| کد مطلب: ۱۰۶۰۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد

حاکمیت ابدی ایران بر جزایر سه‌گانه

نشست شورای همکاری خلیج فارس درمسکو در حالی برگزار شد که وزیر خارجه روسیه متاسفانه تایید کرد موضوع مالکیت جزایر باید به دیوان بین‌المللی دادگستری برود و بدین معناست که مسئله شکایت شیوخ را پذیرفته است که کار بسیار سخیف و نادرستی صورت گرفته و مبین این موضوع است که قابل اعتماد نیستند.

حاکمیت ابدی ایران بر جزایر سه‌گانه

به گزارش آرمان ملی آنلاین علی بیگدلی، استاد دانشگاه نوشت: عملکرد روسیه در این نشست بسیار زیانبار بوده و در حقیقت خواسته‌های امارات را تایید کرده و پیشنهاد کرده این موضوع باید از طریق مذاکره بین ایران و امارات صورت بگیرد یا اینکه امارات می‌تواند به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت ببرد. از طرفی ایران سفیر روسیه را احضار کرده و از محتوای آنچه ردوبدل شده بی‌اطلاع هستیم. ولی آنچه اهمیت دارد این است که با توجه به اسناد معتبر داخلی و بین‌المللی این منطقه همیشه در اختیار حکومت مرکزی ایران بوده و جزو جغرافیای ایران به حساب می‌آمده با اینکه فراز و نشیب‌هایی داشته است. تقریبا از زمانی که انگلیس وارد این منطقه شد بر بیشتر جزایر ایران سلطه پیدا کرد.

به خاطر اینکه حکومت مرکزی توانایی نداشت. زمانی که جنگ‌های ایران و روس خاتمه پیداکرده بود و ایران در یک موضع ضعف قرار داشت ولی از زمان محمدشاه اعتراض نسبت به تسلط انگلستان بر این جزایر باز دومرتبه مطرح شد. حتی میرزاآغاسی بیانیه‌ای مبنی بر اینکه انگلستان حق دخالت بر این جزایر را ندارد و این جزایر جزو لاینفک خاک ایران است، صادر کرد.

این قضیه همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه سال 1971 که انگلیسی‌ها نیروهایشان را از شرق کانال سوئز بیرون بردند، قرار شد دو کار انجام دهند: یکی، مسئله بحرین که جزو خاک ایران بود و به یاد دارم در نقشه‌های مدرسه، بحرین جزو استان چهاردهم بود. با شکایتی که بحرین به شورای امنیت برد، یک همه پرسی با حضور نمایندگان سازمان ملل برگزار شد و این استقلال بحرین رای آورد و شاه هم با این نظر موافقت کرد. ولی در همان سال به یاد دارم که هویدا در مجلس اعلام کرد این سه جزیره از حضور نظامیان انگلیسی تخلیه شد. هرچند زد و خوردهایی هم شده بود به این خاطر که قسمت جلویی را عرب‌ها  ساکن بودند و قسمت شمالی را اهالی بندر لنگه که تخلیه شد. بعد از آن باز هم امارات  به شورای امنیت شکایت کرد و ایران هم اعلام کرد که براساس اسناد، نقشه‌ها و مدارک بین‌المللی و قدیمی جزایر جزو خاکش بوده است. از آنجا که ارتش ایران خیلی قدرتمند بود، خیلی جرات مزاحمت نداشتند هرچند این قضیه هیچوقت از ذهن شیخ نشین‌های خلیج فارس پاک نشد.

الان که این موضوع مطرح شد، شیخ نشین‌ها زیرکی کردند و از وزیر خارجه روسیه دعوت کردند که در این اجلاس شرکت کند به خاطر اینکه روسیه وابستگی‌های نفتی شدیدی هم به عربستان و هم به امارات متحده دارد و تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار گرفته، ناچار به باج‌دهی شد و به همین دلیل بود که همراهی و همدلی کرد. ایران هم باید سفت و محکم و قاطعانه از این حق مالکیت دفاع کند و حتی اگر به دیوان بین‌المللی دادگستری هم برود، ایران آنقدر مدرک دارد که می‌تواند ثابت کند جزایر جزو لاینفک خاک ایران است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار