| کد مطلب: ۱۰۶۰۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد

چرخش به سمت قاره سیاه

سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به 3 کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه از رویکرد دولت سیزدهم برای حضور فعال تجاری و اقتصادی در این قاره رو به رشد و بکر حکایت دارد. قاره آفریقا دربرگیرنده 54 کشور با جمعیتی بالا وبه دلیل اینکه اغلب این کشورها همچنان زخم استعمار اروپا را بر تن دارند در تلاش هستند تا ازظرفیت کشورهای شرقی مانند ایران بهره‌گیری کنند.

چرخش به سمت قاره سیاه

به گزارش آرمان ملی آنلاین حسن هانی‌زاده، تحلیگر سیاسی نوشت: نگاه عاطفی و انعطاف‌پذیری ملت‌های آفریقا نسبت به جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور دارای ظرفیت‌های اقتصادی گسترده، نشان می‌دهد که بازار این کشورها پذیرش بالایی برای کالاهای ایرانی دارند. بیشتر کشورهای آفریقایی به دلیل شرایط دوران استعمار ظالمانه کشورهای اروپایی در این قاره درتلاش هستند تا به تدریج آثار دوران استعمار غرب را از این قاره بزدایند و از این رو نگاه رهبران این کشورها به سمت کشورهای شرقی دوخته شده.

متاسفانه در گذشته قاره آفریقا در مدار توجه بازرگانان ایرانی قرار نداشت زیرا تجار ایرانی شناخت اندکی از بازارهای کشورهای آفریقایی دارند و لذا مناسبات تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی در سطح بسیار پایینی قرار دارد. کشورهای آفریقایی تمایل دارند تا از فناوری‌های ایران در حوزه‌های سد سازی، احداث نیروگاه برقابی، حفاری نفت و گاز و صنایع سنگین استفاده کنند در حالی که این ظرفیت‌ها به خوبی به طرف آفریقایی منتقل نشده. برقراری خط مستقیم پروازی، افتتاح دفاتر اقتصادی ایران در کشورهای آفریقایی و ارتقای سطح هیات‌های دیپلماتیک ایران در قاره سیاه و لغو روادید می‌تواند زمینه‌ساز گسترش مناسبات اقتصادی بین ایران و کشورهای آفریقایی تلقی شود.

قطعا سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که نوعا جنبه‌های اقتصادی و تجاری آن بر سایر جنبه‌ها غلبه دارد مقدمه‌ای برای گسترش مناسبات ایران با کشورهای آفریقایی خواهد بود. در این سفر توافقنامه‌های تجاری و اقتصادی بین ایران و کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمبابوه امضا خواهد شد و این یک حرکت کاملا هوشمندانه‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به اینکه کشورهای اروپایی و برخی کشورهای شرقی خیز بلندی برای بهره‌برداری از معادن غنی کشورهای آفریقایی برداشته‌اند لذا جمهوری اسلامی که از جایگاه احترام انگیزی در میان ملت‌های قاره سیاه دارد باید بخشی از بازار این کشورها را برای عرضه کالاهای خود در اختیار داشته باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار