| کد مطلب: ۱۰۵۵۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد

، عضو کمیسیون اجتماعی:

عنابستانی: کل تیم اقتصادی دولت با هم بروند ؛ یک تیم دیگر بیاید / مشکل درک نادرست درباره مهار نقدینگی است

یک نماینده مجلس گفت: به نظر من کلا تیم اقتصادی دولت همه باهم باید بروند و یک تیم دیگر بیاید، حالا دو نفرشان رفتند بقیه هم ان‌شاءالله بروند و تیم بهتری بیاید.

عنابستانی: کل تیم اقتصادی دولت با هم بروند ؛ یک تیم دیگر بیاید / مشکل درک نادرست درباره مهار نقدینگی است

آرمان‌ملی آنلاین ایلنا نوشت، علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص عملکرد دولت در حوزه مهار تورم و رشد قیمت‌ها طی دو ماه ابتدایی سال در انواع کالاهای مصرفی، گفت: به نظر من یکی از اشکالات در کار درک نادرست درخصوص مساله مهار نقدینگی و برنامه‌ریزی غیرصحیح بر همین اساس است.

به گزارش ایلنا،الان در بسته مهار تورم دولت به عنوان یکی از اقدامات و اهداف اولیه و به قولی هدف شماره اول «مهار نقدینگی» آمده است. به‌نظر من اقتصاددان‌های حاکم بر دولت یک مقداری این مساله مهار نقدینگی را اشتباه گرفته‌اند.

در خصوص نقدینگی اینکه گفته می‌شود رشد نکند تاحدودی حرف درستی است البته آن را هم محکم نمی‌شود گفت که قطعا درست است.

اگر ما بتوانیم نقدینگی موجود را به سمت تولید هدایت کنیم، نه‌تنها باعث تورم نمی‌شود بلکه اتفاقا به شدت نقش کاهشی در تورم دارد. حتی در حالتی که ما عمده نقدینگی کشور را به سمت تولید هدایت کنیم، اگر نقدینگی رشد کند هم خوب است.

یعنی نقدینگی رشد کند و این به نفع کشور است چون ما نقدینگی را به سمت تولید برده‌ایم و تولید رونق می‌گیرد، عرضه کالا به بازار افزایش پیدا می‌کند و خود به خود تورم کاهش پیدا می‌کند؛ ضمنا رشد تولید و رونق تولید را هم داریم.

همین که می‌گویند «مهار نقدینگی» به سرعت می‌روند سراغ کنترل نقدینگی به صورت عام، بعد در این زمینه زورشان به دلال‌ها و واسطه‌ها نمی‌رسد و نتیجه‌اش می‌شود رکود و عدم تولید و در نتیجه افزایش تورم را به‌دنبال خواهد داشت.

به‌نظرم فهم این‌ها خیلی سخت نیست، آدم اگر اقتصاد هم نخوانده باشد و عقل داشته باشد، می‌تواند این‌ها را بفهمد منتها دوستان اشتباه گرفته‌اند.

برای مهار تورم راهی نیست به جز اینکه ما به سمت رشد تولید برویم و رشد تولید هم به موضوعات مختلفی نیاز دارد. رشد حمایت می‌خواهد، به نقدینگی نیاز دارد، کمک نیاز دارد، یارانه می‌خواهد، کاهش قیمت‌های تمام شده سیستمی مانند کاهش قیمت انرژی می‌خواهد و موارد دیگر تا تولید بتواند مقاومت کند و در مقابل بازار خارجی رقابت کند.

آن وقت ما می‌توانیم به رشد تولید و کاهش تورم فکر کنیم، امیدوارم دولت برای کاهش تورم این مساله را اصل قرار دهد و متوجه باشد که با پنهان کردن آمارها و مخفی کردن نرخ تورم مشکلی از کشور حل نمی‌شود.

به نظر من کلا تیم اقتصادی دولت همه باهم باید بروند و یک تیم دیگر بیاید، حالا دو نفرشان رفتند بقیه هم ان‌شاءالله بروند و تیم بهتری بیاید.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار