| کد مطلب: ۱۰۸۲۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد

هشدار درباره کوچاندن اجباری اهالی غزه

رئیس آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی سازمان ملل در مقاله‌ای ارزیابی کرد، ارتش رژیم صهیونیستی در حال تدارک صحنه به منظور کوچاندن اجباری انبوه فلسطینی‌ها به مصر و همزمان ایجاد شرایطی برای غیرممکن کردن بازگشت آنها به خانه‌های ویران شده خود در غزه است.

هشدار درباره  کوچاندن اجباری اهالی غزه

فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس کار و امداد سازمان ملل (آنروا) در مطلبی که روز شنبه در لس آنجلس تایمز منتشر کرد، نوشت: «سازمان ملل و چند کشور عضو آن از جمله ایالات متحده آمریکا قاطعانه موضوع بی‌خانمان کردن و اخراج اجباری مردم غزه را رد کرده‌اند. اما تحولاتی که ما مشاهده می‌کنیم حاکی از وجود تلاش‌هایی برای منتقل کردن فلسطینی‌ها به مصر، صرف نظر از اینکه آنها در آنجا بمانند یا مجددا به جای دیگری کوچانده شوند، هستند.»

سخنگوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی این سخنان لازارینی را رد و ادعا کرد، این رژیم هرگز برنامه‌ای برای منتقل کردن ساکنان غزه به مصر نداشته است. این در حالی است که ماه گذشته میلادی دو قانونگذار رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت ژورنال نوشتند که مایل هستند ببینند کشورهای سراسر جهان از آوارگان غزه‌ای که تصمیم به مهاجرت کردن می‌گیرند، استقبال می‌کنند.

لازارینی بیان داشت، جنگ حماس و رژیم صهیونیستی به رانده شدن بیش از ۱.۸ میلیون تن از ساکنان غزه از خانه‌هایشان منجر شده که بزرگترین آواره سازی اجباری فلسطینی‌ها از سال ۱۹۴۸ تاکنون محسوب می‌شود.

تعداد فلسطینی‌هایی که از هفتم اکتبر تاکنون در حملات رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسیده‌اند از ۱۸۰۰۰ نفر فراتر رفته و اخیرا یک مطالعه اسرائیلی نشان داد، ۶۱ درصد از مردمی که در حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند غیرنظامی بوده‌اند.

آمار شهدای فلسطینی شامل بیش از ۲۷۰ نفر از کسانی که در زمان به شهادت رسیدن در تاسیسات آنروا پناه گرفته بودند، می‌شوند.

لازارینی گفت، بسیاری از این سرپناه‌ها در مناطق مرکزی و جنوبی غزه بوده و گمان برده می‌شد از حوزه شمال غزه که تمرکز اصلی بمباران‌های رژیم صهیونیستی بود، امن‌تر باشند.

او اضافه کرد: «واقعیت غم انگیز این است که غزه‌ای‌ها هیچ جا امنیت ندارند. نه در خانه خود، نه در یک بیمارستان، نه زیر پرچم سازمان ملل، نه در شمال، نه در مرکز و نه در جنوب غزه.»

لازارینی اظهار کرد، بازماندگان حملات اکنون در «منطقه‌ای کوچک» در جنوب غزه در نزدیکی مرز مصر مستقر و محاصره شده‌اند. برای بسیاری از آنها تنها یک گزینه یعنی ترک این باریکه فلسطینی برای همیشه، مانده است.

این مقام ارشد سازمان ملل اظهار کرد: «با در نظر گرفتن بحث‌های سیاسی و انسانی جاری، باور این موضع که آوارگان غزه‌ای امروز اجازه بازگشت به خانه‌های ویران شده خود در آینده نزدیک را پیدا کرده یا حتی بخواهند که به آنجا بازگردند، سخت است.»

او بیان داشت، چنانچه این مسیر ادامه یابد، خیلی‌ها گفته‌اند که منجر به واقعه «نکبت دوم» شده و غزه دیگر سرزمینی برای فلسطینی‌ها نخواهد بود.

لازارینی تاکید کرد، در این جنگ رژیم صهیونیستی از غیرنظامیان به عنوان مهره استفاده می‌کند و بیش از دو میلیون نفر از مردم در غزه را هدف «مجازات دسته جمعی» قرار داده است. او اضافه کرد، محموله‌های بشردوستانه «ناچیز» که اسرائیل به صورت قطره چکانی وارد غزه می‌کند امداد چندانی برای مردم موجب نشده است.

این مقام ارشد آنروا اظهار کرد: «اعمال بمباران و محاصره تنگ دوباره باعث ایجاد شرایطی می‌شوند که در آن امکان هیچ چیز دیگری بجز بقا وجود ندارد. محروم سازی از کمک‌های بشردوستانه برای این برنامه کلیدی است. بعد از تخریب شمال غزه، حالا تخریب جنوب غزه در جریان است اما این بار مردم هیچ جای دیگری برای رفتن ندارند.»

لازارینی خاطرنشان کرد: «آژانس‌های امدادی هر ساعت از هر روزی در دو ماه گذشته، درخواست ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را داشته‌اند. ما در این موقعیت غیرقابل تحمل که برای انجام امدادهای نجات بخش درخواست مجوز کنیم قرار گرفته‌ایم. اوایل این هفته، من در نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اطلاع دادم که توانایی آژانس امداد و کار سازمان ملل برای ادامه اجرای مأموریت خود در غزه بسیار محدود شده است. در تمام طول سابقه ۳۵ سال کار امدادی که در شرایط اضطراری پیچیده داشته‌ام، هرگز انتظار نداشتم چنین نامه‌ای نوشته و در آن کشته شدن کارکنانم و فروپاشی مأموریتی که توقع انجامش را داشتم، پیش بینی کنم.»

 

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار