| کد مطلب: ۱۰۵۶۵۹۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» ادعای ناپدید شدن فرش‌های نفیس در دولت روحانی را بررسی می‌کند

اطلاعات منابع آگاه درباره فرش‌های سعدآباد/ دستور دادستان کل کشور برای پیگیری مستندات

چندی است که خبر خروج و ناپدیدشدن فرش‌های نفیس ساختمان حافظیه نهاد ریاست‌جمهوری در نزدیکی کاخ سعدآباد به خوراک خبری رسانه‌ها تبدیل شده و هر رسانه‌ای از ظن خود به این مساله و ابعاد آن می‌پردازد. این در حالی است که گفته می‌شود این فرش‌های مفقود شده طی سال‌های 92 تا 95 از این ساختمان خارج شده است.

اطلاعات منابع آگاه درباره فرش‌های سعدآباد/ دستور دادستان کل کشور برای پیگیری مستندات

آرمان ملی آنلاین : در خصوص ساختمان حافظیه لازم به ذکر است که این ساختمان که متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری است تحت عنوان محلی برای استقبال از روسای جمهور و مهمانان خارجی توسط دولت استفاده می‌شود. از سوی دیگر در مورد فرش‌های ناپدید شده نیز گفته می‌شود که از فرش‌های نفیس و ارزشمند ملی بوده است که تصاویر برخی از آنها در کتاب «گنجینه تار و پود، مجموعه تصاویر دومین کلکسیون بزرگ فرش جهان» در سال ۹۱ منتشر شده است.

این در حالی است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم گزارشی با عنوان «خروج غیر قانونی اموالی نظیر ۴۸ تخته فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از ساختمان حافظیه سعدآباد» ارجاع شد و پس از آن تیم ویژه‌ای با همکاری سازمان‌های نظارتی تشکیل و به بررسی همه جانبه موضوع مفقود شدن فرش‌های نفیس در دولت قبل پرداخته شد. آن طور که کارشناسان این حوزه گفته‌اند با بررسی تنها ۱۰ تخته از فرش‌های خارج شده و بر اساس قدمت تاریخی آن، نوع طراحی، مکتب هنری و خصوصیات فیزیکی ارزش نسبی آن‌ها را مبلغی معادل ۱۲۷ میلیارد تومان اعلام شده است.

10 تخته فرشی که به گفته رسانه‌ها متعلق به سبک‌های مشهدی، اصفهان و تودشک است که یکی از آن‌ها از نظر قدمت به دوره قاجار می‌رسد. آنطور که از روایت یکی از شاهدان که در همان دوران در ساختمان حافظیه مسئولیت داشته است برمی‌آید فرش‌ها در سال 95 با یکدستگاه وانت مزدا از ساختمان به بیرون منتقل شده است. حال پرسش اینجاست که چگونه در یک ساختمان منتسب به نهادی حساس و مهم مثل ریاست‌جمهوری که انوع محافظت‌ها از آن صورت می‌گیرد چند تخته فرش نفیس به‌راحتی و بدون هیچگونه پرس و جو یا ثبت و ضبطی از این نهاد خارج شود؟

مهم‌تر آنکه این اتفاق در بازه زمانی سال‌های 1392 تا 1395 اتفاق افتاده و نه در دولت وقت یعنی دولت یازدهم و دوازدهم حسن روحانی بدان پرداخته شده و نه از 1400 تا کنون یعنی چیزی قریب به 7 سال این موضوع مسکوت باقی مانده و تازه چند روزی است که دوباره مطرح شده است. از همین‌رو است که برخی معتقدند خروج فرش‌های نفیس توسط یک کارمند نهاد ریاست‌جمهوری و در یک مقطع زمانی تقریبا محال است. احتمالا اقدامات انجام شده توسط بیش از یک نفر در مواقع متعدد صورت پذیرفته و در مراحل مختلف تصاحب، حمل و نگهداری از اموال مفقودی نیز محتمل است که اشخاص متعددی در موضوع دخیل باشند. هرچند که هنوز هیچ شخص یا اشخاصی در این خصوص معرفی نشده و نهاد ریاست‌جمهوری نیز واکنشی در این خصوص نداشته است. باید دید که دستگاه‌های مسئول و مرتبط مثل نهاد ریاست‌جمهوری و دستگاه قضائی و اطلاعاتی چه واکنشی در خصوص این موضوع خواهند داشت. 

یک خبر و چند پرسش 

پس از اینکه طی چند وقت گذشته مختلف خبر ناپدیدشدن فرش‌های ساختمان حافظیه نهاد ریاست‌جمهوری رسانه‌ای شد شاهد برخی واکنش‌ها نیز به این مساله بودیم. چنانکه «ایلنا» نوشت؛ بنا به گفته یک منبع آگاه اخیرا دادستان محترم کل کشور، دادستان‌ها را مکلف کرده مستندات مطالب منتشر شده در فضای مجازی پیرامون مفقود شدن فرش‌های ساختمان حافظیه سعدآباد را پیگیری کنند و تصریح کرده‌ ادعاهای بدون مبنا و سند که جامعه را ملتهب و امنیت روانی را مخدوش می‌کند، قابل گذشت نیست.

یکی از مطالبی که چند روزی است در فضای مجازی منتشر شده، گزارش مبهمی درباره ادعای مفقودشدن تعدادی فرش نفیس از ساختمان حافظیه نهاد ریاست‌جمهوری در سعدآباد به نقل از شاهدان نامعلوم است. این منبع آگاه درباره این خبر چند ابهام و سؤال‌ نیز مطرح کرده است: نهاد ریاست‌جمهوری به محض دریافت نخستین گزارش در این باره در سال ۱۳۹۹ که سابقه امر را به دوره قبل از آغاز کار دولت یازدهم می‌رساند، رسیدگی لازم را انجام داده و موضوع را فورا به مراجع نظارتی و قضائی ارجاع داده است. آیا طرح رسانه‌ای موضوع، سه سال بعد، بیش از آنکه به گذشته و اصل موضوع مربوط باشد، برای انحراف اذهان نیست؟

انتقال هرگونه سند و دارایی منقول و غیرمنقول در ادارات دولتی از دستورالعملی مشخص تبعیت می‌کند و هر قدر مراکز دولتی حساس‌تر باشند، این دستورالعمل‌ها دقیق‌تر و حساس‌تر عمل می‌کند. چطور محموله‌ای از فرش توسط یک وانت بارگیری شده و بدون مجوز حراست نهاد ریاست‌جمهوری که زیر نظر وزارت اطلاعات عمل می‌کند و حفاظت فیزیکی ساختمان حافظیه ، از این ساختمان خارج شده است؟ این منبع آگاه تصریح کرد: انتشار خبری مخدوش، مغشوش و بدون ذکر هیچ منبع و ارائه سندی معتبر صرفا بنا بر ادعای یک ناشاهد ناشناس در یک رسانه رسمی چطور می‌تواند مستند باشد؟ مراجع قانونی و قضائی باید از رسانه‌ها بخواهند اسناد خود را در این خصوص در اختیار مراجع قانونی بگذارند و نام فردی که فرش‌ها به خانه او منتقل شده را افشا کنند. 

واکنش مجموعه سعدآباد

مجموعه سعدآباد درباره ادعای مفقودشدن فرش‌ها توضیحاتی ارائه کرد. روابط عمومی مجموعه فرهنگی ‌تاریخی سعدآباد اظهارداشت: روز یکشنبه خبری مبنی بر «ناپدیدشدن فرش‌های نفیس ساختمان حافظیه سعدآباد در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵» منتشر شد و بازتاب گسترده‌ای میان افکار عمومی داشت. همان‌طور که در خبر یاد شده آمده؛ ساختمان حافظیه متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری است و حفاظت از آن در حیطه وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی نیست. مجموعه ۱۸۰ هکتاری سعدآباد مشتمل بر بناها و کاخ‌موزه‌هایی است که برخی از آن‌ها در تملک نهادهایی غیر از میراث فرهنگی است.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار