تایید نشده‌ای نیز پیرامون این اطلاعات وجود دارد که حکایت از به فروش گذاشتن اطلاعات مشتریان بانکی در فروم‌ها دارد.

براساس گزارش‌های غیر رسمی نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره ملی، شماره کارت، شماره تلفن همراه، شهر، استان و آدرس و نشانی افراد جزو اطلاعاتی است که از طریق این بانک اطلاعاتی نشت پیدا کرده است و گویا اطلاعات حساب افراد جزو اطلاعات درز کرده نیست.» البته بانک مرکزی این ادعاها را تکذیب نکرد و توضیح داد: «پس از دریافت خبری مبنی بر نشت اطلاعات برخی مشتریان، تیم‌های امنیت اطلاعات بانک ملی ایران و شرکت‌های زیرمجموعه به منظور سنجش ادعا نسبت به بررسی اطلاعات سامانه‌ها و استخراج آثار و تبعات محتمل نشت اطلاعات اقدامات لازم را انجام دادند.» سایت سازمان اسناد،  سایت فرودگاه مشهد، صفحه فیس بوک محمدجواد ظریف، سایت وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات،  سایت وزارت ارشاد و... تا کنون مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اند .

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار