| کد مطلب: ۱۱۱۲۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد

محسن جلیلوند در گفت و گو با«آرمان ملی»:

ایران پیروز جنگ روایت ها در مقابل اسرائیل است/ ایران قصد ندارد سطح تنش را به بحران تبدیل کند

آرمان ملی- احسان انصاری:واکنش اسرائیل به حمله نظامی ایران چه خواهد بود؟ در شرایط کنونی این مهم ترین سوالی است که افکار عمومی جهان و ایران با آن مواجه است.شواهد و قرائن نشان می دهد که اسرائیل به دنبال حمله مستقیم به خاک ایران نیست. این در حالی است که شایعاتی بین بخش هایی از مردم مبنی بر احتمال این حمله به وجود آمده که البته بیشتر جنبه شایعه دارد.

ایران پیروز جنگ روایت ها در مقابل اسرائیل است/ ایران قصد ندارد سطح تنش را به بحران تبدیل کند

 با این وجود این موضوع که اسرائیل در مقابل حمله ایران هیچ واکنشی نشان نخواهد داد تا حدود زیادی خوش بینانه خواهد بود.«آرمان ملی» برای بررسی این موضوع و پیامدهای حمله نظامی ایران به اسرائیل با دکتر محسن جلیلوند، تحلیل گر روابط بین الملل گفت وگو کرده است. جلیلوند معقتد است:« این گزینه که اسرائیل به حمله ایران پاسخ خواهد داد قطعأ این اتفاق دیر یا زود رخ خواهد داد.ایران نیز در سراسر جهان منافعی دارد و دوستانی دارد که ممکن است در دسترس اسرائیل قرار داشته باشد. محور مقاومت یکی از گزینه های اقدام متقابل خواهد بود.

هنگامی که ایران از خاک عراق به پایگاه آمریکا حمله کرد آمریکا به خاک ایران حمله نکرد و بلکه در داخل خاک عراق رهبران جبهه مقاومت را ترور کردند.به همین دلیل لزومی ندارد که اسرائیل برای پاسخ متقابل به ایران به خاک ایران حمله کند».  وی در ادامه می افزاید:«واقعیت این است که ایران قصد نداشت سطح منازعه را از تنش به بحران تبدیل کند. در شرایط کنونی نیز سطح منازعه در حد تنش است و نه بحران.به هر حال ایران و اسرائیل وارد دالانی شده اند که در نهایت به بحران منجر خواهد شد.در شرایط کنونی اگر اسرائیل به ایران حمله کند این دالان به بحران منجر خواهد شد و تنش به بحران تبدیل خواهد شد.ایران نمی خواهد سطح تنش  از این بیشتر شود.

به همین دلیل نیز براساس آنچه  امیر عبداللهیان گفته است ایران72 ساعت قبل از حمله  به کشورهای همسایه اطلاع داده و جزئیات را نیز بیان کرده است.اینکه نتیجه نظامی این اقدام چیست موضوعی است که در پشت این اراده قرار می گیرد و در اولویت نخست قرار ندارد.بدون تردید اگر ایران قصد داشت سطح تنش را افزایش بدهد با پهپادهای بیشتر و موشک های قوی تری به اسرائیل حمله می کرد.این موضوع که گنبد آهنین و سیستم پدافند هوایی اسرائیل چه عملکردی در این حمله داشته بحث دیگری است. آنچه مسلم است این است که ایران قصد نداشته این تنش را به بحران تبدیل کند.این وضعیت از نظر نظامی است.

از نظر سیاسی در شرایط کنونی نتانیاهو از زیر برخی از فشارها خارج شده است.تا قبل از حمله ایران به اسرائیل نتانیاهو در زمینه تقابل با حماس و حمله به رفح دچار تردید بود. با این وجود با حمله ایران به اسرائیل حداقل در کوتاه مدت از زیر فشارها خارج شده است.از نظر تبلیغاتی و جنگ روایت ها نیز من معتقدم ایران پیروز جنگ روایت ها بوده است.دلیل این موضوع این است که اسرائیل تا زمانی که این مصاحبه انجام می شود هیچ کاری در مقابل ایران انجام نداده است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار