| کد مطلب: ۱۰۶۲۱۰۳
لینک کوتاه کپی شد

اردوغان به دنبال خروج از انزوا

اقدام اخیر رجب طیب اردوغان در دعوت از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و بنیامین نتانیاهو رئیس رژیم صهیونیستی با هدفی صورت گرفته است. رجب طیب اردوغان در شرایط خاص منطقه تلاش می‌کند بار دیگر موضوع صلح ابراهیم را زنده کرده و شرایطی را فراهم آورد که انتفاضه‌ای که اخیرا در کرانه غربی علیه صهیونیست‌ها صورت گرفته به حاشیه رانده شود و فضای امنیتی جدیدی برای اسرائیل به وجود آید.

 اردوغان به دنبال خروج از انزوا

به گزارش آرمان ملی آنلاین حسن هانی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت:به نظر بعد از به روی کار آمدن کابینه بنیامین نتانیاهو و حملات و تهاجمات غیر قابل توجیه ارتش اسرائیل علیه مردم جنین یک انتفاضه بزرگی از غزه تا کرانه باختری رود اردن آغاز شده است و این مساله اسرائیل را از  نقطه نظر امنیتی و نظامی  مورد تهدید قرار می‌دهد لذا بعد از سفری که  طیب اردوغان به سه کشور حوزه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات و قطر انجام داد، رئیس جمهور ترکیه قصد دارد جبهه‌ای با حضور ترکیه، رژیم صهیونیستی، کشورهای عربی و تشکیلات خودگردان تشکیل دهد که محوریت آن در دست ترکیه باشد.

به همین علت این دعوت برای خاموش کردن ملت فلسطین است و به نوعی  از طرف رژیم صهیونیستی و آمریکا این سیگنال به اردوغان ارسال شده تا محوریت کشورهای عربی با اسرائیل علیه انتفاضه برقرار شود. به همین علت اگر این دعوت صورت بگیرد و نشستی بین رئیس تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی برقرار شود، ممکن است فضای امنیتی  جدید برای اسرائیل رقم زده شده و ترکیه بتواند بار دیگر طرح صلح ابراهیم  را در مدار توجه کشورهای عربی و صهیونیست‌ها قرار دهد. ترکیه تلاش دارد از انزوا خارج شود و با در نظر گرفتن بهبود شرایط منطقه  و همگرایی ایران با کشورهای عربی احساس می‌کند از این  غافله عقب مانده است.

از این رو با اهدای اتومبیلی ساخت ترکیه اقدام کاملا هوشمندانه انجام داد تا بتواند بر منابع طبیعی و ثروت‌های حوزه خلیج فارس تسلط پیدا کند و بازاری برای کالاهای ترک یافته و این بازارها را از ایران بگیرد.  این حرکت اردوغان به نوعی حرکتی برای خروج ترکیه از انزوایی است که احساس می کند با برقراری رابطه ایران و عربستان برای ترکیه به وجود آمده است. ترکیه هر تلاشی خواهد کرد که در فضای جدید منطقه‌ای دست برتری را داشته باشد از این منظر برای اینکه از تحولات منطقه عقب نماند اجرایی کردن طرح ابراهیم را با کمک کشورهای منطقه در نظر دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار