| کد مطلب: ۱۰۶۱۷۶۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» واکنش‌ها پیرامون طرح عفاف و حجاب را بررسی می‌کند

موضع متفاوت وزیر رئیسی درباره حجاب | پوشاک مناسب و ارزان مشکل حجاب است؟

سال‌ها و شاید بتوان گفت دهه‌هاست که جامعه ایرانی با مساله حجاب و نوع رویکرد و مواجهه حاکمیت با این مساله مواجه است و روزگار می‌گذراند، اما طی این مدت هنوز قانون مدونی که با ابعاد مختلف این مساله و تاثیرات آن بر جامعه بتواند بحث نحوه پوشش و مساله عفاف و حجاب را یکبار برای همیشه حل و فصل کند تاکنون وجود نداشته است. هر چند که اگر هم قانون یا دستور‌العملی در این خصوص وجود داشته چندان بعد عملیاتی و اجرایی نگرفته است. البته پر واضح است که حجاب به لحاظ شرعی امری واجب و از دستورات صریح دینی است و در بعد عرفی نیز به نوعی قانونی نانوشته در جامعه است از سوی حاکمیت اجرا می‌شود که البته چندی است به لحاظ قانونی نیز در مجلس در حال پردازش است تا قانون عفاف و حجاب نیز رسما اعلام و ابلاغ شود.

موضع متفاوت وزیر رئیسی درباره حجاب | پوشاک مناسب و ارزان مشکل حجاب است؟

 

به گزارش آرمان ملی آنلاین از همین‌رو است که مساله حجاب یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به جهت تاثیرات مستقیم و موثری که در حوزه‌های مختلف از خود برجای می‌گذارد حاکمیت و جامعه را مبتلابه خود کرده است. هر چند که در این میان نگاه  برخی با حاکمیت همخوانی چندانی ندارد. البته بخش  بزرگی از جامعه نیز بالعکس کاملا بر موازین رسمی حجاب واقف و پذیرای آن هستند. اما شرایط امروز جامعه برای اینکه مفهوم حجاب و عفاف در جامعه فراگیر و در بین اقشاری به هر دلیل بدان معتقد نیستند باورپذیر گردد نیز نیازمند رویکرد فرهنگی و اقناعی است. رویکردی که به‌رغم تاکیدات بسیار بر آن چندان قدمی در این مسیر برداشته نشده است. چیزی حدود 32 دستگاه فرهنگی مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه مسئولیت دارند و برای آن ردیف بودجه دریافت می‌کنند، اما مشخص نیست که چرا همیشه زمانی‌که بحث مقابله با بی‌حجابی و بد‌پوشی می‌شود دقیقا سی و دومین دستگاه یعنی نیروی انتظامی وارد عمل می‌شود.

صحبت اینجاست مشخصا دستگاه‌های فرهنگی دیگر از سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد احیای امر به معروف، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان حج و زیارت، کمیته امداد امام‌خمینی، بنیاد شهید و سازمان صداوسیما گرفته تا وزارت علوم، دانشگاه‌ها، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه کارکرد موثری برای اقناع و فرهنگسازی در جامعه در جهت احیای فرهنگ حجاب در جامعه داشته‌‌اند؟ اتفاقا مطالبه اصلی نیز همین است که دستگاه‌های فرهنگی مسئول به نحوی کار کنند تا کار به جایی نرسد که نیروی انتظامی به میان بیاید. 

موضع متفاوت آقای وزیر 

نوع مواجهه بخشی از مردم با موضوع پوشش و حجاب بعضا موجب بروز ناهنجاری‌هایی در جامعه شده که اساسا مساله حجاب را تحت‌الشعاع قرارداده و همین امر نیز باعث شده تا مسئولان امر نیز به فکر تقابل با این نوع ناهنجاری‌ها باشند و نیروی انتظامی به‌عنوان بازوی اجرایی و عملیاتی برای این کار به خیابان‌ها بیاید. گرچه پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان و چهره‌های سیاسی و اجتماعی نسبت به عدم کارآیی پروژه‌هایی مانند گشت ارشاد خبر داده بودند. اما گویی بازهم بعد از گذشت قریب به 7 ماه از تحولات نیمه دوم سال گذشته بازهم گشت ارشاد با ساز و کار دیگری بازگشته است.

چه اینکه چندی پیش مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس درباره بازگشت دوباره ون‌های گشت ارشاد در خیابان‌ها گفت: «در جامعه یک عده‌ای اصرار دارند که دیگران آنگونه شوند که آن‌ها می‌خواهند در مقابل عده دیگری هم نمی‌خواهند مطابق سلیقه و عقاید آن‌ها رفتار کنند. حال اگر روی موضوع گشت ارشاد اصرار بیشتری شود، اختلاف بین این دو گروه افزایش پیدا خواهد کرد و فردا روز بی‌حجاب‌ها با محجبه‌ها برخورد خواهند کرد و برعکس.» با این حال وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص علل بروز بدحجابی نظر دیگری دارد. سید عزت‌الله ضرغامی؛ می‌گوید: «معتقدیم یکی از مسائل در مورد حجاب، نبودن پوشاک مناسب، زیبا و ارزان‌قیمت برای زنان و دختران جوان است. در مورد حجاب، باید فعالیت‌های ایجابی انجام دهیم تا به نتیجه مناسب برسیم.» گرچه حرف ضرغامی پربیراه هم نیست و قیمت بالای پوشاک مناسب را نیز می‌توان دلیلی بر این مساله بر شمرد. البته اینکه پوشاک مناسب چه تعریفی دارد در جای خود محل بحث است که به‌نظر در نوع نگاه جامعه و مسئولان در این موضوع نیز تفاوت وجود دارد.

البته ضرغامی پیش از این نیز در این خصوص به اظهارنظر پرداخته بود جایی‌که در واکنش به حکم اخیر علیه آزاده صمدی هنرمند سینما و تلویزیون در توئیتر نوشت: «اعلام عمومی مجازات کار در غسالخانه و یا ارائه‌ گواهی سلامت روانی برای متخلفان حجاب، به‌جای اینکه مشکل حجاب و عفاف را حل کند، باعث ایجاد چالش‌های مهم‌تر و بیشتری خواهد شد. فکر نمی‌کنم جناب آقای محسنی‌اژه‌ای، موافق صدور این احکام باشند.»

تکذیب دستور رئیس‌جمهور

چندی پیش بود که پس از انتشار فیلمی در فضای مجازی با مضمون بازگشت؛ گشت ارشاد سخنگوی فرماندهی انتظامی از مستقر شدن گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس برای مقابله با پوشش نامتعارف در سراسر کشور خبر داد و این موضوع را رسما تایید کرد. از همان زمان تاکنون صحبت‌هایی پیرامون این موضوع بود که اساسا بازگشت پلیس به خیابان‌ها برای مقابله با بی‌حجابی با دستور مستقیم کدام نهاد صورت گرفته است که سردار سعید منتظرالمهدی گفت: «برخورد با پوشش‌های نامتعارف از سوی پلیس دستور رئیس‌جمهور، وزیر کشور و قوه قضائیه است و پلیس مجبور به اجرای این طرح در کنار تمام وظایف دیگرش است. در واقع پلیس می‌تواند نظر خود برای نحوه اجرای این طرح را اعلام کند اما تصمیم‌گیرنده نهایی نیست.»

این در حالی است که این مساله با تکذیب دولت روبه‌رو شده است. چنانکه روزگذشته معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور درحاشیه جلسه هیات دولت درباره دستور رئیس‌جمهور برای بازگشت گشت‌های مربوط به حجاب در سطح شهر بیان داشت: مسئول اجرایی نیستیم، دستور را نشنیده‌ام؛ از مسئولان وزارت کشور بپرسید. انسیه خزعلی درباره اینکه گفته شده این مساله دستور رئیس‌جمهور بوده تاکید کرد که چنین چیزی نشنیده‌ایم. وی تصریح کرد: جلسه هیات دولت تصویب شد که برای اولین‌بار یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از زنان و خانواده اختصاص یابد که آیین‌نامه آن تصویب شد.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار