| کد مطلب: ۱۰۵۶۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی بازتاب‌های جهانی آزمایش موشک خرمشهر ۴ را بررسی می‌کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل: اگر مکانیزم ماشه فعال شود، ایران وارد فاز مقابله هسته‌ای می‌شود

جمهوری اسلامی ایران دست به یک آزمایش موشکی‌زده است که بازتاب‌های مختلفی در رسانه‌های جهان داشته است. رسانه‌ها در ارتباط با کم و کیف این موشک نوشتند. موشک خرمشهر ۴ با نام «خیبر» جدیدترین محصول موشکی سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع است. این موشک دارای سوخت مایع با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی است که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های راهبردی، از ویژگی‌های تاکتیکی از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز برخوردار است.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل: اگر مکانیزم ماشه فعال شود، ایران وارد فاز مقابله هسته‌ای می‌شود

آرمان ملی آنلاین: استفاده از این سامانه و موتور‌های هدایتگر در سرجنگی منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو می‌شود و عملاً تمام هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین رقم می‌خورد. این ویژگی منجر به آن می‌شود که خرمشهر ۴ یا خیبر بی‌نیاز از فعالیت سیستم هدایت و کنترل در داخل جو باشد و به این ترتیب در برابر حملات جنگ الکترونیک به طور کامل مصون باشد.

متیو میلر سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران درباره واکنش ایالات متحده آمریکا به رونمایی از موشک جدید ایران ادعا کرد: توسعه موشک‌های بالستیک از سوی ایران تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود. وی افزود: ایران با وجود محدودیت‌های برنامه موشکی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، همچنان به دنبال دریافت تکنولوژی مختلف موشکی از تأمین‌کنندگان خارجی است و با بی‌توجهی به این قطعنامه به انجام آزمایش‌های موشکی خود ادامه می‌دهد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اظهاراتی مداخله‌جویانه به رونمایی نسل چهارم موشک خرمشهر (خیبر) ایران واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. رویترز نوست: فرانسه مدعی شد آزمایش موشک بالستیک دوربرد ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد. این فعالیت‌ها در شرایط تداوم تشدید برنامه هسته‌ای ایران نگران‌کننده‌تر است. 

ادعایی برای توسل به مکانیزم ماشه

ادعای فرانسه و آمریکا در مورد اینکه ایران قطع‌نامه۲۲۳۱ را با آزمایش موشکی اخیر خود نقض کرده در حالی مطرح می‌شود که برخی معتقدند غربی‌ها می‌توانند به بهانه اقدام اخیر ایران مکانیزم ماشه را علیه تهران راه‌اندازی کنند. طبق تعریف این مکانیزم؛ اگر هر یک از کشور‌های امضا‌کننده توافق وین اعلام کنند که تخطی در اجرای برجام صورت گرفته، دیگر نیازی نیست مجدداً آن مسأله به شورای امنیت ارسال شود و با گزارش هر یک از امضا‌کنندگان، توافق با تهران به صورت سیستماتیک به قبل از امضای برجام باز می‌گردد و احتمالاً تمامی قطع‌نامه‌هایی که توسط قطع‌نامه۲۲۳۱ لغو شده‌اند، احیا خواهند شد. از سوی دیگر بر اساس این قطع‌نامه ایران برای مدت محدودی نمی‌توانست تسلیحات نظامی خریداری کند و آن مدت نیز گذشته است و برجام یک توافق‌نامه در ارتباط با پرونده هسته‌ای و نه توافقی برای محدودیت امور نظامی ایران است. 

تقسیم کار برای فعال کردن مکانیزم ماشه

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در این ارتباط با «آرمان‌ملی» گفت: نباید تنها با یک نگاه حقوقی به مسأله برجام بنگریم، چرا که پرونده هسته‌ای ایران یک پرونده حقوقی و سیاسی است و ابعاد سیاسی آن بر بعد حقوقی آن سایه افکنده است. اگر ابعاد موضع‌گیری‌های اخیر غربی‌ها را بررسی کنیم به نوعی تقسیم کار بین کشور‌های غربی و رژیم صهیونیستی خواهیم رسید. آن‌ها با موضع‌گیری و احتمالاً وضع تحریم‌هایی علیه ابعاد متعارف نظامی ایران تلاش دارند سازوکار جدیدی علیه ایران ایجاد کنند تا از این مسیر مکانیزم ماشه را علیه تهران فعال کنند.

در یک سوی ماجرا صهیونیست‌ها حمله به تأسیسات هسته‌ای علیه ایران را شبهه‌سازی می‌کند و حتی یک مانور مشترک با آمریکایی‌ها با موضع حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را انجام می‌دهد. در سوی دیگر ماجرا نیز نتانیاهو هم بار‌ها اعلام کرده‌ آنچه حتمی است حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است و آمریکایی‌ها هم اخیراً بعد از چند سال از این عبارت که همه گزینه‌ها علیه ایران روی میز است، استفاده می‌کنند. 

تعریف مکانیزم ماشه برای حفاظت از تل‌آویو

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در ارتباط با انقضای تاریخ محدودیت‌های تسلیحاتی ایران افزود: با انقضای این تاریخ ایران می‌تواند در زمینه تسلیحات متعارف حتی تسلیحات موشکی از تولید تا خرید و فروش اقدام کند. آخرین موشکی که ایران رونمایی کرده قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را ندارد. آزمایش این موشک یک پیام فنی است که ایران به غرب ارسال می‌کند و غربی‌ها هم در برابر از نقض قطع‌نامه۲۲۳۱ توسط ایران با این آزمایش و وضع مکانیزم ماشه در برابر تهران سخن به میان آوردند.

از سوی دیگر در قرارداد امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا آورده شده که آمریکا مانعی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران نیست اما اگر این رژیم اقدامی علیه ایران انجام داد حق ایران را برای مقابله با این رژیم به رسمیت نمی‌شناسد و حتی بار‌ها آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند در چنین شرایطی اگر ایران مقابله به مثل کند، آن‌ها وارد جنگ با تهران خواهند شد. حتی آمریکایی‌ها معتقدند که ایران در برابر تهدیدات جنگ سردی صهیونیست‌ها حق ندارد قابلیت‌های خود را به رخ بکشد و در صورت انجام این اقدام از سوی ایران آن‌ها از مکانیزم ماشه علیه ایران استفاده می‌کنند. 

مدیریت مسأله هسته‌ای و موشکی ایران ذیل یک پروند

فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه حدود دو دهه است مباحث هسته‌ای بین ایران و غرب مطرح است اما این‌بار برای اولین مرتبه است که یک موضوع غیر هسته‌ای عامل اختلاف ایران و غرب‌شده؛ گفت: به طور طبیعی چون ایران در زمینه هسته‌ای پرونده ابعاد نظامی احتمالی را بسته است تنها بهانه‌ای که ممکن است به وجود ‌آید، طرح مکانیزم ماشه علیه ایران است.

به عبارتی طرح مکانیزم ماشه علیه موشک‌های ایران تقسیم کاری است که غربی‌ها و اروپایی‌ها قصد دارند علیه ایران شکل دهند. یعنی همان مثلثی که قصد داشتند برجام یک را با برجام دو (محدود‌سازی توان موشکی ایران) تلفیق کنند، بعد از اینکه نتوانستند به نتیجه برسند تلاش می‌کنند از برجام و قطع‌نامه پشتیبان آن یعنی قطع‌نامه ۲۲۳۱ استفاده کنند و بهانه‌ای را ایجاد نمایند تا موضع موشکی و هسته‌ای ایران را در یک کاسه مدیریت کنند. 

برخورد با آرماگدون هسته‌ای

فلاحت پیشه با تأکید بر اینکه اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود و غربی‌ها اکنون به هر بهانه‌ای می‌خواستند مکانیزم ماشه را علیه ایران فعال کنند؛ کار برای آن‌ها ساده‌تر بود، گفت: اگر اکنون غربی‌ها بخواهند مکانیزم ماشه را علیه ایران فعال کنند؛ تهران منتظر فرجه یک ماهه نخواهد ماند که قطع‌نامه‌ای علیه ایران در شورای امنیت شکل بگیرد و این احتمال وجود دارد که در برابر این اقدام غرب، ایران مقابله به مثل را نه در زمینه موشکی بلکه در زمینه هسته‌ای انجام دهد.

ایران برای مقابله با جنگ سرد رژیم صهیونیستی علیه خود قابلیت‌های پدافند هوایی خود را نشان می‌دهد اما اگر مکانیزم ماشه فعال شود، تهران وارد فاز مقابله هسته‌ای خواهد شد. چرا که زمانی که تأسیسات هسته‌ای ایران مورد تهدیدات بازیگرانی مانند صهیونیست‌ها قرار گیرد، ایران هم مجبور است باز تعریفی دفاعی از تأسیسات هسته‌ای انجام دهد که ممکن است باعث تضاد بی‌سابقه‌ای در معادلات بین‌المللی شود. معنای این مورد نیز آن است که شاهد آرماگدون (آخرالزمان سیاسی) در مناسبات هسته‌ای خواهیم بود ودیپلماسی هسته‌ای شکست خواهد خورد. 

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار