| کد مطلب: ۱۰۵۷۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد

هشدار محققان درباره خطر پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر

به گفته محققان دانشگاه «گوتنبرگ» پلاستیک ساخته‌شده از نیشکر نیز محیط زیست را تهدید می‌کند. برخی آبزیان پس از تماس با این مواد موسوم به بیوپلاستیک رفتارشان تغییر کرده است.

هشدار محققان درباره خطر پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر

به گزارش آرمان ملی آنلاین، پلاستیک‌های سنتی بر اساس نفت فسیلی زمین را دربرگرفته است و در بدن همه موجودات زنده میکروپلاستیک‌ها وجود دارند. این مساله موجب تحقیقات گسترده ای جهت یافتن جایگزین‌هایی برای پلاستیک شده است که سریع‌تر در طبیعت تجزیه شوند. پلیمرهای ساخته شده بر اساس مواد بیولوژیک برگرفته از نیشکر یکی از این گزینه‌ها است. متداول‌ترین بیوپلاستیک poly-L-lactide (PLA) است که در پرینترهای سه بُعدی، منسوجات، بسته بندی غذایی و سایر کاربردها به کار می‌رود.

پلاستیک PLA رفتار ماهی لوتی (perch) را تغییر داده است

به گزارش ایرنا از «ساینس دیلی»، بیوپلاستیک‌ها نیز تاثیری منفی بر زندگی بیولوژیک دارند. «آزورا کونیگ کاردگار» دانشجوی دکتری دانشگاه گوتنبرگ در تحقیقات خود پی برده است که رفتار ماهیان لوتی کوچک که در معرض بیوپلاستیک ها قرار داشته‌اند، در مدت ۶ ماه تغییر کرده است. آنها در برخورد با ماهیان دیگر واکنش بسیار بیشتری نسبت به قبل نشان دادند. همچنین علائمی از کاهش حرکت و نیز تغییر واکنش در مواجهه با خطر در آنها مشاهده شده است.

آزورا می‌گوید: آزمایش های سم‌شناسی که رفتار حیوانات را تحلیل می‌کنند، بسیار نادر هستند. محققان بطور متداول تغییرات فیزیولوژیک را بررسی می‌کنند. ما می‌توانیم ببینیم که چیزی در پلاستیک PLA موجب تغییرات در ماهی یادشده می‌شود اما نمی‌توانیم بگوییم که این چه چیزی است.

از آنجا که این تحقیق ذرات میکروپلاستیک PLA را بررسی کرد، محققان همچنین تغذیه ماهیان مذکور را با ذرات کائولین (kaolin)‌ آزمایش کردند. کائولین یک خاک رس سفید است که برای ساخت ظروف چینی به کار می‌رود. ماهیان تغذیه شده با کائولین برخی از تغییرات کوچک را در رفتار خود نشان دادند. با این حال یک هورمون جنسی تحت تاثیر قرار گرفت و برخی از بیان‌های ژنی در ماهی از جمله واکنش به استرس با مانع رو به رو شد.

پلاستیک PLA با محیط زیست سازگار نیست

آزورا خاطرنشان کرد: ما مشاهده کردیم که PLA برای ماهیان بی ‌خطر نیست؛ بنابراین این پلاستیک نباید به عنوان یک محصول سازگار با محیط زیست و جایگزینی برای پلاستیک‌های معمولی به فروش برسد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار