| کد مطلب: ۱۰۵۶۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد

آمریکا و اروپا همچنان روی دور باطل فشار حداکثری/ ماجرای خانه اصفهان هم به لیست تحریم‌ها راه یافت!

تحریم‌های مرتبط با پرونده خانه اصفهان از سوی اتحادیه اروپا، رأی پارلمان سوئد به طرح تروریستی اعلام شدن سپاه، تحریم 8 فرد و یک نهاد از سوی شورای اتحادیه و نیز طرح کنگره باعنوان «قانون مبارزه با جرم و جنایت» تنها در چند روز اخیر اتفاق افتاده‌ که از ناکارآمدی و دور باطل پروژه تحریم نشان دارد.

آمریکا و اروپا همچنان روی دور باطل فشار حداکثری/ ماجرای خانه اصفهان هم به لیست تحریم‌ها راه یافت!

آرمان ملی آنلاین: به محض اینکه واژه «تحریم» از ذهن می‌گذرد، سیاست‌های خصمانه غرب طی بیش از چهار دهه اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران نیز به ذهن متبادر می‌شود؛ سیاستی که باوجود تکرار ناکارآمدی، همچنان به بهانه‌های مختلف و واهی در جریان است. به‌تازگی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تداوم مواضع مداخله‌جویانه غرب در امور داخلی ایران از وضع بسته جدید تحریمی علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری خبر داده‌ است.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در ارتباط با پرونده خانه اصفهان است که در پی حمله تروریستی صورت گرفته، تعدادی از نیروهای حافظ امنیت به شهادت رسیدند. مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد که عوامل این حمله تروریستی روز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به دار مجازات آویخته شدند. رفتار مداخله‌جویانه غرب در امور داخلی کشورمان ادامه سیاست ناکارآمد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکاست که استانداردهای دوگانه و غیر واقع‌بینانه توام با استفاده ابزاری از مفاهیم حقوق بشری را اثبات می‌کند.

باوجود انتقادات سران بروکسل و حتی بایدن از سیاست‌های تهاجمی ترامپ علیه ایران در طی رقابت‌های انتخاباتی اما کارزار فشار حداکثری تا به امروز به انحای گوناگون توسط سیاست‌مداران تندروی این کشور و نیز متحدان اروپایی آنها جریان داشته‌است. رأی مثبت اخیر پارلمان سوئد به طرح تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران و نیز تحریم هشت فرد و یک نهاد از سوی شورای اتحادیه اروپا تنها چند مورد از تداوم کارزار فشار حداکثری طی روزهای اخیر به شمار می‌رود؛ موضوعی که مقامات جمهوری اسلامی را بر آن داشت تا به تلافی تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و بریتانیا، متقابلا تحریم‌هایی را علیه برخی اشخاص و نهادهای آنها اعلام و اعمال کنند. همچنین حدود دو هفته پیش شاهد اجرای یک تاکتیک ضدایرانی از سوی کنگره آمریکا بودیم.

روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی با مطرح کردن ادعاهایی علیه عملکرد نظامی ایران، طرحی با نام «قانون مبارزه با جرم و جنایت» را به مجلس نمایندگان این کشور ارائه کردند که شامل اعمال تحریم‌ها علیه «طیفی گسترده از فعالیت‌های» حامی برنامه موشکی و پهپادی ایران می‌شد. با نگاهی اجمالی به نقش و جایگاه کنونی ایران در منطقه و فرامنطقه، شکست پروژه تحریم و تهدید آشکار می‌شود.

شکست تحریم حتی باعث شد که «ریچارد نفیو» معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که از وی به‌عنوان «معمار تحریم‌های آمریکا علیه ایران» نام می‌برند، از تیم مذاکره‌کننده کنار گذاشته شود. از نگاه ناظران، برخلاف «رابرت مالی» که متهم به رفتار ملایم با ایران است، نفیو در طول مذاکرات قبلی خواستار اتخاذ مواضع سفت و سخت‌تری در مذاکرات هستند.

«رابرت مالی» که از سوی بایدن به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب شده، بعد از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در مصاحبه‌ای اعتراف کرده ‌بود که این دولت جمهوریخواه در مواجهه با ایران شکست خورده‌است. از نگاه وی هر چند فشار تحریم اقتصاد ایران را دچار مشکل ساخته اما ترامپ را به اهداف خود که کشاندن ایران پای میز مذاکره، تغییر رفتار ایران در منطقه و یا حتی تغییر رژیم، نزدیک نکرده‌است. بنابراین تحریم فقط در سطح تحریم باقی مانده‌است.

رابرت مالی نتیجه گرفت که تجربه چهل ساله جمهوری اسلامی این موضوع را آشکار ساخته که مقامات تهران را نمی‌توان صرفا با تحریم و ابزار فشار به تسلیم وادار کرد. چند روز پیش وبسایت «جی. استریت» متعلق به یک گروه غیرانتفاعی در آمریکا که برای رژیم صهیونیستی لابی‌گری انجام می‌دهد در مطلبی به مناسبت پنجمین سالگرد خروج از برجام با تاکید بر اینکه «وقت اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران است»، نوشت: پنج سال بعد از کنارگذاشتن توافق ایران وقت اعتراف به شکست فشار حداکثری است. محور عبری و غربی به نقش بی‌بدیل ایران در معادلات منطقه پی‌برده‌است از ناگزیری اعراب به ترمیم روابط با تهران گرفته تا آغوش باز سازمان‌های اثرگذار همچون «بریکس» و «شانگهای» بر روی ایران. همچنین گسترش روابط ایران و همسایگان و توافقات راهبردی با چین و روسیه، از بازی پیروزمندانه ایران در صفحه شطرنج منطقه نشان دارد؛ صفحه‌ای که در آن نشانی از موفقیت و پیشبرد پروژه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به چشم نمی‌خورد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار